زمان مطالعه: 5 دقیقه

تاریخچه هواپیماربایی ها در ایران

آخرین هواپیماربایی پیش از نقشه هواپیماربایی در پرواز اهواز- مشهد به سال 79 یعنی20 سال قبل برمی گردد. پیش از آن، به خصوص در سالهای اول انقلاب شاهد وقوع چندین مورد هواپیماربایی بودیم که به برخی از آنها اشاره می کنیم.
17 اسفند 1399
شناسه : 73347
منبع:
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام گوگل پلاس
لینک
https://hadese24.ir/news/73347
1722+
بالا
آخرین هواپیماربایی پیش از نقشه هواپیماربایی در پرواز اهواز- مشهد به سال 79 یعنی20 سال قبل برمی گردد. پیش از آن، به خصوص در سالهای اول انقلاب شاهد وقوع چندین مورد هواپیماربایی بودیم که به برخی از آنها اشاره می کنیم.

حادثه 24 - آخرین هواپیماربایی پیش از نقشه هواپیماربایی در پرواز اهواز- مشهد به سال 79 یعنی20 سال قبل برمی گردد. پیش از آن، به خصوص در سالهای اول انقلاب شاهد وقوع چندین مورد هواپیماربایی بودیم که به برخی از آنها اشاره می کنیم.

اولین هواپیماربایی بعد از انقلاب

پانزدهم تیرماه سال 62 یک هواپیمای بوئینگ 747 در مسیر شیراز- تهران با 390 مسافر، توسط پنج نفر از منافقین از آسمان شیراز ربوده شد. هواپیماربایان ابتدا هواپیما را به کویت بردند و پس از آزادی 187 مسافر به پاریس رفتند.

ربودن هواپیمای نظامی

26 خرداد 1363 یک هواپیمای نظامی ایران (اف-27) با 8 سرنشین ربوده شد و ابتدا به بحرین سپس به مصر و در نهایت به فرانسه رفتند. هواپیماربایان 4 نفر بودند و پس از پناهنده شدن هواپیما با 4 سرنشین دیگر به ایران برگشت.

هواپیماربایی در مسیر بوشهر

5 تیر 63 هواپیما در مسیر بوشهر بود که توسط دو نفر ربوده و به قطر برده شد. مسافران در قطر آزاد و هواپیما به همراه سه خدمه پرواز و ربایندگان به سمت قاهره و در نهایت بغداد پرواز کرد.

در مسیر رم

16 مرداد 63 هواپیما از تهران به سمت جده می‌رفت که توسط دو نفر با استفاده از چاقو و یک بمب جعلی ربوده و به رم منتقل شد. مسافران و هواپیما به ایران بازگشتند.

هواپیماربایی توسط میگ های عراقی

6 شهریور سال 63 پرواز مسیر تهران – شیراز – دبی توسط دختر و پسری جوان ربوده شد و در حالی که قصد فرود در کیوت را داشت در آسمان توسط 2 میگ عراقی به بغداد منتقل شد. در آنجا دولت عراق برای تبلیغات سیاسی هر روز یک تور سیاحتی و زیارتی برای مسافران ترتیب داد تا اینکه چند روز بعد مسافران با یک هواپیمای صلیب سرخ به تهران برگشتند و هواپیما هم 6 سال بعد به ایران برگردانده شد.

هواپیماربایی خانوادگی

18 شهریور سال 63 مردی همراه 4عضو خانواده اش با ربودن هواپیمایی آن را به فرودگاهی حوالی بصره منتقل کردند و بعد از پناهنده شدن مسافران را آزاد کردند.

آدم ربایی نافرجام

روز 21 شهریور 63 4 مسافر پروازی به مقصد شیراز قصد ربودن  هواپیما را داشتند که مأموران امنیتی با آن‌ها درگیر شدند و با دستگیری همه آنها نقشه شان ناکام ماند و هواپیما در اصفهان به زمین نشست.

مرگ هواپیماربا

روز 14 مرداد 64 دو نفر در پرواز تهران به بندرعباس با مأموران امنیت پرواز درگیر شدند و با کشته شدن یکی، دومی نیز دستگیر و نقشه ربودن هواپیما ناکام ماند.

زوج هواپیماربا

روز 19 آبن سال 65هواپیمای زن و شوهری مسلح تلاش کردند هواپیای ایرباس A300 را در پرواز تهران به تبریز بربایند که ماموران با آنها درگیر شدند و نقشه شان ناکام ماند.

هواپیمابایی با نارنجک

روز 6 بهمن سال 68 یک فروند هواپیمای بوئینگ ۷۲۷ ایران ایر در حال پرواز به سمت فرودگاه بندرعباس بود که چهار مسافر با اسلحه دستی و نارنجک دستی اقدام به هواپیماربایی کردند اما در نهایت با کشته شدن ربایندگان این هواپیماربایی نافرجام ماند.

هواپیماربایی که فیلم شد

روز 23 آبان سال 79 هواپیما در مسیر اهواز به بندرعباس ربوده شد اما پس از کشمکش بین ماموران و آدم ربایان در نهایت هوایما در بندرعباس به زمین نشست و متهمان به حبس محکوم شدند. ماجرای این هواپیماربایی سالها بعد سوژه فیلم ارتفاع پست ابراهیم حاتمی کیا شد.

ارسال نظر