زمان مطالعه: 8 دقیقه

دلیل عادی شدن مصرف گل بین برخی نوجوانان

دخترک با لحنی ملامت گر گفت: مامان اون حشیش نبود گل بود. جلوی چشم خودم آماده کرد و مصرف کرد. تو فرق گل و حشیش را نمی دانی!!
05 آبان 1399
شناسه : 58621
منبع:
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام گوگل پلاس
لینک
https://hadese24.ir/news/58621
347+
بالا
دخترک با لحنی ملامت گر گفت: مامان اون حشیش نبود گل بود. جلوی چشم خودم آماده کرد و مصرف کرد. تو فرق گل و حشیش را نمی دانی!!

حادثه 24 - دخترک با لحنی ملامت گر گفت: مامان اون حشیش نبود گل بود. جلوی چشم خودم آماده کرد و مصرف کرد. تو فرق گل و حشیش را نمی دانی!!

 مقابل مادر و دختری می نشینم که مشغول بگو مگو با هم هستند.

دختر که بعد از چند روز فقدان در منزل دوستش پیدا و به پلیس آگاهی منتقل شده بود، رو به من کرد و با عصبانیت گفت: خسته شدم از بس توی خانه حبس ام کرده بود و اجازه نمی داد از خانه بیرون بروم. به بهانه محافظت از من کاری کرده که افسرده بشوم ساعت ها توی خانه تنها هستم.

مادر گفت: خانم من یک مادر جوان مجرد هستم که به خاطر طلاق مسئولیت و نگرانی هایم دو برابر شده و نمی توانم اجازه بدهم دخترم خودش را به خطر بیاندازد.

همین چند روز پیش دخترم از طریق فضای مجازی با پسری آشنا شده و او را به خانه آورده بود که من از راه رسیدم.

دختر گفت: خوب وقتی اجازه نمی دهی با دوستانم بیرون بروم من هم مجبور می شوم آنها را به خانه بیاورم.

مادر گفت: تینا، به نظرت اینکه اجازه بدهی یک پسر غریبه به خانه بیاید کار درستی است ؟

دختر قیافه حق به جانبی به خودش گرفت و گفت: بله چه اشکالی دارد ؟

سپهر پسر بدی نیست تازه تا وقتی با او در تماس نباشم از کجا بفهمم چه جور آدمی است؟

مادر سری تکان داد و گفت: جناب سروان به نظر شما پسری که توی خانه من حشیش مصرف کند پسر خوبی است؟ قابل اعتماد است؟

دخترک با لحنی ملامت گر گفت: مامان اون حشیش نبود گل بود. جلوی چشم خودم آماده کرد و مصرف کرد. تو فرق گل و حشیش را نمی دانی!!

مادر گفت: من فرق گل و حشیش را نمی دانم؟ چیزی که من دیدم حشیش بود! با تعجب گفتم: ببخشید من کمی گیج شدم، الان مصرف گل به جای حشیش یک امتیاز و حسن محسوب می شود؟

تینا سر را به علامت تایید تکان داد و گفت: بله خانم گل مشکلی ندارد گل که مواد مخدر نیست همه نوجوان های هم سن و سال من استفاده می کنند. من و دوستانم هر وقت دور هم جمع می شویم، پسر و دختر مصرف می کنیم و هیچ مشکلی هم پیش نمی آید!

گفتم خوب پس صد در صد هم محدود نیستی و می توانی با دوستانت دورهمی داشته باشی؟!

مادرش گفت: بله خانم من همیشه اجازه دادم آزادی های زیادی داشته باشد اما اتفاقاتی که در این جمع ها می افتد مرا نگران می کند و باعث می شود او را در خانه حبس کنم.

او همیشه مرا به خاطر جدایی از پدرش سرزنش می کند و همین موضوع بهانه ای برای سرکشی و عصیانگری اش شده و یک دختر 16 ساله انتظار دارد من هر آزادی که می خواهد به او بدهم و به شرایط فعلی راضی نیست و به تینا باشد دلش می خواهد هر پسری را به خانه بیاورد و در تماس باشد گل و حشیش مصرف کند و محدودیتی برای زمان رفت و آمد نداشته باشد و جدیدا هم که یاد گرفته برای اعتراض خانه را ترک کند و این بار به خانه دوستش رفت. نمی دانم اگر دفعه بعد به خیابان رفت یا به خانه یک پسر پناه برد من چه کار باید بکنم و اگر بلایی سرش آمد تکلیف زندگی من که تنها داشته ام از این دنیا و تنها امیدم این دختر است چه می شود.

تینا گفت: من ماندن در خیابان را به این همه امر و نهی و محدودیت ترجیح می دهم مگر در خیابان ماندن چقدر سخت تر از زندگی است که الان دارم.

تینا بعد از اولین جلسه مشاوره به همراه مادرش رفت و قرار شد جلسات بعدی مشاوره بعد از مراجعه به روانپزشک و درمان مشکلات خلقی وی ادامه پیدا کند.

دخترک دست در دست مادرش از اداره چهارم پلیس آگاهی رفت و من به انبوه افکار خام و ناپخته تینا 16 ساله می اندیشم و هم سن و سال هایش که خیابان و پارک را امن تر از خانه می دانند و مخدرهایی که برای رهایی از مشکلات شان به آنها پناه می برند و آینده ای که با این سبک زندگی برای هر¬کدام از آنها رقم خواهد خورد! ...آینده ای که بی شک با روابط نامتعارف و بی مهار با جنس مخالف، مصرف انواع مواد مخدر و ترجیح دادن خیابان به خانه، زیبا و روشن نخواهد بود!

نظریه کارشناس

والدینی که تصمیم به جدایی می گیرند باید به خاطر داشته باشند طلاق چیزی از مسئولیت والدینی آنها کم نمی کند و حق ندارند از زیر بار مسئولیت عاطفی خود شانه خالی کرده و فرزند را کاملا رها کنند. حذف یکی از والدین از زندگی فرزند آن هم در سنین بلوغ و نوجوانی ضربه سختی به روان فرزند زده و دختر یا پسر را برای جبران این آسیب روحی در شرایط انجام رفتارهای آسیب زننده افراطی قرار می دهد .

افراط در دوستی، تاثیر پذیری از گروه همسالان و کنجکاوی تجربه همه آن چه که ازآن منع شده اند، سرکشی در برابر قوانین خانواده و نه گفتن به خواسته های والدین از وی‍ژگی های دوران بلوغ و نوجوانی است. ضروری است والدین با مطالعه و آموزش خود را برای رویارویی با این دوران سراسر بحران و آسیب آماده کنند و با روش های تربیتی اشتباه موجب فرار فرزند از کانون خانواده و پناه بردن به دوستان و هم سن و سالانی که مانند خودش خام و بی تجربه هستند نشوند.

- اگر شما برای آگاهسازی فرزندتان در خصوص آسیب ها و خطرات موجود در جامعه (از جمله مصرف دخانیت، مواد مخدر، مشروبات الکلی، رابطه با جنس مخالف و ...) به موقع عمل نکنید فرزند شما از طریق دوستان و افراد سوء استفاده گر با این آسیبها مواجه شده و به راحتی فریب می خورد .

- هرگاه خود را در ارتباط با فرزند یا تربیت وی ناتوان دیدید و احساس کردید راه به جایی نمی برید قبل از آنکه دیر بشود از یک مشاور و روانشناس کمک بخواهید .

ارسال نظر