زمان مطالعه: 9 دقیقه

اسرار غرق شدن شناور خوارزم

12روز پس از غرق شدن شناور خوارزم در خلیج‌فارس، در شرایطی که پیکر بی‌جان 2سرنشین آن در دریا کشف شده است، 5سرنشین دیگر آن دچار سرنوشت نامعلومی شده‌اند و تلاش‌ها برای یافتن آنها همچنان ادامه دارد.
17 دی 1399
شناسه : 71227
منبع:
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام گوگل پلاس
لینک
https://hadese24.ir/news/71227
1065+
بالا
12روز پس از غرق شدن شناور خوارزم در خلیج‌فارس، در شرایطی که پیکر بی‌جان 2سرنشین آن در دریا کشف شده است، 5سرنشین دیگر آن دچار سرنوشت نامعلومی شده‌اند و تلاش‌ها برای یافتن آنها همچنان ادامه دارد.

حادثه 24 - 12روز پس از غرق شدن شناور خوارزم در خلیج‌فارس، در شرایطی که پیکر بی‌جان 2سرنشین آن در دریا کشف شده است، 5سرنشین دیگر آن دچار سرنوشت نامعلومی شده‌اند و تلاش‌ها برای یافتن آنها همچنان ادامه دارد.
این شناور روز 5دی‌ماه امسال، درحالی‌که 15دستگاه بیل مکانیکی را حمل می‌کرد، بندر شناص عمان را به مقصد بندرعباس ترک کرد. آن روز شرایط جوی دریا ناآرام بود و وقتی خوارزم به 15مایلی جنوب شرق جزیره لارک رسید، بنا به دلایل نامعلومی دچار مشکل شد. سرنشینان شناور گمان می‌کردند می‌توانند مشکل شناور را برطرف کنند، اما در این کار عاجز بودند تا اینکه یکی از کشتی‌های عبوری در تنگه هرمز از طریق رله رادیویی این حادثه را به مرکز جست‌وجو و نجات دریایی استان هرمزگان مخابره کرد و شناورهای ناجی راهی محل حادثه شدند. زمانی که تیم‌های امدادی به آنجا رسیدند خوارزم واژگون شده و هر 15بیل مکانیکی به عمق 60متری دریا افتاده بود. همچنین از 7سرنشین آن‌که یک نفرشان از اتباع هند بود اثری وجود نداشت. در این شرایط مهم‌ترین اولویت نجات جان سرنشینان شناور بود.
عملیات جست‌وجو
گروه‌های جست‌وجو و نجات دریایی متشکل از نیروهای دریایی و هوایی ندسا، نداجا، دریابانی، همیاران ناجی و اداره کل بنادر و دریانوردی با وجود شرایط نامساعد جست‌وجوهای خود را ادامه دادند. آنها پس از 72ساعت تلاش بی‌وقفه، موفق شدند پیکر یکی از سرنشینان خوارزم به نام یاسر مانع‌بوحمیدی که آشپز شناور بود را در اطراف شناور کشف کنند. او جلیقه نجات به تن داشت و شواهد نشان می‌داد هنگام وقوع حادثه داخل شناور گرفتار شده بود که پیکر بی‌جانش کشف شد.
باوجود اینکه اعضای تیم جست‌وجو گمان می‌کردند سایر حادثه دیدگان نیز باید در اطراف کشتی باشند، اما 2 روز بعد پیکر بی‌جان یکی دیگر از سرنشینان شناور به نام فرزاد غلامرضایی که مهندس کشتی بود در اطراف جزیره قشم کشف شد که این موضوع نشان می‌داد هنگام وقوع حادثه جریان باد و طول موج‌ها آنچنان قوی بوده که پیکر این دریانورد را چندین مایل جابه جا کرده است.
خوارزم چرا دچار حادثه شد
شناور خوارزم در شرایطی دچار حادثه شد که شواهد نشان می‌دهد روز حادثه اخطاریه هواشناسی صادر شده و به کشتی‌ها درخصوص تردد در دریا هشدار داده شده بود. همچنین از طریق دستگاه‌های رادیویی نیز هشدارهایی به کاپیتان کشتی‌ها داده شده بود. با وجود این معلوم نیست چرا کاپیتان خوارزم در چنین شرایطی تصمیم به حرکت به سوی بندرعباس را گرفته است. تایماز مرادی، کارشناس مسئول بررسی سوانح دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان در این‌باره می‌گوید: «هنوز علت اصلی وقوع این حادثه مشخص نیست، اما شرایط جوی نامساعد یکی از مهم‌ترین دلایل حادثه است. هرچند در چنین حوادثی معمولا زنجیره‌ای از اتفاقات باعث وقوع حادثه می‌شود.» وی ادامه می‌دهد: «سرعت و جهت وزش باد، ارتفاع موج و شدت جریانات دریا به‌عنوان شرایط جوی بر تعادل کشتی تأثیرگذار هستند. از طرفی اندازه کشتی نیز در چنین حوادثی تأثیر‌گذار است. هنگام وقوع این حادثه سرعت بالای 25نات بود (46.3کیلومتر بر ساعت) و اگر به جای خوارزم مثلا یک کشتی اقیانوس پیما بود، هرگز چنین حادثه‌ای برایش اتفاق نمی‌افتاد. اما این سرعت برای کشتی در ابعاد خوارزم حادثه ساز است.» او درباره هشدار به کاپیتان کشتی نیز می‌گوید: «کاپیتان قطعا هنگام خروج از بندر عمان از شرایط جوی اطلاع داشته است. هرچند اختیار کشتی در دستان کاپیتان است و هیچ‌کس نمی‌تواند جلوی تصمیم او را بگیرد، اما عجیب است که با وجود این شرایط کاپیتان در لنگرگاه بندرشناص تا بهبود شرایط جوی توقف نکرده است و چند ساعت بعد دچار حادثه شد.»
او درباره وضعیت کشتی می‌گوید: «خوارزم در نقطه‌ای که عمق آن به 60متر می‌رسد، به‌طور کامل واژگون شده و همه 15بیل مکانیکی آن به دریا افتاده است. در این شرایط تحقیقات برای روشن شدن علت این حادثه ادامه دارد.»
اسرار 5دریانورد مفقود شده
حالا با وجود گذشت 12روز از این حادثه جست‌وجوها برای یافتن 5سرنشین دیگر خوارزم همچنان ادامه دارد. کارشناس مسئول بررسی سوانح دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان در این‌باره می‌گوید: «تاکنون نقاط احتمالی زیادی جست‌وجو شده و 3تیم غواصی در محدوده وقوع حادثه مشغول کاوش هستند، اما تاکنون به شکل عجیبی هیچ ردی از 5دریانورد مفقود شده به‌دست نیامده است.»
فاصله جغرافیایی بین کشف پیکر 2‌سرنشین خوارزم نشان می‌دهد که به‌احتمال زیاد شرایط دریا، سایر دریانوردان خوارزم را پراکنده کرده باشد. مرادی درباره فرضیه‌هایی که درخصوص سرنوشت افراد مفقود شده وجود دارد می‌گوید: «چون این احتمال وجود داشت که سرنشینان خوارزم در آن گرفتار شده باشند، در همان روزهای اول غواصان داخل کشتی را به دقت بررسی کردند، اما نتوانستند هیچ‌کدام از آنها را پیدا کنند. ممکن است هنگام واژگونی، به دریا پریده باشند. جلیقه‌های مخصوصی که به تن دارند می‌تواند آنها را بین 48 تا 72ساعت روی آب نگه دارد. به‌همین دلیل ممکن است کشتی‌های عبوری آنها را پیدا کرده باشند.» وی ادامه می‌دهد: «یکی از گزینه‌ها، رسیدن افراد مفقود شده به خشکی بود. به‌همین دلیل ما جزایر اطراف را نیز جست‌وجو کردیم، اما تا این لحظه به نتیجه‌ای نرسیده‌ایم. با این حال جست‌وجوی هوایی با همکاری همه دستگاه‌های داخلی و همچنین کشور عمان ادامه دارد و امیدواریم سرنوشت این افراد سریع‌تر روشن شود.» 

دیدگاه ها
  • مهدی مانع بوحمیدی
    22 مرداد 1400
    من برادر مرحوم یاسر مانع بوحمیدی هستم تا ابد داغ بردلمان می ماند

    پاسخ

پاسخ به :
= 5-4
ارسال نظر