زمان مطالعه: 7 دقیقه

اسرار شهادت محیط‌بانان زنجانی در اعترافات شکارچیان غیرمجاز

دو روز پس از شهادت 2محیط‌بان وظیفه‌شناس زنجانی و دستگیری عاملان این جنایت، رئیس پلیس آگاهی استان زنجان جزئیات تازه‌ای از این حادثه تلخ را بازگو کرد و گفت متهمان در بازجویی‌های اولیه به قتل 2محیط‌بان اعتراف کرده‌اند.
19 فروردین 1400
شناسه : 74105
منبع:
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام گوگل پلاس
لینک
https://hadese24.ir/news/74105
1479+
بالا
دو روز پس از شهادت 2محیط‌بان وظیفه‌شناس زنجانی و دستگیری عاملان این جنایت، رئیس پلیس آگاهی استان زنجان جزئیات تازه‌ای از این حادثه تلخ را بازگو کرد و گفت متهمان در بازجویی‌های اولیه به قتل 2محیط‌بان اعتراف کرده‌اند.

حادثه 24 - دو روز پس از شهادت 2محیط‌بان وظیفه‌شناس زنجانی و دستگیری عاملان این جنایت، رئیس پلیس آگاهی استان زنجان جزئیات تازه‌ای از این حادثه تلخ را بازگو کرد و گفت متهمان در بازجویی‌های اولیه به قتل 2محیط‌بان اعتراف کرده‌اند.

عصر روز دوشنبه 2نفر از محیط‌بانان محیط‌زیست زنجان به نام‌های مهدی مجلل و میکائیل هاشمی در منطقه فیله خاصه در کیلومتر80 جاده زنجان- میانه مشغول گشتزنی بودند که با یک خودروی نیسان با 2سرنشین روبه‌رو شدند. وجود سلاح شکاری نزد آنها احتمال اینکه آنها از شکارچیان غیرمجاز باشند را تقویت می‌کرد. به همین دلیل محیط‌بانان به آنها دستور ایست دادند اما شکارچیان فرار کردند. به‌دنبال فرار متهمان تعقیب و گریز محیط‌بانان با آنها آغاز شد تا اینکه محیط‌بانان با رعایت قانون به‌کارگیری سلاح ابتدا چند تیرهوایی شلیک کردند و در ادامه تصمیم گرفتند لاستیک خودروی قاچاقچیان را هدف بگیرند. در شرایطی که یک ساعت از شروع این ماجرا می‌گذشت و محیط‌بانان این ماجرا را به مرکز گزارش کرده بودند در یک جاده فرعی گلوله محیط‌بانان به لاستیکِ نیسانِ قاچاقچیان اصابت و آن را متوقف کرد.

 2محیط‌بان که مسلح بودند از خودروی خود پیاده شده و قصد داشتند که 2شکارچی غیرمجاز را پس از حدود یک ساعت تعقیب و گریز دستگیر کنند اما شکارچیان با محیط‌بانان وارد درگیری فیزیکی شدند و یکی از آنها که هیکل ورزیده‌ای داشت ناگهان یکی از محیط‌بانان را بر زمین انداخت و توانست سلاح او را بگیرد. این مجرم در ادامه اسلحه محیط‌بان را مسلح کرده و با آن شروع به تیراندازی رگباری کرد. همزمان شکارچی دیگر نیز از این موقعیت استفاده کرده و با سلاح شکاری‌اش به‌سوی محیط‌بانان تیراندازی کرد. زمانی که این اتفاق رخ داد هوا در حال تاریک شدن بود و هیچ‌کس از آنچه بر سر محیط‌بانان آمده بود اطلاعی نداشت.  آنها در راه انجام وظیفه جان‌شان را از دست داده بودند و قادر نبودند به تماس‌هایی که از سوی همکاران‌شان گرفته می‌شد پاسخ دهند. در این شرایط بود که جست‌وجوها برای یافتن آنها آغاز شد.

کشف پیکر محیط‌بانان شهید

محیط‌بانان در حالی به تماس‌های تلفنی و بیسیمی جواب نمی‌دادند که در آخرین لحظات خبر تعقیب شکارچیان غیرمجاز را به مرکز اطلاع داده بودند. سرهنگ جعفر رحمتی، رئیس پلیس آگاهی استان زنجان، در این‌باره می‌‌گوید: با اعلام این موضوع به پلیس آگاهی تحقیقات گسترده‌ای برای روشن شدن ابعاد این ماجرا آغاز شد تا اینکه صبح روز بعد پیکرهای 2محیط‌بان شهید کشف شد و پرونده موضوع جنایی به‌خود گرفت.

وی در ادامه گفت: با استفاده از سرنخ‌هایی که در محل حادثه وجود داشت تحقیقات برای دستگیری 2شکارچی غیرمجاز آغاز شد و چند ساعت بعد نخستین شکارچی در زنجان دستگیر شد. او در همان بازجویی‌های اولیه به‌دست داشتن در شهادت 2محیط‌بان اعتراف کرد و گفت همدست دیگرش به میانه گریخته است. به همین دلیل همراه تیم عملیاتی و با نیابت قضایی راهی مخفیگاه قاتل فراری شدیم.

سرهنگ رحمتی که خود فرماندهی عملیات دستگیری 2قاتل محیط‌بانان را برعهده داشت ادامه داد: دومین متهم که در میانه مخفی شده بود فکرش را هم نمی‌کرد به این سرعت پلیس بتواند مخفیگاهش را پیدا کند اما چند ساعت بعد وقتی پلیس را در چند قدمی خود دید تلاش کرد با ایجاد درگیری فرار کند اما سرانجام با واکنش دقیق مأموران دستگیر شد. همچنین در بازرسی از مخفیگاه متهمان مقداری لاشه آهو و 3قبضه سلاح شکاری کشف شد.

اعتراف به جنایت

با انتقال 2عامل شهادت محیط‌بانان زنجانی به پلیس آگاهی زنجان، آنها تحت بازجویی‌های فنی قرار گرفتند تا ابعاد بیشتری از این حادثه تلخ روشن شود. یکی از آنها که از ساکنان منطقه حفاظت شده است گفت وقتی محیط‌بانان سر رسیدند به‌دلیل اینکه اسلحه شکاری همراه داشتیم تلاش کردیم تا فرار کنیم اما آنها ما را تعقیب کردند. اگر آنها من را می‌دیدند دردسر درست می‌شد. به همین دلیل همه تلاش مان را انجام دادیم تا از آنجا دور شویم اما وقتی آنها لاستیک خودروی‌مان را زدند ناچار به توقف شدیم. آنها من را شناختند و در این شرایط بود که با آنها درگیر شدیم و کار به تیراندازی و قتل کشیده شد.

براساس این گزارش هم‌اکنون 2متهم پرونده با صدور قرار قانونی در بازداشت به‌سرمی‌برند و تحقیقات در این خصوص ادامه دارد.

وداع با مدافعان محیط‌زیست

روز گذشته همزمان با ادامه تحقیقات درباره این حادثه تلخ، پیکرهای 2مدافع محیط‌زیست تشییع و در بهشت‌زهرا زنجان به خاک سپرده شدند. شهید میکائیل هاشمی متولد ۱۳۵۸بود و بیش از 20سال سابقه خدمت داشت. همچنین شهید مهدی مجلل نیز متولد ۱۳۶۶ و از 7سال قبل در محیط‌زیست مشغول به‌کار شده بود.

 

ارسال نظر