زمان مطالعه: 13 دقیقه

عقرب و سهل انگاری قاتلان پسر 13 ساله شدند

نیش عقرب، نوجوان فارغانی را از پا درآورد و او را راهی خاک سرد آرامستان کرد. علی جمشیدی شاهرودی 13 ساله سه‌شنبه گذشته با درد و سوزش زیاد از ناحیه گردن از خواب بیدار شد و چند ساعت بعد جانش را از دست داد.
06 تیر 1400
شناسه : 76626
منبع:
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام گوگل پلاس
لینک
https://hadese24.ir/news/76626
524+
بالا
نیش عقرب، نوجوان فارغانی را از پا درآورد و او را راهی خاک سرد آرامستان کرد. علی جمشیدی شاهرودی 13 ساله سه‌شنبه گذشته با درد و سوزش زیاد از ناحیه گردن از خواب بیدار شد و چند ساعت بعد جانش را از دست داد.

حادثه 24 - نیش عقرب، نوجوان فارغانی را از پا درآورد و او را راهی خاک سرد آرامستان کرد. علی جمشیدی شاهرودی 13 ساله سه‌شنبه گذشته با درد و سوزش زیاد از ناحیه گردن از خواب بیدار شد و چند ساعت بعد جانش را از دست داد. روایت‌های مختلفی از مرگ این پسر نوجوان از سوی خانواده و مسئولان بهداشت و درمان نقل‌شده است ازجمله اینکه سرم ضد عقرب در درمانگاه روستا نبوده و یا مصدوم دیر به بیمارستان رسیده است و...

در این مورد با سعید جمشیدی پدر علی به گفتگو نشستیم که وی توضیحاتی از روز حادثه بیان کرد.

«ساعت 5 صبح یکم تیرماه با صدای جیغ پسرم از خواب بیدار شدم عقرب زردرنگی کنارش رد شد، پشت گوش او نیش‌زده بود، سریع عقرب را کشتم، پسرم حالش خوب بود ساعت 11 صبح او را به درمانگاه فارغان بردم، اما پزشک تلفنی از کادر درمان آنجا اطلاعات را می‌گرفت و دارو تجویز می‌کرد».

این مرد 35 ساله ادامه داد: کادر درمان گفتند که پادزهر عقرب در این مکان موجود نیست و تأکید کردند بیمارمان را برای تزریق واکس ضد عقرب را به بیمارستان حاجی‌آباد ببریم، درحالی‌که دو دستگاه آمبولانس در آنجا بود اما به من گفتند که آمبولانس مخصوص بیماران اورژانسی قلبی و تصادفی است و علی را با خودروی شخصی به بیمارستان حاجی‌آباد ببرید، در ضمن از من تعهد گرفتند که علی را به بیمارستان انتقال دهم.

وی افزود: خودرویی در دسترس نداشتم به هرکسی که می‌شناختم تماس گرفتم تا بتوانم سریع پسرم را به بیمارستان انتقال دهم، ساعت 13 بود که علی را ترخیص کردیم و با خودروی یکی از دوستان راهی بیمارستان شدیم. این کارگر ساده این را گفت که ساعت 14 علی به بیمارستان رسید و اقدامات پذیرشی انجام گرفت اما پزشک بر بالین علی حاضر نشد و پرستاران اقدامات اولیه درمانی و آزمایشی را انجام دادند.

 مرد جوان گفت: زمانی که به محل رسیدیم کادر درمان گفتند حال پسرتان خوب است به بخش انتقال دادند و همسرم بر بالین او بود، با خیال اینکه حال پسرم خوب است راهی فارغان شدم. به گفته پدر علی، ساعت 21 کادر درمان اعلام کردند که بیمار حالش مناسب هست و فردا ترخیص می‌شود و بیمار در بخش عمومی بستری شد.

سعید جمشیدی گفت: ساعت 23 همان روز همسرم تماس گرفت که حال علی بد شده است و او را به بخش آی سی یو منتقل کردند و نیم ساعت بعدش گفتند که علی به بندرعباس اعزام شود و اگرنه به کما می‌رود، ساعت 12 و نیم شب آمبولانس آماده حرکت به بندر شد و ساعت 2 و 30 دقیقه بامداد بیمارمان در بیمارستان کودکان پذیرش و پس از آزمایش‌های مختلف در بخش آی سی یو بستری شد.

وی ادامه داد: پس از تماس همسرم سریع راهی جاده شدم ازآنجایی‌که خودرویی نداشتم خیلی منتظر ماشین شدم تا اینکه با اتوبوس بین‌راهی خودم را به بیمارستان کودکان رساندم، ساعت 5 و نیم صبح به بخش وارد شدم از دهان و بینی علی خون می‌آمد، شوکه بودم نمی‌دانستم چکار کنم، بر اساس گفته‌های همسرم ساعت 4 صبح از لثه‌های علی خونریزی شروع‌شده بود، فرزندم ساعت 6 صبح فوت شد.

 مراجعه دیرهنگام

 سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در خصوص این حادثه به خبرنگاران بیان کرد که نوجوان ۱۳ ساله حاجی‌آبادی که دچار عقرب گزیدگی شده بود به دلیل سهل‌انگاری و مراجعه دیرهنگام جان خود را از دست داد. دکتر فاطمه نوروزیان عنوان کرد: ساعت ۵ صبح دوم تیرماه نوجوان ۱۳ ساله دچار عقرب گزیدگی می‌شود که خانواده، ایشان را ساعت ۱۳: ۳۰ به درمانگاه بخش فارغان نزد پزشک برده و توسط پزشک تورم بافت بدنی و گزش تائید می‌شود. وی بابیان اینکه بلافاصله با دستور پزشک معالج آمبولانس هماهنگ می‌شود که این نوجوان را به بیمارستان شهرستان حاجی‌آباد انتقال دهند، از ممانعت خانواده خبر داد و افزود: خانواده متوفی تأکید می‌کنند که نیاز نیست و خودمان فرزندمان را به بیمارستان شهرستان حاجی‌آباد منتقل می‌کنیم. نوروزیان با اشاره به اینکه فاصله زمانی مرکز بهداشت فارغان تا بیمارستان شهرستان حاجی‌آباد ۳۰ الی ۴۰ دقیقه بیشتر نیست، ادامه داد: ساعت حضور بیمار در مرکز بیمارستان شهرستان حاجی‌آباد ۱۵: ۳۰ دقیقه گزارش‌شده است که طول کشیدن فرآیند زمانی حال این نوجوان عقرب‌گزیده را بدتر کرده و با مشاهده خون در ادرار نشان از اثر سم در بدن وی بوده است. سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان تصریح کرد: کادر درمانی بیمارستان حاجی‌آباد اقدامات لازم را انجام و برای مداوای بیشتر، فرد را به بیمارستان کودکان بندرعباس انتقال می‌دهند که متأسفانه با توجه به عدم رعایت ساعات مفید حضور پس از گزش، این نوجوان حاجی‌آبادی ساعت ۸ شامگاه گذشته قربانی می‌شود. نوروزیان فرصت طلایی پس از گزش جانوران سمی را نهایتاً ۴ ساعت عنوان کرد و گفت: در این فرصت طلایی می‌توان اقدامات مؤثر و نجات جان انسان را به‌خوبی انجام داد. وی همچنین در خصوص اخبار منتشرشده پیرامون عدم امکانات لازم مواجهه با گزش در درمانگاه بخش فارغان شهرستان حاجی‌آباد، خاطرنشان کرد: علی‌رغم دستورالعمل‌ها امکانات مواجهه با گزش به تمام مراکز بهداشتی و درمانی دوردست و مناطق صعب‌العبوری که پزشک معالج دارند داده‌شده است و مراکزی که فاصله کمتر از یک ساعت تا مرکز شهرستان دارند، در اختیار بیمارستان همان شهرستان قرار داده‌ایم که در صورت رعایت فاصله زمانی گزش تا مراجعه، مشکلی برای جان افراد پیش نخواهد آمد.

 سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: مهم‌ترین عامل در نجات جان افرادی که دچار عقرب گزیدگی می‌شوند، مراجعه سریع به مراکز درمانی بوده و دلیل تمام موارد منجر به فوت در استان، تأخیر در رساندن افراد به پزشک است. دکتر نوروزیان افزود: استان هرمزگان به دلیل شرایط اقلیمی و زیست‌محیطی و همچنین توجه ناکافی به موضوع بهسازی فضای شهری و روستایی، سالانه شاهد ثبت موارد زیادی از عقرب گزیدگی است که توجه به جوانب مختلف این موضوع را ضروری کرده است. وی ادامه داد: از ابتدای امسال تاکنون حدود ۴۵۰ نفر با علائم عقرب گزیدگی به مراکز درمانی سراسر استان مراجعه کرده‌اند که از این تعداد ۲ نفر به دلیل مراجعه دیرهنگام، جان خود را ازدست‌داده‌اند. رئیس روابط عمومی و امور بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان تعداد موارد مراجعه به مراکز درمانی جهت مداوای عقرب گزیدگی در سال گذشته را ۴ هزار و ۶۵۰ نفر اعلام کرد که از این تعداد، درمان‌های متداول و سرم ضد عقرب روی ۱۰ نفر در جاسک، بشاگرد، فین، بندرعباس، زیارتعلی رودان به دلیل مراجعه دیرهنگام مؤثر نبود و جان خود را از دست دادند. دکتر نوروزیان اضافه کرد: دریکی از آخرین موارد عقرب گزیدگی که تیرماه امسال در شهرستان حاجی‌آباد روی داد، یک نوجوان حدود هشت ساعت پس از عقرب گزیدگی، توسط والدینش به مرکز درمانی منتقل شد و نپذیرفتن انتقال به بیمارستان حاجی‌آباد با آمبولانس توسط خانواده و تکرار تأخیر، متأسفانه موجب بی‌ثمر ماندن اقدامات درمانی و مرگ این نوجوان شد. سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی تأکید کرد: سرم‌های ویژه و سایر داروهای موردنیاز درمان عقرب‌گزیدگان به‌اندازه کافی در تمام مناطق استان وجود دارد و در این زمینه هیچ کمبودی نیست. دکتر نوروزیان ضمن تأکید بر لزوم انتقال سریع و به‌موقع عقرب‌گزیدگان به مراکز درمانی تأکید کرد: بهسازی فضای خانه‌ها و سکونتگاه‌های شهری و روستایی مانند انتقال نخاله‌های ساختمانی و پوشاندن روزنه‌های بین بلوک‌ها و آجرها در دیوار منازل که محل ماندگاری عقرب است در کاهش موارد مرگ‌ومیر ناشی از این مسئله بسیار مؤثر است.

 خاک سرد

علی جمشیدی شاهرودی 4 روزی است که در خاک سرد آرامستان روستای شاهرود آرام‌گرفته است. پسری که فرزند دوم خانواده 6 نفره بود و در کلاس ششم درس می‌خواند و جز شاگردهای خوب بود ...

تابستان است و فصل عقرب گزیدگی. جانورانی که به خاطر گرمای زیاد و صحرایی بودن در مناطق مختلف هرمزگان زیاد به چشم می‌خوردند. این کژدم‌ها سر از خاک برمی‌دارند و راهی امکان خنک و مرطوب می‌شوند. در این فصل به‌خصوص به دلیل خشک‌سالی‌ها آمار عقرب گزیدگی در هرمزگان بسیار شایع است و به خطر جدی در برخی مناطق تبدیل می‌شود. به دلیل خشک‌سالی‌های امسال، برشمار عقرب‌های پرخطر مناطق مختلف استان افزوده‌شده است و از سوی دیگر ضرورت وجود پادزهر عقرب‌های موجود در منطقه نیز دوچندان شده تا باوجود گزش‌های متعدد، شاهد از دست رفتن جان علی‌ها نباشیم.

ارسال نظر