زمان مطالعه: 10 دقیقه

مرگ تلخ مادر و فرزندان در خانه اجاره‌ای

مرگ زن جوان و کودکانش بر اثر گازگرفتگی در خانه‌ای در مشهد، زنگ خطر عدم‌رعایت نکات ایمنی در استفاده از وسایل گازسوز را به صدا درآورده است.
03 آذر 1399
شناسه : 69585
منبع:
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام گوگل پلاس
لینک
https://hadese24.ir/news/69585
859+
بالا
مرگ زن جوان و کودکانش بر اثر گازگرفتگی در خانه‌ای در مشهد، زنگ خطر عدم‌رعایت نکات ایمنی در استفاده از وسایل گازسوز را به صدا درآورده است.

حاثه 24 - مرگ زن جوان و کودکانش بر اثر گازگرفتگی در خانه‌ای در مشهد، زنگ خطر عدم‌رعایت نکات ایمنی در استفاده از وسایل گازسوز را به صدا درآورده است.

حدود ساعت 6عصر شنبه مرد جوان برای انجام کاری از خانه‌شان در بلوار صیاد مشهد خارج شد و این در حالی بود که همسر 28ساله‌اش به همراه دختر و پسر 5 و 8ساله‌شان در خانه بودند. آنها یک ماهی می‌شد که به طبقه همکف ساختمانی دوطبقه در بلوار صیاد نقل مکان کرده بودند اما از همان ابتدا متوجه شده بودند که لوله آبگرمکن دیواری خانه مشکل دارد و باید تعمیر شود. تعمیر لوله اما هنوز انجام نشده بود و آن روز وقتی مرد جوان خانه را ترک کرد، همسرش در داخل آشپزخانه سرگرم شست‌وشو شد و همین باعث شد که آبگرمکن دیواری شروع به‌کار کند.

یک ساعت بعد

هوا کاملا تاریک شده بود که مرد جوان به خانه برگشت اما هرچه زنگ زد، کسی جواب آیفون را نداد. او که نگران شده بود کلید خانه را از جیبش بیرون آورد و آن را در قفل چرخاند و وارد خانه شد. اما به محض ورود به خانه با صحنه‌ای هولناک روبه‌رو شد. همسرش در داخل آشپزخانه روی زمین افتاده بود و کودکانشان که در پذیرایی سرگرم بازی بودند، همانجا از حال رفته بودند. مرد که وحشت کرده بود، شماره اورژانس را گرفت و درخواست کمک کرد. با حضور امدادگران در محل، پیکر زن جوان و فرزندانش به بیمارستان‌های جوادالائمه و شریعتی مشهد منتقل شدند اما تلاش پزشکان برای نجات آنها بی‌فایده بود و هر 3نفر جانشان را از دست دادند.

آبگرمکن نا ایمن

همزمان با مرگ اعضای این خانواده، ماجرا به قاضی علی‌اکبر احمدی‌نژاد گزارش شد. دقایقی بعد او به همراه کارشناسان آتش‌نشانی در خانه قربانیان حاضر شدند. شواهد اولیه نشان می‌داد که آبگرمکن دیواری خانه، لوله‌ای قدیمی و فرسوده داشت که بخشی از آن بیرون بود و وقتی کارشناسان آتش‌نشانی آبگرمکن را روشن کردند، دستگاه سنجش منوکسیدکربن شروع به‌کار کرد و نشان می‌‌داد که گاز کشنده هر لحظه در حال افزایش است. بررسی‌ها نشان می‌داد که ساکنان این خانه برای جلوگیری از ورود هوای سرد، تمامی منافذ خانه را بسته بودند و وقتی مادر خانواده در آشپزخانه شروع به شست‌وشو کرده بود، آبگرمکن دیواری روشن شده و گاز مرگبار به سرعت فضای خانه را پر کرده و باعث مرگ زن جوان و فرزندانش شده بود. پس از به‌دست آمدن این اطلاعات، قاضی جنایی به تحقیق از صاحبخانه پرداخت. او گفت: می‌دانستم که لوله آبگرمکن خراب است و به مستأجرم درباره تعمیر آن گفته بودم اما او گفت که خودش لوله را تعمیر می‌کند و به همین دلیل دیگر پیگیر آن نشدم تا اینکه این حادثه رخ داد. با این اطلاعات، قاضی احمدی‌نژاد دستورات قضایی درباره این حادثه را صادر کرده و اجساد قربانیان به پزشکی قانونی منتقل شد.

مکث

راهنمای مقابله با قاتل نامرئی

برای در امان ماندن از خطر گازگرفتگی و حفظ جان خود و اعضای خانواده‌ حتما به این نکات توجه کنید.

دودکش استاندارد

قبل از روشن کردن وسایل گرمایشی برای اطمینان از باز بودن لوله‌ها باید وزنه‌ای نسبتا سنگین با حجم کوچک به یک طناب یا نخ مناسب بلند وصل کنید و از دهانه خارجی دودکش واقع در پشت‌بام به طبقات پایین هدایت کنید. درصورت مشاهده وزنه در داخل دودکش آپارتمان، راه باز است. در غیراینصورت فورا و قبل از استفاده و روشن کردن وسایل گرمایشی راه دودکش را باز کنید.

در دودکش نصب شده روی دیوار را بردارید. کبریت یا شمع را روشن کنید و مقابل دهانه دودکش بگیرید. درصورتی که زبانه شعله به سمت داخل دودکش متمایل شود نشان‌دهنده مکش مناسب دودکش است.

‌با نوک انگشتان دودکش بخاری را لمس کنید. اگر لوله‌ها سرد بود فورا بخاری را خاموش و اشکال را رفع کنید. دودکش سرد زنگ خطری است که نشان می‌دهد گازهای سمی مربوط به بخاری در خانه شما در حال انتشار است. برای حصول اطمینان می‌توانید این آزمایش‌ها را هرچند وقت یک‌بار تکرار کنید.

هرچه ارتفاع لوله‌های دودکش بیشتر باشد، سرعت خروج گازهای سمی بیشتر خواهد بود و دودکش بهتر عمل می‌کند. دودکش‌های کوتاه قدرت دودکش‌های بلند را ندارند. چنانچه دودکشی فقط با یک کلاهک و مقداری لوله فلزی روی دیواره ساختمان قرار بگیرد اشتباه است. چون به این شکل گازها به داخل خانه برمی‌گردد و باعث سوختن ناقص وسایل گرمایشی و تولید گازهای سمی و منجر به مسمومیت اهل خانه می‌شود.

 خطر بخاری

یکی از مهم‌ترین عوامل انتشار گاز منوکسید کربن در آپارتمان‌ها، بخاری‌های گازسوز هستند. پس اگر از این وسیله استفاده می‌کنید، با شروع فصل سرما آن را به دقت چک کنید. مطمئن شوید که مسیر دودکش‌ها مسدود نباشد. لوله‌های بخاری در محل اتصالات محکم باشد. شیلنگ‌ها سالم و با بست‌های استاندارد نصب شده باشند و استفاده از کف صابون و آب، بهترین راه برای بررسی نشتی گاز از شیلنگ‌هاست. از سالم بودن بخاری اطمینان حاصل کنید. بخاری اگر به سیستم کمبود اکسیژن مجهز باشد، می‌توان با خیال آسوده از آن استفاده کرد.

راهی برای ورود هوا

خطر گازگرفتگی در آپارتمان‌های کوچک و فرسوده بیشتر است. حال آنکه بسیاری از شهروندان برای جلوگیری از ورود هوای سرد، اقدام به بستن تمامی منافذ خانه می‌کنند. باز بودن منفذی برای ورود هوا باعث می‌شود که درصورت انتشار گاز منوکسیدکربن در خانه، خطر مرگ کمتر شود.

گازگرفتگی یا کرونا

مسمومیت با گاز مونواکسیدکربن علائمی شبیه سرماخوردگی و کرونا دارد و فرد را دچار آبریزش بینی، سردرد و سوزش چشم می‌کند. اگر در یک زمان چند نفر در یک محیط بسته دچار این علائم شوند به‌احتمال زیاد در خطر گاز منوکسیدکربن قرار دارند و باز گذاشتن مسیرهای جریان آزاد هوا و بررسی لوله بخاری، پکیج، آبگرمکن و اطمینان از وجود کلاهک دودکش برای پیشگیری از گازگرفتگی ضروری است.

اگر برای گرمایش خانه از سیستم پکیج استفاده می‌کنید حتی‌الامکان سعی کنید با نصب پکیج در خارج از آپارتمان و در تراس از خطر انتشار گاز مرگبار جلوگیری کنید.

ارسال نظر