زمان مطالعه: 3 دقیقه

سرنوشت مژده ایزدی دختر نوجوان در کردستان اشک همه را درآورد

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: اعضای بدن نوجوان ۱۶ ساله دهگلانی که دچار عارضه مرگ مغزی شده بود، به چند بیمار نیازمند عضو، اهدا شد.
24 شهریور 1400
شناسه : 79269
منبع:
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام گوگل پلاس
لینک
https://hadese24.ir/news/79269
971+
بالا
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: اعضای بدن نوجوان ۱۶ ساله دهگلانی که دچار عارضه مرگ مغزی شده بود، به چند بیمار نیازمند عضو، اهدا شد.

حادثه 24 - معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: اعضای بدن نوجوان ۱۶ ساله دهگلانی که دچار عارضه مرگ مغزی شده بود، به چند بیمار نیازمند عضو، اهدا شد.

دکتر صدیق جدیدالاسلامی روز چهارشنبه در گفت و گوی خبری مجازی اظهار داشت: مژده ایزدی نوجوان ۱۶ ساله اهل دهگلان، ۱۷ شهریور جاری دچار ضایعه مرگ مغزی شده بود و به بیمارستان کوثر سنندج منتقل شد.

وی افزود: مرگ مغزی این بیمار با وجود تمام تلاش‌های کادر درمان، طبق کمیسیون پزشکی به صورت قطعی اعلام و با رضایت خانواده وی جهت اهدای عضو به بیمارستان سینای تهران منتقل شد.

وی اظهار داشت: عمل خیرخواهانه و انسان دوستانه اهدای عضو در جهان و همچنین در ایران بدون هیچ هزینه ای انجام می شود لذا ترویج این امر می‌تواند جان چندین بیمار منتظر پیوند عضو را از مرگ حتمی نجات دهد.

دکتر جدیدالاسلامی اضافه کرد: از سال ۱۳۸۹ تاکنون ۴۷ مورد اهدای عضو در استان انجام شده و به دلیل محدودیت‌های کرونایی، این پنجمین اهدای عضو در سال جاری در استان است.

وی یادآور شد: در کشور هزاران نفر در نوبت دریافت عضو هستند که استقبال مردم در عضویت و دریافت کارت پیوند اعضاء می تواند به کاهش زمان انتظار افراد نیازمند کمک کند و تعداد بیشتری از بیماران نیازمند عضو را از این موهبت الهی برخوردار کند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کردستان تاکید کرد: جلب رضایت خانواده متوفی برای اهدای عضو و انجام کارهای فرهنگی در این امر مستلزم کار تیمی و یاری همکاران ساعی این حوزه است که در این شرایط اپیدمی کرونا تاکنون با موفقیت پنجمین اهدای عضو در استان انجام شده است.

مرگ مغزی به معنی عدم بازگشت به زندگی است و زندگی بیمار وابسته به دستگاه است در صورت جدا شدن از دستگاه بعد از چند ثانیه او فوت می‌کند.

سطح هوشیاری این بیماران عدد سه است در حالی که سطح هوشیاری انسان سالم عدد ۱۵ است، بیمار مرگ مغزی در صورتی که اهدای عضو هم نشود بیشتر از هفت تا ۱۰ روز زنده نخواهند ماند.

اعضای قابل اهدای فرد مرگ مغزی شامل قلب، ریه‌ها، کبد، روده‌ها، لوزالمعده و کلیه هاست ضمن اینکه برخی از بافت‌های بدن از جمله پوست، قرنیه، تاندون، غضروف، استخوان و دریچه قلب نیز قابل پیوند است.

ارسال نظر