زمان مطالعه: 6 دقیقه

آیا قوه قضاییه بدون روشن‌شدن ابهامات این حکم را اجرا می‌کند؟

2 ابهام بی‌پاسخ در پرونده یک محکوم به اعدام در اهواز

یکی از محکومان به اعدام در زندان اهواز در حالی در آستانه اعدام قرار گرفته است که به نظر می‌رسد پیش از اجرای این حکم ابهامات مختلفی در مورد علت تامه مرگ مقتول در این پرونده باید مورد بررسی مجدد قرار گیرد.
01 بهمن 1399
شناسه : 71721
منبع:
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام گوگل پلاس
لینک
https://hadese24.ir/news/71721
970+
بالا
یکی از محکومان به اعدام در زندان اهواز در حالی در آستانه اعدام قرار گرفته است که به نظر می‌رسد پیش از اجرای این حکم ابهامات مختلفی در مورد علت تامه مرگ مقتول در این پرونده باید مورد بررسی مجدد قرار گیرد.

حادثه 24- یکی از محکومان به اعدام در زندان اهواز در حالی در آستانه اعدام قرار گرفته است که به نظر می‌رسد پیش از اجرای این حکم ابهامات مختلفی در مورد علت تامه مرگ مقتول در این پرونده باید مورد بررسی مجدد قرار گیرد.

براساس مدارکی که کپی آن به دست خبرنگار ما رسیده، این پرونده مربوط به یک نزاع در پمپ بنزینی در شهرستان اندیمشک در استان خوزستان بوده است. ماجرایی که 5 سال قبل در پی یک نزاع لفظی به نزاعی فیزیکی رخ داد و در آن یکی از طرفین دعوا دچار سانحه‌ای شد و در مسیر انتقال به بیمارستان یا در حین اقدام پزشکی جان باخت. براساس آنچه شاهدان این نزاع گفته‌اند و همین‌طور سایر ادله‌ای که در پرونده مطرح شده، بهزاد و عرفان وقتی شروع به درگیری کرده و به سمت همدیگر مشت پرت  کردند. در این حین ناگهان بهزاد نقش بر زمین شده و از حال رفت. با وقوع این حادثه موضوع به عنوان یک قتل مطرح و ماموران پلیس ضمن دستگیری طرف دیگر نزاع تحقیق دراین‌باره را آغاز کردند. آنچه در تحقیقات پلیس پررنگ‌شد سابقه‌ درگیری خانوادگی میان مقتول و طرف نزاع بود. با طی مراحل مقدماتی موضوع در شعبه 4 دادگاه کیفری یک استان خوزستان ویژه رسیدگی به اطفال و نوجوانان مورد رسیدگی قرار گرفت. متهم در آن زمان فقط 20 سال سن داشت و دانشجوی رشته حسابداری بود. او به قاضی گفت که گرچه پیش از آن به دلایل خانوادگی با متوفی اختلافاتی داشته اما حضورش در پمپ‌بنزین محل حادثه کاملا اتفاقی و بدون هیچ قصد و نقشه قبلی بوده است. عرفان به قضات دادگاه نیز توضیح داد که شاهدانی دارد و آنها می‌توانند توضیح دهند که او نه شروع کننده نزاع بوده و نه توان وارد کردن ضربه‌ای به متوفی یعنی «بهزاد»  را داشته است. یکی از نکات دیگری که عرفان و وکیل‌مدافعش بر آن تاکید کردند این بود که از نظر جسمی از بهزاد ضعیف‌تر و از نظر سنی نیز 2 سال کوچکتر بوده و نمی‌توانسته ضربه‌ای به این پسر بزند که موجب مرگ او شده باشد. این محکوم به مجازات اعدام گفته است که صرفا سعی داشته از خودش در برابر حملات بهزاد دفاع کند.

این در حالی بود که گزارش اولیه پزشکی قانونی هیچ اشاره‌ای به ورود ضربه به سر متوفی نداشت. اما گزارشی که چند هفته بعد به دادگاه تحویل شده بود در عین حال که از ضربه با جسم‌سخت به عنوان عامل ضربه به سر نام برده بود به نکته‌ای اشاره می‌کرد که قضات دادگاه آن را در محاسبات خود مورد بررسی قرار ندادند.

 حال و در شرایطی که حکم قصاص نفس عرفان توسط شعبه 32 دیوانعالی کشور تایید شده و تشریفات اجرای آن نیز طی شده است از یک سو به سبب نقل مکان کردن خانواده بهزاد از اندیمشک به خرم‌آباد عملا دسترسی به آنها و جلب رضایت سخت و پیچیده‌تر شده است. ابهام دیگری که در این پرونده وجود دارد متوجه این نکته است که پزشکی قانونی در گزارش اولیه خود به بازکردن پوست سر و جمجمه متوفی اشاره کرده و در آن گفته بود که هیچ نشانی از خون‌مردگی و آثار ناشی از خونریزی یا ورود ضربه با جسم سخت نبوده است. اما مدتی بعد در گزارش خود تاکید کرده که اصابت جسم سخت موجب مرگ شده است. این با اعترافات عرفان و شهادت شهود مبنی براینکه در نزاع از جسم سختی استفاده شده همخوانی ندارد و شواهد حاکی از آن است که جثه عرفان نیز از بهزاد کوچک‌تر بوده است و نمی‌توانسته بر پای قدرت جسمی ضربه سخت‌تری به او زده باشد.

ارسال نظر