زمان مطالعه: 4 دقیقه

بخشش قاتلی در گرگان لحظاتی پیش از اجرای حکم

مردی که 5سال پیش در جریان سرقت از خانه‌ای روستایی صاحبخانه را به قتل رسانده و به قصاص محکوم شده بود، پیش از اجرای حکم از سوی اولیای دم بخشیده شد.
25 اسفند 1399
شناسه : 73625
منبع:
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام گوگل پلاس
لینک
https://hadese24.ir/news/73625
655+
بالا
مردی که 5سال پیش در جریان سرقت از خانه‌ای روستایی صاحبخانه را به قتل رسانده و به قصاص محکوم شده بود، پیش از اجرای حکم از سوی اولیای دم بخشیده شد.

حادثه 24 - مردی که 5سال پیش در جریان سرقت از خانه‌ای روستایی صاحبخانه را به قتل رسانده و به قصاص محکوم شده بود، پیش از اجرای حکم از سوی اولیای دم بخشیده شد.

شامگاه 15بهمن سال 94 مردی در خانه‌ای در یکی از روستاهای اطراف شهرستان گرگان به قتل رسید. بررسی‌های پلیسی از این حکایت داشت که انگیزه این جنایت سرقت بوده و سارق پس از ورود به داخل خانه با صاحبخانه درگیر شده و او را به قتل رسانده است. درحالی‌که تحقیقات برای شناسایی عامل این جنایت ادامه داشت، او که مردی 33ساله بود به‌خاطر عذاب وجدان نزد پلیس رفت و خودش را تسلیم کرد. مرد جوان گفت: به‌دلیل مشکلات مالی قصد سرقت از خانه مقتول را داشتم و به آنجا رفتم اما هنگام سرقت ناگهان وی سر رسید و درگیر شدیم و ناخواسته باعث قتل او شدم. درحالی‌که این مرد مدعی بود که حادثه اتفاقی بوده و او هیچ قصدی برای ارتکاب نداشته است، خانواده مقتول در جریان جلسه محاکمه درخواست قصاص کردند و قضات دادگاه نیز رأی به قصاص متهم دادند. به این ترتیب او به زندان منتقل و مدتی بعد رأی صادره از سوی دادگاه تأیید شد.

عامل جنایت که از قتل صاحبخانه پشیمان بود در زندان توبه کرد و طی این سال‌ها حافظ بخشی از قرآن شد. مددکاران زندان که شاهد عذاب وجدان او و تغییر رفتارش بودند، تلاش برای گرفتن رضایت از خانواده مقتول را آغاز کردند. با این حال تنها خواسته خانواده مقتول، قصاص قاتل بود و سال‌ها تلاش هیأت صلح و سازش شورای حل اختلاف استان گلستان برای بخشش قاتل به نتیجه‌ای نرسید. با گذشت زمان، درحالی‌که حکم قصاص قاتل به مرحله اجرا رسیده بود، وی صبح دیروز به محوطه اجرای حکم در زندان مرکزی شهرستان گرگان منتقل شد تا به دار مجازات آویخته شود. 2برادر مقتول که اولیای دم به شمار می‌رفتند نیز برای اجرای حکم در زندان حاضر شده بودند. تلاش‌های تیم صلح و سازش برای جلب رضایت آنها حتی تا آخرین لحظات نیز ادامه داشت و درحالی‌که همه‌‌چیز برای اجرای حکم آماده بود، ناگهان برادران مقتول اعلام کردند که از خونخواهی گذشته‌اند و قاتل را می‌بخشند. آنها که در جریان توبه قاتل در زندان و تغییر رفتار او قرار گرفته بودند، اعلام کردند که بدون هیچ قید و شرطی و تنها برای رضای خدا و آرامش روح مقتول حاضر به گذشت شده‌اند و به این ترتیب جوان زندانی از مجازات قصاص گریخت و فرصت زندگی دوباره یافت.

به‌گفته احمد جعفری، معاون قضایی رئیس‌کل دادگستری و رئیس شورای حل اختلاف گلستان، طی سال‌های گذشته اعضای شورای حل اختلاف بارها به همراه بزرگان دو خانواده به منزل مقتول مراجعه کردند اما اولیای دم، همچنان بر قصاص اصرار داشتند تا اینکه دقایقی پیش از اجرای حکم، رافت و گذشت را ترجیح دادند و از حق قانونی و شرعی خود گذشتند.

ارسال نظر