زمان مطالعه: 4 دقیقه

یزدی ها 4 سال کسی را نکشتند

«یزدی‌ها 4سال است کسی را نکشته‌اند!» تیتر گزارش روزنامه اطلاعات درباره آمار جرم در کشور بود که روز 19آبان‌ماه به چاپ رسید.
25 آبان 1399
شناسه : 59300
منبع:
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام گوگل پلاس
لینک
https://hadese24.ir/news/59300
607+
بالا
«یزدی‌ها 4سال است کسی را نکشته‌اند!» تیتر گزارش روزنامه اطلاعات درباره آمار جرم در کشور بود که روز 19آبان‌ماه به چاپ رسید.

حادثه 24 - «یزدی‌ها 4سال است کسی را نکشته‌اند!» تیتر گزارش روزنامه اطلاعات درباره آمار جرم در کشور بود که روز 19آبان‌ماه به چاپ رسید.

خبرنگاران روزنامه اطلاعات با مطالعه و بررسی هزاران پرونده در شهرستان‌ها، اقدام به جمع‌آوری این پرونده کرده بودند که نشان می‌داد تهران جرم‌خیزترین شهر و یزد، بی‌حادثه‌ترین استان کشور است. در این پرونده مشخص شد که صدور چک بلامحل، بیشترین میزان تعداد پرونده‌های دادگستری کل کشور را تشکیل می‌دهد و حتی استان یزد با اینکه هر‌ماه به‌طور متوسط تنها 150پرونده قابل کیفرخواست در دادگستری دارد هم، از چک برگشتی و چک بی‌محل، در امان نبوده و با رکود بازار این استان، تعداد پروند‌ه‌های مربوط به صدور چک افزایش پیدا کرده است. نکته جالب دیگر در این پرونده، باز هم مربوط به استان یزد بود که نشان می‌داد 90درصد مجرمین این استان، افراد غیربومی و غیریزدی هستند که از تعداد 80نفر زندانی، همگی اهل استان‌ها یا شهرهایی جز استان یزد هستند که به‌دلیل خالی بودن زندان شهربانی یزد، به این استان آورده شد‌ه‌اند و حبس خود را می‌گذرانند. اما اینطور هم نبوده که یزدی‌ها کلا هیچ جرمی نکنند! در این بررسی‌ها نشان داده شد که بیشترین میزان جرم یزدی‌ها، به ترک محل تصادف و حوادث ناشی از رانندگی برمی‌گردد که دلیل آن وجود بیش از اندازه موتورسیکلت و دوچرخه در این استان است. اما تبریزی‌ها پس از تهران، بیشترین میزان جرم شهرستان‌ها را به‌خود اختصاص می‌دادند که به همین دلیل لقب پرحادثه‌ترین شهرستان کشور را داشتند. آمارها نشان می‌داد در هر ماه، بیش از 450کیفرخواست در دادگاه‌های تبریز صادر و به‌طور متوسط ماهانه 500زندانی تحویل زندان‌های این استان می‌شوند. با بررسی بیشتر مشخص شد که اکثر مجرمین آذربایجان شرقی را روستائیان این استان رقم می‌زنند و تعداد کمی از پرونده‌ها مربوط به شهرنشینان می‌شود. طبق آمار خبرنگاران اعزامی به آذربایجان‌شرقی، از میان 2400فقره پرونده دادگستری در هر ماه، 230فقره مربوط به قتل عمد و غیرعمد و 100فقره مربوط به اغفال و فرار دختران و زنان و مابقی همگی به چک بی‌محل، حوادث رانندگی و نزاع مربوط می‌شده است.

در گوشه دیگر کشور یعنی استان‌های شرقی همچون خراسان و کرمان، وضعیت به شکل دیگری رقم می‌خورد. در خراسان، قتل غیرعمد در رتبه نخست جدول جرائم این استان قرار می‌گرفت که دلیل آن‌هم وضعیت ترافیکی این استان مطرح شده بود که آشنا نبودن رانندگان به مقررات راهنمایی و رانندگی و سرعت زیاد در جاده‌های این استان بوده است. از طرف دیگر جرائم مربوط به نگهداری و فروش مواد‌مخدر رتبه دوم جرائم مربوط به استان خراسان را تشکیل می‌داد. درنهایت، استان کرمان طی 6‌ماه گذشته در گزارش روزنامه اطلاعات آن روز، تنها 4پرونده قتل عمد داشته که با توجه به وسعت این استان و همجواری با خراسان، از میزان جرم کمتری برخوردار بوده و پرونده‌های کمتری در دادگستری‌های این استان، در جریان بود.

ارسال نظر