زمان مطالعه: 4 دقیقه

دهه هشتادی فداکار، از علی لندی تا هانیه یزدانبخش و محمدمهدی عباسی

این روزها همه از فداکاری علی لندی صحبت می کنند. نوجوان دهه هشتادی که برای نجات دو زن همسایه از آتش جانش را فدا کرد. اما پیش از علی هم چند دهه هشتادی دست به فداکاری های بزرگی زده بودند که در این گزارش به چند مورد از این فداکاری ها می پردازیم.
03 مهر 1400
شناسه : 79566
منبع:
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام گوگل پلاس
لینک
https://hadese24.ir/news/79566
598+
بالا
این روزها همه از فداکاری علی لندی صحبت می کنند. نوجوان دهه هشتادی که برای نجات دو زن همسایه از آتش جانش را فدا کرد. اما پیش از علی هم چند دهه هشتادی دست به فداکاری های بزرگی زده بودند که در این گزارش به چند مورد از این فداکاری ها می پردازیم.

حادثه 24 - این روزها همه از فداکاری علی لندی صحبت می کنند. نوجوان دهه هشتادی که برای نجات دو زن همسایه از آتش جانش را فدا کرد. اما پیش از علی هم چند دهه هشتادی دست به فداکاری های بزرگی زده بودند که در این گزارش به چند مورد از این فداکاری ها می پردازیم.

ریزعلی فداکار خراسانی

 داستان واقعی دهقان فداکار از درس‌های به یاد ماندنی همه‌ ما بوده که همیشه برای ما نماد فداکاری و از خودگذشتگی برای همنوع بوده است. اما 53 سال بعد از این واقعه هم این بار پسری 14 ساله مشابه آن را تکرار کرد. محمدمهدی عباسی، نوجوان ۱۴ ساله، دهقان فداکار کوچک از اهالی روستای شفیع‌آباد شهرستان جغتای از توابع خراسان رضوی است. محمدمهدی مشغول بازی فوتبال بوده که با یک شوت محکم توپ‌شان روی ریل راه‌آهن می‌افتد. او در این لحظه متوجه ریل شکسته می‌شود که می‌توانست حادثه تلخی را رقم بزند. محمدمهدی که می‌دانست قطار تهران-مشهد روزی دوبار از این منطقه می‌گذرد به سرعت خودش را به خانه می‌رساند و موضوع را به مادرش اطلاع می‌دهد. با تماس تلفنی مادرش و اعزام نیروهای تعمیر ریل راه آهن از حوادث جانی احتمالی جلوگیری می‌شود.

ایثار خواهرانه زیر آوار

آبان 96 زلزله‌ای به بزرگی 7.3 ریشتر حوالی ازگله و سرپل ذهاب را در استان کرمانشاه لرزاند. هانیه یزدانبخش نوجوان ۱۱ ساله که  یکی از اهالی روستایی در سرپل ذهاب بود، در لحظه زلزله توی حیاط‌شان مشغول بازی بود. او با وقوع زلزله و خراب شدن خانه‌شان به سرعت خودش را پیش خواهر سه ساله‌اش هدی رسانید تا او را نجات دهد. همین طور هم شد و هدی به سلامت از زیر آوار نجات پیدا کرد. اما در این حادثه هانیه خودش دچار ضایعه نخاعی شد. با تلاش پزشکان چند ماه بعد هانیه دوباره توانست امکان راه رفتن پیدا کند. او درباره عمل فداکارانه‌اش گفته بود: «خیلی‌ها از من می‌پرسند پشیمان نشدی از این‌که جانت را به خطر انداختی؟ راستش بعضی وقت‌ها از این که فعلا نمی‌توانم راه بروم ناراحت می‎شوم اما می‌دانم که به زودی خوب می‌شوم. به علاوه خوشحالم ‌که توانسته‌ام خواهرم را نجات دهم. حس یک نوجوان قهرمان را دارم.»

ناجی پسردایی از غرق شدن

خرداد امسال، یک نوجوان ۱۷ ساله که همراه پسردایی هفت ساله خود، با هدف چرای گوسفندان به اطراف روستای اسفل شهرستان جهرم رفته بود، پس از آن که پسردایی‌اش را از غرق شدن نجات داد، خودش غرق شد و جان باخت. بر اساس گزارش‌ها و اظهاراتی که شاهدان عینی درباره این حادثه اعلام کرده بودند، کودک هفت ساله براثر بی‌احتیاطی درون یک استخر سقوط می‌کند. پسرعمه او که جان کودک را در خطر می‌دید، درون آب رفت و جان پسردایی هفت ساله‌اش را نجات داد اما خودش به دلیل آشنا نبودن با فنون شنا، قربانی این حادثه تلخ شد.

ارسال نظر