زمان مطالعه: 12 دقیقه

عجیب اما واقعی؛ از هر 4 ایرانی یکی اختلال روانی دارد

مدیر گروه سلامت روانی اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان گفت: دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان نیز مانند سایر دانشگاههای علوم پزشکی کشور، مشاوره «سوگ» را برای متوفیان کووید ۱۹ به طور جدی انجام می دهد به نحوی که از ۷۶ مورد مرگ تا تاریخ ۱۴ مهر ماه بدلیل بیماری کرونا در شهرستان رفسنجان، ۶۰ مورد توسط کارشناسان سلامت روان مشاوره سوگ انجام شده تا خانواده های این عزیزان دچار آسیبهای روحی روانی نشوند.
23 مهر 1399
شناسه : 58294
منبع:
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام گوگل پلاس
لینک
https://hadese24.ir/news/58294
361+
بالا
مدیر گروه سلامت روانی اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان گفت: دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان نیز مانند سایر دانشگاههای علوم پزشکی کشور، مشاوره «سوگ» را برای متوفیان کووید ۱۹ به طور جدی انجام می دهد به نحوی که از ۷۶ مورد مرگ تا تاریخ ۱۴ مهر ماه بدلیل بیماری کرونا در شهرستان رفسنجان، ۶۰ مورد توسط کارشناسان سلامت روان مشاوره سوگ انجام شده تا خانواده های این عزیزان دچار آسیبهای روحی روانی نشوند.

حادثه 24 - مدیر گروه سلامت روانی اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان گفت: دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان نیز مانند سایر دانشگاههای علوم پزشکی کشور، مشاوره «سوگ» را برای متوفیان کووید ۱۹ به طور جدی انجام می دهد به نحوی که از ۷۶ مورد مرگ تا تاریخ ۱۴ مهر ماه بدلیل بیماری کرونا در شهرستان رفسنجان، ۶۰ مورد توسط کارشناسان سلامت روان مشاوره سوگ انجام شده تا خانواده های این عزیزان دچار آسیبهای روحی روانی نشوند.

 حسن اکبرزاده ظهر امروز ۲۳ مهر ماه در نشست خبری با گرامیداشت هفته سلامت روان(۱۸ تا ۲۴ مهر ماه)، اظهار کرد: بسیاری از شهروندان بدلیل روزمرگی ها، عدم آگاهی و مسائل دیگر به موضوع سلامت روان کمتر توجه دارند در حالی که حتی بیش از ۵۰ درصد از بیماری های جسمی ما نیز با سلامت روان ارتباط دارد که شاید بسیاری از مردم به آن توجه نمی کنند

وی با اشاره به نتایج پژوهش ملی سلامت روان در سال ۱۳۹۳، بیان کرد: بر اساس این پژوهش ملی ۲۳.۴ درصد از مردم ایران با یک نوع اختلال روانی درگیر هستند که از این تعداد ۲۷.۵ درصد را خانم ها و ۱۹.۲ درصد را مردان تشکیل می دهند.

وی افزود: از هر ۴ نفر ایرانی یک نفر به اختلالات روانپزشکی مبتلا است اما متاسفانه بدلیل انگ بیماری روانی، بی توجهی، ترس یا مسائل دیگر به موضوع سلامت روان توجه نمی کنیم.

اکبرزاده ادامه داد: موارد زیادی داشتیم که به کارشناسان سلامت روان  درمراکز جامع سلامت مراجعه کرده اند و پس از دو یا چند جلسه مشاوره، علاوه بر اینکه مشکلات روحی و روانی آنها برطرف شده، مشکلات جسمی آنها نیز برطرف شده و آرامش بیشتری را در زندگی پیدا کرده اند. 

مدیر گروه سلامت روانی اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان خاطرنشان کرد: بسیاری از مسائل در زندگی از جمله پرخاشگری ها، دعواها، نزاع ها، مصرف مواد مخدر، همسرآزاری، کودک آزاری، افسردگی ها، خشونت ها، عصبانیت ها، ناامیدی ها، بی حوصلگی ها و......با یک یا چند جلسه مشاوره یا دارودرمانی ساده برطرف می شوند.

اکبرزاده با اشاره به تعریف «سلامت» توسط سازمان بهداشت جهانی، یادآور شد: بر اساس این تعریف، واژه سلامت ۴ بعد دارد که شامل جسمی، سلامت روانی، سلامت اجتماعی و سلامت معنوی است. سه بعد از سلامت یعنی ابعاد روانی، اجتماعی و معنوی در حوزه سلامت روان است در حالی که همه ما به این سه بعد کمتر توجه می کنیم و بیشتر به بعد جسمی می پردازیم.

وی تصریح کرد: سلامت روان به معنای آرامش درونی و رفتار عادی و بهنجار است یعنی هر رفتار غیرعادی و نابهنجار که از کسی سر بزند به معنای این است که از سلامت روان مناسبی برخوردار نیست.

وی ادامه داد: اگر ساده تر بیان کنیم کسی که بتواند تفکر منطقی را در زندگی جایگزین اعمال نادرست کند و باورهای صحیح را در زندگی جایگزین باورهای غلط نماید از سلامت روان مناسب برخوردار است.

مدیر گروه سلامت روانی اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان در ادامه با اشاره به شیوع بیماری کرونا، اظهار کرد: با شیوع این بیماری، استرس، اضطراب، ترس، وسواس، عصبانیت و... به ویژه در کسانی که زمینه آن را از قبل داشته اند شدیدتر شده است لذا توصیه می کنیم حتماً به حوزه سلامت روان توجه جدی داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: از مردم شهرستان رفسنجان تقاضا می کنیم که به توصیه های کارشناسان سلامت روان، روان شناسان، روان پزشکان در بخش های دولتی و خصوصی توجه کنند.

مدیر گروه سلامت روانی اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان ادامه داد: یک کارشناس سلامت روان نیز بطور اختصاصی و به طور متوسط روزانه ۱۵ تا ۲۰ مورد مشاوره را در خانواده هایی که موارد مثبت کرونا دارند انجام می دهد. ضمن اینکه سامانه ۴۰۳۰ وزارت بهداشت نیز فعال است و کارشناسان و روانشناسان توانمندی در این سامانه فعالیت دارند و شهروندان می توانند مشاوره تلفنی را از این سامانه دریافت کنند.

اکبرزاده افزود: در تمام مناطق شهر رفسنجان و همچنین شهرهای انار، کشکوئیه و نوق روان شناسان در مراکز جامع سلامت حضور دارند که ۸ نفر روان شناس در این مراکز مشغول هستند که خدمات روانشناختی وروانپزشکی را به صورت رایگان به مردم ارائه می دهند.

وی ادامه داد: قطعاً بهترین مسیری که مردم می توانند این خدمات را رایگان یا با هزینه بسیار کم دریافت کنند مراکز جامع خدمات سلامت هستند که در مناطق نزدیک به محل سکونت خودشان قرار دارند، و حتی وقتی برای سایر مراقبت ها به مرکز بهداشت مراجعه می کنند می توانند از خدمات غربالگری ومشاوره سلامت روان نیز استفاده کنند

مدیر گروه سلامت روانی اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان در بخش دیگری از سخنان خود گفت: خوشبختانه در سال گذشته از ۳۳۲ هزار نفر جمعیت تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، ۲۳۰ هزار نفر در گروه سنی ۱۵-۵۹ سال قرار دارند که عمده ترین گروه مراقبتی سلامت روان هستند ۱۰۵ هزار نفر یعنی بیش از یک سوم جمعیت مراجعه کرده اند و غربالگری اولیه سلامت روان برای آنها در مراکز جامع سلامت انجام شده است واز این تعداد ۴۲۰۰ نفر یعنی حدود ۴ درصد مثبت شناسایی شده وتحت خدمات مشاوره ای قرار گرفته اند

وی بیان کرد: در بحث اعتیاد نیز ۸۰ هزار نفر در سال گذشته توسط مراکز خدمات جامع سلامت غربالگری شده اند که حدود ۳۵ درصد غربالگری در این زمینه انجام شده است. بنابراین اگر شهروندان به مراکز جامع سلامت یا مراکز مشاوره چه در بخش دولتی و چه خصوصی مراجعه نمایند می توانند از خدمات مشاوره بهره مند گردند

مدیر گروه سلامت روانی اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان به اقدام دیگری که در مراکز جامع سلامت انجام می شود اشاره و عنوان کرد: کلاسهای انفرادی و جمعی با رعایت پروتکل های بهداشتی در بحث مهارتهای زندگی، کنترل خشم، حل مسئله وتصمیم گیری،جراتمندی وقاطعیت نه گفتن، مدیریت استرس، ارتباط موثر، خودآگاهی، مدیریت زمان،کلاس های فرزندپروری و... در مراکز جامع سلامت به صورت رایگان برگزار می شود که از شهروندان تقاضا داریم به این مراکز یا مراکز بخش های دیگر که این کلاسهارا برگزار می کنند مراجعه و شرکت نمایند.

اکبرزاده تصریح کرد: خوشبختانه با تلاش دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان که در سطح کشور بی نظیر می باشد، ۴ روانپزشک در کلینیک سلامت مستقر هستند که عصرها خدمات روانپزشکی و مشاوره را ارائه می دهند، یک روانپزشک در نوبت صبح در مرکز بهداشت شماره یک(خیابان امام خمینی(ره))، دو روانپزشک در شهرستان انار و ۸ روانشناس در مراکز جامع سلامت خدمات ارائه می دهند، ۲ نفر روانشناس خبره را در بیمارستان علی ابن ابیطالب(ع) داریم، در کلینیک مدرس دکترای روانشناسی عصرها خدمت ارائه می کند، مطب های خصوصی روانپزشکان در کلینیک آتیه و خیابان مدرس، همچنین بخش های خصوصی و مراکز بهزیستی فعال هستند تا شهروندان خدمات مشاوره ای و سلامت روان را دریافت کنند.

وی در ادامه به چند اصل برای داشتن زندگی سالم پرداخت و گفت: قبل از پرستش و عبادت، باور کنیم، قبل از صحبت کردن، گوش دهیم، قبل از انجام هر رفتاری فکر و تامل کنیم، قبل از تسلیم شدن به یک امر، تلاش کنیم و قبل از اینکه از دنیا برویم تلاش کنیم از زندگی لذت ببریم.

وی اضافه کرد: ۷ تا ۸ ساعت خواب شبانه، تحرک و ورزش نیم ساعته درروز، تقویت باورهای دینی، داشتن تغذیه سالم و ساده، مدیریت فضای مجازی و استفاده مدیریت شده از آن، تقویت اصل صمیمیت و احترام در خانواده، شرکت در کلاسهای مهارتهای زندگی و مراجعه به مراکز مشاوره سلامت روان سبب می شود روح و روان سالم داشته باشیم.

کلمات کلیدی:
ارسال نظر