زمان مطالعه: 3 دقیقه

وزیر دروغگوی صدام به رئیس اش پیوست

محمد سعیدالصحاف، آخرین وزیر اطلاع رسانی عراق در زمان صدام حسین درگذشت.
17 اسفند 1399
شناسه : 73357
منبع:
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام گوگل پلاس
لینک
https://hadese24.ir/news/73357
1031+
بالا
محمد سعیدالصحاف، آخرین وزیر اطلاع رسانی عراق در زمان صدام حسین درگذشت.

حادثه 24 - محمد سعیدالصحاف، آخرین وزیر اطلاع رسانی عراق در زمان صدام حسین درگذشت.

سعیدالصحاف در جریان حمله آمریکا به عراق هر روز در صفحه تلویزیون حاضر می‌شد و مدام از پیروزی عراقی‌ها خبر می‌داد و حتی زمانی که سربازان آمریکایی از دروازه عراق نیز عبور کرده بودند، برای آخرین بار در برابر دوربین ها از شکست آمریکایی‌ها خبر داد.

پس از سقوط صدام، آمریکا او را تحت تعقیب قرار نداد اما او از ترس انتقام مخالفان صدام خود را تحویل سربازان آمریکایی داد ولی به دلیل عدم وجود کیفرخواست، آمریکا او را به ابوظبی منتقل کرد. سعید الصحاف تا زمان مرگ در امارات زندگی می‌کرد.

محمد سعید الصحاف آخرین وزیر اطلاع‌رسانی و فرهنگ، در زمان حاکمیت رژیم بعث عراق بود که در سال 1992 وزیر امور خارجه وقت عراق نیز بود. او فارغ‌التحصیل رشته ادبیات انگلیسی از دانشگاه «المنتصریه» بغداد می‌باشد و تبحر خاصی در به کار بردن کلمات نامأنوس و کم کاربرد زبان عربی و انگلیسی دارد. به عنوان مثال، او یک بار واژه «العلوج» را درباره نیروهای غربی به کار برد و ناتوانی مترجمان در ترجمه این واژه، باعث ورود واژه‌ای جدید به زبان انگلیسی شد! او که تا آخرین لحظات پیش از سقوط بغداد همچنان همه چیز را تکذیب می‌کرد و پیشروی ارتش آمریکا را رد می‌نمود، وقتی ارتش آمریکا، فرودگاه بغداد را به کنترل خود درآورد،

سعید الصحاف در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت نیروهای ایالات متحده که فرودگاه را تحت اشغال در آورده بودند، اکنون تسلیم افراد عراقی شده‌اند و در حال حاضر فرودگاه تحت کنترل نیروهای عراق است اما به گفته او تا پاکسازی کامل فرودگاه قادر به نشان دادن محوطه آن به مخبرین جراید نیست! پس از اشغال کامل عراق خود را به نیروهای آمریکایی تسلیم نمود. عدم وجود کیفرخواست علیه او، باعث آزادی‌اش شد و دولت امارات با فرستادن یک هواپیمای اختصاصی، وی را به ابوظبی انتقال داد. تصاویر آخرین موضع‌‌گیری سخنگوی صدام را قبل از سقوط بغداد می‌بینید.

ارسال نظر