زمان مطالعه: 10 دقیقه

بازی اینترنتی، پول های خانواده را برباد داد

اعتیاد به بازی های اینترنتی آنلاین و انگیزه برای ادامه بازی، آنقدر جذاب بود که بدون آن که متوجه باشد میلیون ها تومان از پول های خانواده را خرج این بازی کرد.
29 بهمن 1399
شناسه : 72702
منبع:
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام گوگل پلاس
لینک
https://hadese24.ir/news/72702
355+
بالا
اعتیاد به بازی های اینترنتی آنلاین و انگیزه برای ادامه بازی، آنقدر جذاب بود که بدون آن که متوجه باشد میلیون ها تومان از پول های خانواده را خرج این بازی کرد.

 حادثه 24 - اعتیاد به بازی های اینترنتی آنلاین و انگیزه برای ادامه بازی، آنقدر جذاب بود که بدون آن که متوجه باشد میلیون ها تومان از پول های خانواده را خرج این بازی کرد.

بازی های آنلاین را بی گمان می توان یکی از معضلات جدی نسل جوان امروز دانست، بازی هایی که آثار اجتماعی، اقتصادی و در نهایت اعتیاد اینترنتی حاصل از تبعات این بازی ها را می توان از آثار مخرب آن دانست که در دراز مدت مضرات بیشتری را متوجه جامعه می کند.

این روزها با توجه به استفاده بیشتر کودکان و نوجوانان از فضای مجازی به واسطه شیوع ویروس کرونا و آموزش از طریق فضای مجازی و دسترسی سهل تر به این فضا، بازار خرید و فروش این گونه بازی ها به قدری داغ  شده که یک نوجوان عمده پول توجیبی اش را صرف خرید این گونه بازی ها می کند.

بازی کالاف دیوتی شارژ یکی از پرطرفدارترین بازی های رایانه ای در میان جوانان و نوجوانان است که علاوه بر ایجاد آسیب های مخرب، یک بازی اعتیاد آور نیز شناخته شده است که اخیرا نیز نمونه آن پرونده شکایت برداشت غیر مجاز از حساب والدین از سوی یک کودک ۱۲ ساله فردیسی  است که در پلیس فتا تشکیل و مورد رسیدگی قرار گرفت.

سرهنگ کامران ملکی در تشریح جزئیات این پرونده به خبرنگار پایگاه خبری پلیس بیان داشت: در پی دریافت یک فقره پرونده از دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان فردیس، مبنی بر برداشت اینترنتی مبلغ ۳۱۰ میلیون ریال  از حساب وی به صورت غیرمجاز، بررسی موضوع در دستور کار پلیس فتا فردیس قرار گرفت.

وی اظهار داشت: کارشناسان بلافاصله تحقیقات را در این زمینه آغاز کرده و طی استعلام از حساب شاکی و وجوه  برداشت شده محرز شد که کلیه وجوه صرف خرید یک بازی آنلاین و اینترنتی شده که در حال حاضر بازی فعال است و کاربر آن به صورت روزانه اقدام به بازی می کند. در حالی که هیچ پیامکی در زمان برداشت ها به گوشی شاکی ارسال نشده و شواهد امر حاکی است که  گزینه پیامک برداشت وجه توسط یک نفر حذف شده است.

فرمانده انتظامی شهرستان فردیس افزود: در ادامه با بررسی های فنی صورت گرفته مشخص شد، که پسر خوانده شاکی در بازی آنلاین مورد نظر فعال است که کارشناسان پلیس فتا به نامبرده مظنون شدند و این در حالی بود که با توجه به پاک شدن پیامک ها احتمال آشنا بودن متهم بسیار قوی شد.

سرهنگ ملکی گفت: فرد مظنون به پلیس فتا دعوت و تحت تحقیقات کارشناسان این پلیس، در ابتدا منکر هرگونه برداشت وجه شد اما؛ در مواجهه با مستندات موجود لب به اعتراف گشوده و اعلام کرد که حدود چند ماه است که اقدام به بازی آنلاین اینترنتی کرده و بعد از گذشت چند روز به این بازی اعتیاد پیدا کرده و تمام وقت خود را در بازی و افزایش قدرتش قرار داده و تاجایی که نیاز به شارژ بازی و خرید سی پی (سکه درون برنامه ای) کرده که بدلیل اعتیاد به این بازی، اقدام به نصب نرم افزار و برداشت مبلغ ۳۱۰ میلیون ریال از حساب شاکی و خرید سکه و افزایش قدرت خود در بازی کرده و برای این که والدین وی متوجه نشوند با هک کردن حساب یک از آن ها و نصب نرم افزار، سیستم ارسال پیام های برداشت را از گوشی وی مختل کرده، به گونه ای که هیچ پیامی مبنی بر برداشت وجه از حساب برای وی ارسال نمی شد.

فرمانده انتظامی شهرستان فردیس با بیان این که در این رابطه پرونده تشکیل و برای تصمیم نهایی به دادسرا ارسال شده است، خاطرنشان کرد: برای جلوگیری از موارد مشابه، نیاز است خانواده ها نظارت دقیق تری بر فرزندان خود داشته باشند زیرا تمامی بازی های آنلاین غیر بومی و غیر مجاز اعتیاد آور بوده و باعث ایجاد مشکلات روحی و روانی برای فرزندان در صورت بازی دراز مدت خواهد شد و مانند پرونده مورد نظر کاربر را برای ادامه بازی ترغیب کرده تا از راه های غیر قانونی اقدام به خرید و یا نصب نرم افزارهایی در جهت تقویت بازی کند که تبعات منفی برای وی و اطرافیانش دارد.

لزوم نظارت خانواده ها بر فعالیت سایبری فرزندان

سرهنگ رسول جلیلیان  نیز در این باره می گوید: خانواده ها باید به فرزندان خود در خصوص شناخت مخاطب، محتوا و مزاحمت در فضای مجازی بیاموزند تا زمینه ای برای سوء استفاده آن ها از سوی مجرمان سایبری نشود.

سرپرست پلیس فتا استان البرز افزود: یکی از جرایم سایبری رفتارهای تهدیدآمیز، افترا، جمع‌آوری اطلاعات از دیگران و انتشار آن است که باید دقت لازم از سوی خانواده ها انجام شود.

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر این کودکان و نوجوانان ممکن است در وبگردی ها به موضوعاتی برخورد کنند که متناسب با سن آن ها نباشد که خانواده‌ها باید در زمان حضور فرزندان در این فضا همه جوانب اعم از تهدید و آسیب را درکنار قابلیت‌های آن مد نظر قرار دهند.

سرهنگ جلیلیان افزود: امروزه کودکان ونوجوانان زمان زیادی را در روز صرف بازی‌های آنلاین، استفاده از اپلیکیشن‌ها و یا حضور در شبکه‌های اجتماعی می‌کنند و این فعالیت‌ها اغلب به دور از چشم والدین است و در نتیجه نظارتی هم برآنان وجود ندارد.

وی خاطرنشان کرد: حضور درفضای مجازی و استفاده از ابزارها و امکانات متنوع آن برای خانواده و فرزندان امری اجتناب‌ ناپذیر است که یکی از روش های محدود کردن فعالیت کودکان در فضای سایبر، استفاده خانواده ها از نرم افزارهای فیلترینگ خانگی است.

سرپرست پلیس فتا البرز یادآورشد: این نرم‌افزارها ضمن آن‌ که ارتباط ‌های انجام شده در بستر اینترنت را برای والدین مشخص کرده، برای آن ها مشخص می کند که فرزند آنها از چه سایت‌هایی بازدیدکرده و با چه کسانی درارتباط بوده، که می‌تواند ساعت کار با سیستم را برای کودکان محدود کند.

وی با بیان این که خانواده ها باید حفظ حریم خصوصی و عدم اشتراک گذاری تصاویر شخصی را به کودکانشان آموزش دهند، اظهار داشت: حفظ سلامت جسمی وروحی فرزندان و جلوگیری ازسوء استفاده احتمالی از سوی مجرمان سایبری امری ضروری است و اگر فعالیت فرزندانمان را در این فضا کنترل نکنیم، می تواند آسیب های غیر قابل جبرانی را در بر داشته باشد.

سرهنگ جلیلیان با اشاره به اعتیاد برخی از نوجوانان به فضای مجازی و اینترنت تاکید کرد: پلیس فتا به صورت دائم در حال آگاه سازی خانواده ها و کاربران فضای مجازی از طریق رسانه ها و شبکه های اجتماعی است، لازم است خانواده ها با افزایش سطح آگاهی و رصد دائم فعالیت های کودکان و نوجوانان در فضای سایبر، از آسیب های احتمالی که متوجه فرزندانشان است، پیشگیری کنند.

ارسال نظر