حادثه 24 - سرپرست پرسپولیس دلایل مخالفت خود با طرح مدیرعامل استقلال و کارگزار این باشگاه را شرح داد.
صدری از آن دسته مدیرانی است که علاوه بر کار مدیریت در باشگاه، به نظر علاقهمند تیم پرسپولیس نیز هست و همین موضوع سبب شده تا در بیشتر بیانیهها و اظهارنظرهایش، پای موفقیتهای گذشته و حال باشگاه را هم وسط بکشد؛ درست مثل همین بیانیه اخیر که به خصوصی بودن پرسپولیس در گذشته، تبلیغات روی پیراهن برای فینال آسیا و پروژههای موبایلی درآمدزایی اشاره میکند تا به نوعی نشان دهد که تیم محبوبش در این مسئله «پیشگام» بوده است.
اما ادامه بیانیه او به ماجرای حال حاضر و جلسهای مربوط است که با حضور مدیران باشگاه ها پیرامون تبلیغات محیطی برگزار شد و حالا سرپرست پرسپولیس علاوه بر تکرار موضع گذشته، نکاتی را ذکر کرده است.
در بیانیه سرپرست باشگاه پرسپولیس آمده است:
باشگاه پرسپولیس همواره در ایجاد درآمدهای پایدار در فوتبال ایران پیشگام بوده است. به عنوان مثال برای اولین بار این پرسپولیس بود که در فینال جام برندگان آسیا در سال ۱۳۷۰ و دیدار مقابل المحرق از تبلیغات روی پیراهن استفاده کرد؛ اگرچه این مساله منجر به لغو پخش تلویزیونی این دیدار مهم گردید. همچنین موضوع قرارداد کارگزاری نیز که اخیرا در فوتبال ایران باب شده، برای اولین بار از سوی باشگاه پرسپولیس تبدیل به یک قرارداد مالی شده است.
در گذشته نیز این باشگاه به دلیل آنکه خصوصی اداره میشده، سعی کرده برای درآمدزایی کارهای جدیدی را انجام بدهد؛ از جمله مسیری که با فروش ستارگان نخبه پرسپولیس به کشورهای اروپایی برای فوتبال ایران در دهه ۱۳۷۰ باز شد.
حتی همین حالا نیز باشگاه پرسپولیس در درآمدزایی از پتانسیل هواداری پیشگام ظاهر شده و با پروژههای ابتکاری نظیر «اوانو» و دیگر پروژهها که در آینده رونمایی خواهند شد، نقشی پررنگ در خدمات رسانی به طرفداران و در عین حال درآمدزایی از آنها ایفا کرده است.
اما موضوع امروز بحث مربوط به سوال برخی از هواداران درباره عدم پذیرش پیشنهاد کارگزاری است که با یکی دیگر از باشگاههای لیگ برتری توافقی سنگین را برای حمایت مالی سالیانه و دریافت حق تبلیغات انجام داده است.
آنچه که قبلا نیز درباره آن صحبت شده، این است که به باشگاه پرسپولیس نیز قرارداد مشابهی پیشنهاد شد، اما به دلیل نبود تضامین کافی برای درآمدزایی این موضوع مورد پذیرش باشگاه قرار نگرفته و سرپرست باشگاه که مزایدهای را نیز در دستور کار قرار داده بود، با تلاشهای شخصی توانست مبالغی مناسب که بعدا درباره آن اطلاع رسانی خواهد شد را برای رتق و فتق امور باشگاه فراهم سازد.
امروز در جلسه ای با حضور مدیران لیگ برتر فوتبال ایران بحث تبلیغات محیطی در لیگ دوباره انجام شد و آقای آجورلو مدیرعامل محترم باشگاه استقلال موضوع تبلیغات محیطی را دوباره با یک الحاقیه به صورت کامل توضیح دادند. صد البته نیت ایشان در جهت دریافت تبلیغات محیطی مورد تایید ما و سایر باشگاه هایی است که برای ایجاد درآمد از پشتوانه دولتی استفاده نمیکنند اما در اجرا و مبالغ مطروحه ابهاماتی جدی وجود دارد.
نکته اینجاست که به نظر نمیرسد باشگاه استقلال با توجه به مشغله زیاد آقای آجورلو قادر به کارگزاری تبلیغاتی برای سایر باشگاههای لیگ برتری باشد که این مساله به خودی خود نیز با تضاد منافع همراه است و تعارضی جدی با رقابت در لیگ برتر فوتبال ایران دارد. اما بنا بر شرایط اینطور به نظر میآید که شرکتی که پیشنهاد کارگزاری را به استقلال داده درصدد است از این طریق کل تبلیغات لیگ برتر را در اختیار خود بگیرد و سهم باشگاه استقلال و البته سایرین را نیز پرداخت کند که همانطور که گفته شد این پیشنهاد قبلا به باشگاه پرسپولیس ارائه شده است و به نظر میرسد ایده بحث های امروز نیز از همین منشا سرچشمه میگیرد؛ اینکه فردی که پیش از این در مقاطعی مسئولیت تبلیغات محیطی را در اختیار داشته قصد دارد به صورت پنهانی دوباره این فضا را در اختیار بگیرد.
این در حالی است که سازمان لیگ به دلیل بدعهدیهای مکرر شکایت مفصلی را از این جریان انجام داده و امروز گفته شد حکمی ۶۰ میلیاردی برای دریافت خسارت از این فرد (یا شرکت) صادر شده است.
با این توضیحات باشگاه پرسپولیس ضمن تاکید بر به رسمیت شناختن حق خود و سایر باشگاه ها برای انجام تبلیغات محیطی، از جناب آقای آجورلو یا کارگزار ایشان درخواست میکند مستندات خود که طبق آن درآمد پیش بینی شده، محقق میشود را در اختیار دیگران بگذارند تا اگر این مساله منطبق بر منطق و واقعیت بود، تصمیم مناسب در این باره لحاظ شود در غیر این صورت به نظر میرسد طرح مبالغ نجومی از سوی ایشان که به صورت مکرر اتفاق افتاده علتی جز جلب رضایت کاذب هواداران، ایجاد فشار بر روی سایر تیمها و گرانکردن فوتبال ندارد.
سوابق این بلندپروازیها در فوتبال ایران کاملا مشخص است. اگر قرار است حرکتی در جهت افزایش درآمدها صورت بگیرد، باید بر اساس واقعیت در بازار باشد، نه خیالات و واقعیتهایی که هرگز جامه عمل نپوشیدهاند.