زمان مطالعه: 3 دقیقه

سرقت سریالی‌ تجهیزات شهری تهران؛ از گاردریل تا تابلوهای راهنمایی رانندگی

این روزها سرقت تجهیزات در شهر تهران افزایش یافته و مدیریت شهری با تعامل شهروندان سعی در کاهش آن دارد.
07 مهر 1400
شناسه : 79701
منبع:
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام گوگل پلاس
لینک
https://hadese24.ir/news/79701
397+
بالا
این روزها سرقت تجهیزات در شهر تهران افزایش یافته و مدیریت شهری با تعامل شهروندان سعی در کاهش آن دارد.

حادثه 24 - این روزها سرقت تجهیزات در شهر تهران افزایش یافته و مدیریت شهری با تعامل شهروندان سعی در کاهش آن دارد. 

عمق فاجعه سرقت اموال عمومی شهر تهران در ‌پیام‌های ثبت‌شده شهروندان در سامانه 137کاملا مشهود است. آنطور که آمار سازمان بازرسی شهرداری نشان می‌دهد بیشترین سرقت‌ها مربوط به لوله‌های آب فضای سبز بزرگراه‌ها، بوستان‌ها و خیابان‌هاست. سرقت تجهیزات هوشمند کنترل ترافیک نیز طی سال‌های اخیر افزایش یافته است؛ موضوعی که روز دوشنبه هنگام حضور شهردار پایتخت در مرکز کنترل ترافیک تهران نیز مطرح شد.

در این میان، آنطور که اعلام شده روزانه دست‌کم 500تجهیز شهری سرقت می‌شود که از بین آنها تجهیزات ترافیکی قیمت‌های بسیار گرانی دارند و خسارت‌های چند میلیاردی در‌ ماه روی دست شهرداری تهران می‌گذارند. اگرچه سیدمناف هاشمی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک می‌گوید که با همراهی پلیس، میزان سرقت‌ها طی یک‌سال‌و‌نیم ‌اخیرکاهش یافته است. سرقت لوله‌ها، پیچ و مهره، گاردریل بزرگراه‌ها، دیوارهای صوتی، دریچه‌های فاضلاب، مخازن زباله، چراغ‌های راهنمایی و رانندگی و حتی شمشاد باغچه‌ها که همه از اموال شهر به‌حساب می‌آیند، همچنان ادامه دارد. اصغر عطائی، مدیرکل سازمان خدمات شهری شهرداری تهران درباره افزایش سرقت لوله‌های آب فضای سبز بوستان‌ها و معابر به همشهری می‌گوید: «براساس آمار و تماس‌های مردمی، بیشترین سرقت‌ها، مربوط به سرقت لوله‌های آب و آبگرفتگی در معابر است که در این‌باره درخواست رسیدگی فوری دارند. معمولا سرقت این لوازم کوچک سبب مشکلات مختلفی می‌شود که باید آنها را جدی گرفت. بنابراین با هدف پیشگیری از حوادث، حفظ و نگهداشت شهر به‌صورت منطقه‌ای توسط شهرداران نواحی اقدامات لازم در دستور کار قرار می‌گیرد.» او ادامه می‌دهد: «همین سرقت‌های کوچک در نهایت خسارت‌های زیادی به کالبد شهر وارد می‌کند و معمولا این نوع رفتارها را اغلب از سوی معتادان متجاهر و کارتن‌خواب‌ها شاهد هستیم. رفتار دیگر  آنها که سبب اتفاق‌های ناگوار در شهر بوده است، پناه‌بردن به زیر مسیل‌ها و رودخانه‌های بزرگ شمال غرب و شمال تهران است. آنها میله‌هایی که مانع از ورود زباله به حوضچه‌ها می‌شوند را قطع می‌کنند و با رهاسازی سنگ و بتن‌ها به حوضچه، موجب انباشت زباله و سایر پیشامدها می‌‌شوند. بنابراین در فصول بارندگی کار نیروهای خدمات شهری چند برابر می‌شود. حال برای کنترل و پیشگیری از چنین اتفاق‌هایی از شهروندان انتظار همکاری داریم و درصورت مشاهده چنین رفتارهایی آن را با سامانه 137در میان بگذارند.»

سرقت سریالی اموال گران

در باب سرقت‌های سریالی در پایتخت، سایر معاونت‌های شهرداری تهران نیز مسئولیت‌هایی به‌عهده دارند که با هر مورد سرقت یا تخریب اموال، هزینه‌های بسیاری برای جبران خسارت پرداخت می‌کنند. چندی پیش، وحید سرلک، معاون فنی و مهندسی سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران به همشهری اعلام کرد، تابلوهای راهنمایی و رانندگی، گاردریل‌ها و دیوارهای صوتی ازجمله اموالی هستند که به‌دلیل گرانی جنس آلومینیوم در بازار توجه سارقان را به‌خود جلب کرده است. به‌گفته او، آمار نشان می‌دهد که بیشترین سرقت‌ها هم در بزرگراه‌های مناطق جنوبی شهر یا اطراف آنها به‌خصوص بزرگراه آزادگان رخ می‌دهد و روندی سریالی به‌خود گرفته است. در این میان، از اداره حقوقی و امور قرارداد‌های سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران خبر می‌رسد که سرقت تجهیزات و اموال شهری چندان کاهش نیافته و حتی در ماه‌هایی از سال روندی صعودی داشته است. امیر درفشه، سرپرست اداره حقوقی و امور قرارداد‌های سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران به‌طور مشخص اعلام می‌کند که‌ هر شب دست‌کم، 500لوازم تجهیزاتی شهر توسط سارقان ربوده می‌شود.

ارسال نظر