زمان مطالعه: 5 دقیقه

راز گشایی قتل 40 ساله با استفاده از سایت شجره نامه

کاراگاهان خستگی ناپذیر کلرادوی آمریکا موفق شدند پرونده قتل لاینحل ۴۰ ساله را با استفاده از دی ان ای و وب سایت شجرنامه راز گشایی کنند.
03 شهریور 1399
شناسه : 56449
منبع:
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام گوگل پلاس
لینک
https://hadese24.ir/news/56449
426+
بالا
کاراگاهان خستگی ناپذیر کلرادوی آمریکا موفق شدند پرونده قتل لاینحل ۴۰ ساله را با استفاده از دی ان ای و وب سایت شجرنامه راز گشایی کنند.

حادثه 24 - کاراگاهان خستگی ناپذیر کلرادوی آمریکا موفق شدند پرونده قتل لاینحل ۴۰ ساله را با استفاده از دی ان ای و وب سایت شجرنامه راز گشایی کنند.

به نقل از میرر، قربانی  هلن پرزینسکی  ۲۱ ساله در سال ۱۹۸۰ میلادی هنگام بازگشت به خانه عمه اش در کلرادو آمریکا ناپدید و به قتل رسیده بود.

داستان از آنجا شروع می شود که هلن برای عشق و علاقه اش به خبرنگاری از خانه پدری خود درماساچوست به خانه عمه اش واقع در کلرادو نقل مکان می کند تا بتواند در کلاس های آموزشی حضور یابد او تنها یک ماه به کلرادو آمده بود که توسط یک مرد ربوده و پس از تجاوز با ضربات چاقو به قتل رسیده بود.

اطلاعات پلیس کلرادو نشان میدهد که در آن زمان به دلیل وجود نداشتن امکانات امروزی امکان ازمایش دی ان ای نبود و به همین دلیل ماموران پلیس نتوانستند قاتل وی را بیابند و جسدش را به خانواده تحویل دادند حتی با توجه به شواهد نیز ردی از قاتل بدست نیامد و هیپنوتیزم شاهدان  و تلاش کارآگاهان بی نتیجه ماند.

در سال ۱۹۹۸ میلادی پرونده هلن بار دیگر بازگشایی شد.کاراگاهان مشخصات  دی ان ای  مظنون را به پایگاه داده ملی متخلفین ارسال کردند اما باز قاتل هلن ناشناخته باقی ماند.

بار دیگر در سال ۲۰۱۷ میلادی محققان راه دیگری را امتحان کردند بنا به درخواست خانواده هلن آنها شواهد پزشکی قانونی را به بانکهای اطلاعاتی شجرنامه وارد کردند هدف پلیس یافتن خویشاوندی از قاتل از طریق  دی ان ای   بود تا بتوانند به قاتل دست یابیند.

این آخرین تلاش کارآگاهان برای دست یابی به عدالت بود.آنها پس از دریافت اطلاعات شجره نامه ای به دو برادر رسیدند که یکی از آنها از پرونده حذف و تنها یک نفر باقی می ماند که مظنون اصلی پرونده بود.

  جیمز کورتیس   قاتل هلن در زمان مرگ وی ساکن کلرادو بود.خانه او فاصله کمی با ایستگاه اتوبوسی داشت که هلن با آن به خانه باز می گشت.

در پرونده  کورتیس  محکومیت تجاوز جنسی در سال ۱۹۷۵ میلادی در آرکانزاس سیتی وجود داشت که به ۳۰ سال زندان محکوم شده بود اما پس از گذراندن تنها ۴ سال آزاد شده و به زندگی اش ادامه می داد او همچنین در سال ۱۹۹۸ میلادی یک بار به دلیل خشوونت خانگی دستگیر شده و به پلیس تعهد داده بود.همه شواهد موجود بر علیه  جیمز  بود. اما کارآگاهان نیاز به  دی ان ای   وی داشتند به همین دلیل مخفیانه لیون آبجواش را برای دست یابی به  دی ان ای  نمونه برداری کردند و در نهایت نمونه  دی ان ای  وی با قاتل همخوانی داشت. او در دسامبر ۲۰۱۹ میلادی به جرم آدم ربایی ، تجاوز و قتل دستگیر ومحکوم  شد.

 جیمز  پس از دستگیری به یکی از افسران پلیس گفته بود که از کرده خود پشیمان است و همواره به یاد داشته که هلن در روز جنایت به او التماس کرده بود تا از کشتنش منصرف شود اما او به هلن گفته بود که چهره اش را دیده و می تواند سالها  وی را به زندان بیندازد به همین دلیل هلن را با ۸ ضربه چاقو به قتل رسانده  وجسدش را نیمه برهنه در یک مزرعه رها کرده بود.

ارسال نظر