زمان مطالعه: 5 دقیقه

پلنگ برفی دهها دام را خورد

مقام‌های محلی ولایت بدخشان در شمال شرق افغانستان تایید کردند که ساکنان ولسوالی واخان این ولایت، یک پلنگ برفی را که سه روز قبل به دام‌ها حمله و دستکم ۲۳ دام را کشته و ۷ راس دیگر را زخمی کرده بود، دوباره سالم به طبیعت برگردانده‌اند.
07 آبان 1399
شناسه : 58719
منبع:
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام گوگل پلاس
لینک
https://hadese24.ir/news/58719
908+
بالا
مقام‌های محلی ولایت بدخشان در شمال شرق افغانستان تایید کردند که ساکنان ولسوالی واخان این ولایت، یک پلنگ برفی را که سه روز قبل به دام‌ها حمله و دستکم ۲۳ دام را کشته و ۷ راس دیگر را زخمی کرده بود، دوباره سالم به طبیعت برگردانده‌اند.

حادثه 24 - مقام‌های محلی ولایت بدخشان در شمال شرق افغانستان تایید کردند که ساکنان ولسوالی واخان این ولایت، یک پلنگ برفی را که سه روز قبل به دام‌ها حمله و دستکم ۲۳ دام را کشته و ۷ راس دیگر را زخمی کرده بود، دوباره سالم به طبیعت برگردانده‌اند.

شبیراحمد ملک‌زاد، سرپرست ریاست حفاظت محیط زیست بدخشان به قربانعلی همزی، خبرنگار بی‌بی‌سی گفت که موسسه حفاظت از حیات وحش (WCS) بتاریخ پنجم عقرب/ آبان به ریاست محیط زیست خبرداده که یک قلاده پلنگ برفی به دام‌های مردم ولسوالی واخان در منطقه ورس حمله کرده و۲۳ دام را کشته و هفت راس دیگر را زخمی کرده است.

دولت افغانستان برای جلوگیری از حمله پلنگ برفی و سایر حیوانات وحشی به دامهای مالداران این محل‌ها را ساخته.

طالب الدین قادری، عضو شورای ولایتی بدخشان می‌گوید که براساس اطلاعات رسیده این پلنگ برفی در دو روستای واخان حدود ۴۵ راس دام را کشته و ۱۷ راس دیگر زخمی کرده است.

او گفت دلیل اینکه مردم این حیوان را به قتل نرسانده؛ اول اینکه آگاهی مردم بلند است و دیگر این مردم نمی‌خواهند که یک زنده جان را بکشند.

حدود دو سال قبل مردم یک پلنگ برفی را که به دام‌های آنان در ولسوالی زیباک بدخشان حمله کرده بود، کشتند.

این پلنگ برفی که چندین بار در یک هفته بارها به دام‌های مردم حمله کرده بود، سرانجام به دست یکی از مالداران که خود مأمور پلیس محلی ولسوالی زیباک بود، کشته شد.

قبلا دولت افغانستان اعلام کرده بود که در نتیجه برنامه‌های سال‌های اخیر برای حفاظت از پلنگ برفی، این گربه‌سانان ساکن افغانستان دیگر در معرض انقراض قرار ندارند.

 افغانستان از جمله کشورهای است که این نوع از گربه سان‌ها در آن وجود دارند. به دلیل ادامه جنگ و عدم توجه لازم به این نوع نادر از گربه سان‌ها جمعیت آنها در دهه‌های اخیر با کاهش زیادی روبرو شده بود.

قبلا از این دولت افغانستان گفته بود که توانسته جلو شکار پلنگ برفی و آهوی "مارکوپولو" را که در بلندی‌های واخان ولایت بدخشان زندگی می‌کنند، بگیرد و این حیوان دیگر در فهرست سرخ حیوانات در حال انقراض نیست.

پلنگ برفی شکارچی ماهری است که با حمله به دام‌های دامداران باعث خشم آنان شده و به همین دلیل دامداران اقدام به شکار این گربه سانان می‌کنند.

دولت افغانستان برای جلوگیری از شکار دام‌های مردم توسط پلنگ برفی اقدام به ساخت محل‌های حفاظتی برای دام‌ها در روستاهای محل زندگی پلنگ برفی کرده است.

پلنگ برفی در ولایت بدخشان به خصوص بلندی‌های واخان این ولایت زندگی می‌کند، شمار آن محدود است. دولت افغانستان برای جلوگیری از انقراض این حیوان شکار آنان را ممنوع کرده‌‌است.

هر سال صدها پلنگ برفی در رشته کوه‌های آسیای میانه به دست شکارچیان کشته می‌شوند.

به گفته یک نهاد ناظر بر حیات وحش، فقط ۴ هزار پلنگ برفی در جهان باقیمانده و هر هفته دست کم ۴ تای آنها کشته می‌شوند. دلیل اصلی این کار نیز انتقام دامداران از حیوان شکارچی است.

کلمات کلیدی:
ارسال نظر