زمان مطالعه: 1 دقیقه

زلزله 5.4 ریشتری در قزوین / تلفات و خسارات تاکنون مشخص نشده است/ 2 پس لرزه منطقه را لرزاند

زمین لرزه ای به بزرگی 5.4 ریشتر دقایقی قبل آوج در استان قزوین را لرزاند.
03 آبان 1399
شناسه : 58550
منبع:
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام گوگل پلاس
لینک
https://hadese24.ir/news/58550
550+
بالا
زمین لرزه ای به بزرگی 5.4 ریشتر دقایقی قبل آوج در استان قزوین را لرزاند.

حادثه 24 - زمین لرزه ای به بزرگی 5.4 ریشتر دقایقی قبل آوج در استان قزوین را لرزاند.

این زلزله ساعت 15:04 رخ داد و در برخی استان های همجوار از جمله تهران، همدان، کرج و رشت نیز احساس شد.

بر اساس اعلام مرکز لرزه نگاری کشوری هنوز از خسارات و تلفات احتمالی گزارشی منتشر نشده است.

زلزله آوج تلفات نداشت

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان قزوین گفت: زلزله شهرستان آوج خسارت جانی نداشت و همینطور خسارت مالی جدی وارد نشده است.

حسن آصفی تصریح کرد: ساعتی پیش زلزله‌ای به بزرگی ۵.۴ ریشتر در شهرستان آوج احساس شد، بلافاصله ۶ تیم ارزیاب هلال احمر به منطقه اعزام شدند و همچنان در منطقه حضور دارند.

وی افزود: طبق ارزیابی‌های صورت گرفته تاکنون خسارت جانی ناشی از زلزله نداشتیم، سه روستای شهرستان آوج شامل ساریچلو، خنداب و اسد آباد  دچار خسارت‌های مادی شده است که اغلب شامل تخریب دیوار و حیاط است.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان قزوین تأکید کرد: با توجه به اینکه احتمال تناوب زلزله وجود دارد از مردم می‌خواهیم که در ضمن حفظ خونسردی در صورت بروز زلزله توصیه‌های ایمنی مربوط به زلزله را رعایت کنند و در محل‌های امن پناه بگیرند.

ارتباط زلزله آوج با گسل تهران تکذیب شد

رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: لرزش تهران تحت تاثیر وقوع زمین‌لرزه 5.4 ریشتری در محدوده آوج بوده که کانون زلزله حدود 170 کیلومتر با تهران فاصله دارد و گسل آوج ارتباطی با گسل‌های عبوری تهران ندارد.

علی بیت‌اللهی درباره زلزله چند دقیقه قبل در همدان و تهران اظهار داشت: ساعت 15:02 و 15:04 شاهد وقوع دو زلزله متوالی در شمال‌غربی همدان در محدوده آوج به سمت جنوب‌شرقی این منطقه بودیم که بزرگی زلزله اول 3.9 ریشتر و پس از 2 دقیقه زلزله دوم به بزرگی 5.4 ریشتر رخ داد.

وی افزود: منطقه آوج در محدوده مناطق لرزه‌خیز است که سابقه زلزله مخرب هم داشته است و این زلزله در امتداد گسل آوج و گسل کوشک نصرت رخ داده است.

رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات وزارت راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه این دو گسل از مهمترین گسل‌های منطقه هستند، گفت: زمین‌لرزه معروف و مخربی در امتداد گسل آوج رخ داده است.

بیت‌اللهی درباره احساس زلزله در تهران پس از وقوع زلزله در محدوده آوج بیان داشت: لرزش تهران تحت تاثیر وقوع زمین‌لرزه 5.4 ریشتری در محدوده آوج بوده که کانون زلزله حدود 170 کیلومتر با تهران فاصله دارد.

وی با بیان اینکه احتمالا زلزله 3.9 ریشتری پیش‌لرزه بوده است، گفت: احتمال می‌دهیم زمین‌لرزه 5.4 ریشتری زمین‌لرزه اصلی باشد چراکه معمولا زلزله اصلی همین اعداد است و زلزله 3.9 ریشتری پیش‌لرزه زلزله 5.4 ریشتری محسوب می‌شود.

رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات وزارت راه و شهرسازی در پاسخ به این سوال که آیا احتمال وقوع زمین‌لرزه دیگر در تهران وجود داشت، بیان کرد: همان‌طور که می‌بینیم ساز و کار این زلزله و گستردگی آن از سمت شمال‌غرب به جنوب‌شرق است و تهران در مسیر این گسل قرار ندارد. همچنین به طور قطع این زلزله احساس شده هیچ ارتباطی با گسل‌های تهران نمی‌تواند داشته باشد.

بیت‌اللهی افزود: بر اساس فعالیت‌های گسل، به نظر می‌آید اگر زلزله‌ای هم رخ دهد به سمت ساوه و جنوب‌شرق آوج باشد و نه به سمت شهر تهران. همچنین همان‌طور که گفتم گسل آوج ارتباطی با گسل‌های عبوری تهران ندارد.

به دنبال وقوع زمین لرزه 5.4 ریشتری در آوج واقع در مرز استان قزوین و همدانف حسین درخشان، مدیر مرکز کنترل و فرماندهی عملیات سازمان امدادونجات هلال احمر جزئیات بیشتری از این حادثه را بازگو کرد.

توضیحات حسین درخشان، مدیر مرکز کنترل و فرماندهی عملیات سازمان امدادونجات هلال احمر را در اینجا ببینید.

جزئیات تازه از زلزله آوج

تازه ترین خبرها ار مناطق زلزله زده آوج حاکی از ترک خوردگی دیوار برخی خانه های روستایی است. این اطلاعات نشان می دهد در این منطقه 31 روستا با جمعیتی بالغ بر 8 هزار نفر واقع شده است. توصیحات حسین درخشان، مدیر مرکز کنترل و فرماندهی عملیات سازمان امدادونجات هلال احمر را در اینجا ببینید.
تازه ترین خبرها ار مناطق زلزله زده آوج حاکی از ترک خوردگی دیوار برخی خانه های روستایی است. این اطلاعات نشان می دهد در این منطقه 31 روستا با جمعیتی بالغ بر 8 هزار نفر واقع شده است. حسین درخشان، مدیر مرکز کنترل و فرماندهی عملیات سازمان امدادونجات هلال احمر جزئیات تازه تری از این حادثه را بازگو می کند.

2 پس لرزه آوج را لرزاند

دقایقی پس از وقوع زلزله 5.4 ریشتری در آوج واقع در استان قزوین دو پس لرزه دیگر نیز این منطقه را لرزاند. بر اساس گزارش منتشر شده از سوی مرکز لرزه نگاری کشوری این دو پس لرزه در ساعت های 15:24 و 15:37 دقیقه به ترتیب به قدرت 3 و 2.7 ریشتر اتفاق افتاد. بر اساس این گزارش عمق پس لرزه اول در 8 کیلومتری زمین و پس لرزه دوم در 10 کیلومتری زمین بود.

زلزله تاکنون خسارتی نداشته است

مدیرکل مدیریت بحران استان قزوین با اعلام وقوع زلزله ۵.۴ ریشتری در ساعت ۱۵:۰۴ دقیقه حوالی استان‌های قزوین و همدان و مرکزی عنوان کرد: بر اساس پیگری‌های انجام شده، تا این لحظه خسارتی در استان قزوین اعلام نشده است. دستگاه‌های امدادی در حال آماده‌باش هستند و نیروهای امدادی به روستاهایی که احتمال خطر می‌رفت اعزام شدند.

قدرت‌الله مهدیخانی گفت: زمین لرزه در طول ۴۸.۹۷ و عرض جغرافیایی ۳۵.۶۹ بوده و در عمق ۱۰ کیلومتری بوده است. منطقه‌ای که زلزله در آن رخ داده است در ۲۵ کیلومتری آوج، ۲۹ کیلومتری آبگرم از شهرستان‌های قزوین و ۳۰ کیلومتری دمق از استان همدان بوده است.

وی ادامه داد: چند دقیقه پیش ازآن نیز زمین لرزه‌ای به برزرگی ۳.۹ ریشتر در آوج و در عمق ۱۰ کیلومتری به ثبت رسیده است.

مدیرکل مدیریت بحران استان قزوین عنوان کرد: بر اساس پیگری‌های انجام شده خوشبختانه تا این لحظه خسارتی اعلام نشده است اما با این وجود دستگاه‌های امدادی در حال آماده‌باش هستند و نیروهای امدادی به روستاهایی که احتمال خطر می‌رفت اعزام شدند.

مهدیخانی تصریح کرد: دهیاران مدیران بحران روستاها هستند و علاوه بر استفاده از ظرفیت آنان، نیروهای راهداری و هلال‌احمر به منطقه اعزام شدند.

 محل وقوع: مرز استانهای قزوین و همدان  - حوالی آوج

 تاریخ و زمان وقوع به وقت محلی: 1399/08/03 15:04:15

طول جغرافیایی: 48.97

عرض جغرافیایی: 35.69

عمق زمین‌لرزه: 10 کیلومتر

 نزدیک‌ترین شهرها:

25 کیلومتری آوج (قزوین)

29 کیلومتری آبگرم (قزوین)

30 کیلومتری دمق (همدان)

 نزدیکترین مراکز استان:

107 کیلومتری همدان

114 کیلومتری قزوین

اعزام تیم های ارزیاب به مناطق زلزله زده قزوین

سخنگوی سازمان اورژانس کشور از اعزام تیم های ارزیاب در پی وقوع زمین لرزه ۵.۴ ریشتری در آبگرم قزوین خبر داد.

مجتبی خالدی در گفت و گو در این باره اظهار کرد: بر اساس آخرین گزارش های دریافتی ساعت  ١۵:٠۴ دقیقه زمین لرزه ای با قدرت ۵.۴ ریشتر مرز قزوین و همدان را در عمق ١٠ کیلومتری زمین لرزاند.

وی ادامه داد: گروه ارزیابی برای بررسی خسارت های مالی یا جانی احتمالی به محل اعزام شدند.

ارسال نظر