زمان مطالعه: 7 دقیقه

جزئیات مرگ دلخراش دختر 6 ساله با انفجار ترقه پدرش

«3کشته و 230مصدوم»؛ این آمار قربانیان حوادث مرتبط با چهارشنبه سوری تا عصر روز یکشنبه است.
25 اسفند 1399
شناسه : 73624
منبع:
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام گوگل پلاس
لینک
https://hadese24.ir/news/73624
1317+
بالا
«3کشته و 230مصدوم»؛ این آمار قربانیان حوادث مرتبط با چهارشنبه سوری تا عصر روز یکشنبه است.

حادثه 24 - «3کشته و 230مصدوم»؛ این آمار قربانیان حوادث مرتبط با چهارشنبه سوری تا عصر روز یکشنبه است. آماری تکان‌دهنده و هولناک که نوروز را از همین حالا به کام دست‌کم 230خانواده تلخ کرده است؛ چرا که خیلی از آنها به خاطر سوختگی، آسیب‌های چشمی، قطع عضو و... باید تعطیلات آخر سال را، آن هم در شرایط کرونایی در بیمارستان بگذرانند. اما تازه‌ترین قربانیان مواد‌محترقه چه کسانی هستند و چطور دچار حادثه شدند؟

هرشب که به شب چهارشنبه آخر سال نزدیک‌تر می‌شویم، تعداد افرادی که بر اثر انفجار مواد‌محترقه آسیب می‌بینند بیشتر و بیشتر می‌شود. اغلب این افراد دچار سوختگی می‌شوند و در میان آنها تعدادی نیز دچار آسیب‌های چشمی،  قطع عضو و حتی مرگ می‌شوند. درست مثل حادثه‌ای که شنبه شب در شهرستان بانه در استان کردستان اتفاق افتاد و در جریان آن 2پسر جوان به‌دلیل انفجار مواد‌محترقه جان خود را از دست دادند. این حادثه ساعت 21:44در منطقه بانه‌کهنه اتفاق افتاد. ماجرا از این قرار بود که 2پسر 23و 24ساله در خانه با استفاده از اکلیل سرنج مشغول ساختن نارنجک دستی بودند. آنها می‌خواستند چند روز جلوتر از شب چهارشنبه‌سوری نارنجک‌های‌شان را آماده کنند اما ناگهان نارنجک‌ها منفجر شد. هنوز به‌طور دقیق معلوم نیست آنها چند کیلو اکلیل‌سرنج در اختیار داشتند اما شدت انفجار به حدی بود که هر دو پسر جوان در دم جان خود را از دست دادند و مردی که در حیاط خانه بود به‌شدت مصدوم شد. سردار عزیز آزادی، فرمانده انتظامی استان کردستان در این‌باره می‌گوید: «این انفجار آنچنان قوی بود که محل حادثه به‌طور کلی ویران و بخشی از خانه مجاور نیز تخریب شد. همچنین مرد 55ساله‌ای که مصدوم شده بود به بیمارستان منتقل شد و تحت‌درمان گرفت. به دنبال این حادثه، ماموران پلیس به همراه تیم‌های امدادی راهی محل انفجار شدند و بعد از ساعت‌ها آواربرداری توانستند اجساد قربانیان را از زیر خروارها خاک و آجر بیرون بکشند. شدت انفجار به حدی بود که شیشه ساختمان‌های اطراف نیز شکسته و خساراتی به آنها وارد شد.

آنطور که فرمانده انتظامی کردستان می‌گوید 2روز پیش از این حادثه نیز حادثه مشابهی در سقز اتفاق افتاده بود. او در این‌باره می‌گوید: «در حادثه سقز نیز 2نفر مشغول ساختن ترقه بودند که بر اثر انفجار بخشی از منزل تخریب و یکی از آنها نیز به‌دلیل سوختگی 80درصدی به بیمارستان سنندج منتقل شد.» شاید به همین دلیل است که اقدامات پلیس برای مبارزه با توزیع‌کنندگان مواد محترقه افزایش پیدا کرده است و به‌گفته سردار آزادی در روزهای گذشته بیش از 240هزار عدد انواع مواد‌محترقه از توزیع‌کنندگان کشف شده است.

مرگ دلخراش دختر 6ساله

با وجود اینکه بیشتر حادثه‌دیدگان حوادث مرتبط با چهارشنبه‌سوری قربانی رفتار خود می‌شوند اما بعضی از آنها قربانی رفتار دیگران هستند. در تبریز و در جریان حادثه‌ای دلخراش دختر 6ساله‌ای بر اثر انفجار مواد محترقه در خانه‌شان جانش را از دست داد، بدون آنکه دخالتی در حادثه داشته باشد. در جریان این حادثه مردی در حضور 2دختر 5و 6ساله‌اش در خانه مشغول ساختن ترقه بود اما ناگهان با انفجار ترقه‌ها هر سه نفر به‌شدت آسیب دیدند و توسط امدادگران اورژانس به بیمارستان منتقل شدند اما دختر 6ساله به‌دلیل شدت جراحات وارده جانش را از دست داد و خواهر 5ساله و پدرش نیز در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شدند و با مرگ دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند.

آخرین آمار

از اول اسفندماه تاکنون 230نفر در جریان حوادث مرتبط با چهارشنبه‌سوری مصدوم شده و 3نفر جان خود را از دست داده‌اند. مجتبی خالدی، سخنگوی سازمان اورژانس کشور به همشهری می‌گوید:  از بین مصدومان، ۶٠ نفر همچنان در مراکز درمانی هستند.

او درباره وضعیت مصدومان این حوادث می‌گوید:« از مجموع 230مصدوم، 14درصد دچار قطع‌عضو، 24درصد دچار آسیب به چشم و 37درصد نیز دچار سوختگی شده‌اند و بقیه مصدومان نیز دچار تروما و ضربه به‌دست و پا شده‌اند. اما نکته تلخ این حوادث این است که 14درصد حادثه‌دیدگان عابران پیاده هستند؛ یعنی افرادی که هیچ دخالتی در حادثه نداشته‌اند و قربانی شیطنت و بی‌احتیاطی افراد دیگری شده‌اند.»

وی ادامه می‌دهد: «متأسفانه حوادث مرتبط با چهارشنبه‌سوری که از اول اسفندماه شروع شده روند افزایشی دارد و در حال رسیدن به اوج خود است. هر روزی که می‌گذرد آمار بیشتر می‌شود و بیشتر آسیب‌دیدگان بین ۶ تا ١٨ سال دارند و ٩٢ درصد آقا و ٨درصد خانم هستند.» سخنگوی اورژانس همچنین درباره شهرهایی که بیشترین حادثه در آنجا اتفاق می‌افتد نیز می‌گوید: «تهران، آذربایجان‌شرقی و استان مرکزی بیشترین آمار مصدومان و استان هرمزگان و کرمان کمترین آمار مصدومان را دارند.»

 

ارسال نظر