زمان مطالعه: 4 دقیقه

محاکمه قاتلی که می خواهد دیه مقتول را قسطی بدهد

مردی که 18 سال قبل در یک درگیری خانوادگی برادرش را به قتل رسانده بود و با رضایت خانواده مقتول حکم به پرداخت دیه گرفته بود حالا مدعی است که نمی‌تواند دیه را پرداخت کند و از دادگاه درخواست تقسیط کرد.
14 اردیبهشت 1399
شناسه : 31360
منبع:
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام گوگل پلاس
لینک
https://hadese24.ir/news/31360
478+
بالا
مردی که 18 سال قبل در یک درگیری خانوادگی برادرش را به قتل رسانده بود و با رضایت خانواده مقتول حکم به پرداخت دیه گرفته بود حالا مدعی است که نمی‌تواند دیه را پرداخت کند و از دادگاه درخواست تقسیط کرد.

حادثه 24 - مردی که 18 سال قبل در یک درگیری خانوادگی برادرش را به قتل رسانده بود و با رضایت خانواده مقتول حکم به پرداخت دیه گرفته بود حالا مدعی است که نمی‌تواند دیه را پرداخت کند و از دادگاه درخواست تقسیط کرد.

رسیدگی به این پرونده از سال 82 با قتل جوانی افغانستانی در پیشوای ورامین آغاز شد. مأموران پس‌از اطلاع از وقوع قتل به محل جنایت رفتند و پس‌از تحقیقات اولیه متوجه شدند که قاتل برادر بزرگ‌تر مقتول است و به دستور مقام قضایی برادر مقتول بازداشت شد.متهم به قتل پس‌از دستگیری مدعی شد: آن روز برای انجام کاری از خانه خارج شده بودم و وقتی برگشتم دیدم برادرم بشدت عمویم را کتک زده است. به‌طوری که دنده‌های او شکسته و توان راه رفتن نداشت. عمویم از درد به خودش می‌پیچید و ناله می‌کرد و همین مسأله باعث شد بشدت عصبانی شوم و با چاقو به سمت برادرم حمله کنم و چند ضربه به او زدم که منجر به مرگش شد.

پس‌از اعترافات متهم، پرونده با کیفرخواست قتل عمد به دادگاه کیفری رفت و محاکمه شد.در دادگاه متهم با تکرار اعترافاتش عنوان کرد: آن روز قصدم کشتن برادرم نبود اما آنقدر عصبانی بودم که به هیچ چیز جز تنبیه او فکر نمی‌کردم.

پس‌از اظهارات متهم، 5 فرزند مقتول به همراه پدر و مادر او به‌عنوان اولیای دم درخواست قصاص کردند و گفتند که حاضر نیستند قاتل را ببخشند.اما در جلسات بعدی قاتل از اولیای دم خواست تا از قصاص وی بگذرند و قول داد دیه بدهد که آنها نیز به شرط دریافت دیه از قصاص گذشت کردند. در ادامه قاضی از او پرسید که آیا توان پرداخت دیه را‌ داری که متهم با صراحت آن را تأیید کرد و دقایقی بعد از سوی دادگاه حکم قصاص متهم به پرداخت دیه تبدیل شد.

اما با گذشت 18 سال از آن زمان قاتل دیه‌ای به خانواده‌اش پرداخت نکرد و اولیای دم نیز به خاطر شرایط اقتصادی زندگی‌شان را از دست دادند و راهی افغانستان شدند و دیگر پرونده را پیگیری نکردند. تا اینکه قاتل که 18 سال بلاتکلیف در زندان مانده است به خاطر رهایی از زندان درخواست اعسار و تقسیط مبلغ دیه را داد که صبح دیروز درخواست او در شعبه 2 دادگاه کیفری استان تهران مورد رسیدگی قرار گرفت.

قاضی پس‌از بررسی پرونده و درخواست متهم عنوان کرد که درخواست اعسار پذیرفته نیست چراکه در زمان برگزاری دادگاه در سال 82 متهم برای رهایی از قصاص با صراحت عنوان کرده که توانایی پرداخت دیه مقتول را دارد و حالا هم که می‌داند خانواده اولیای دم(5 فرزند مقتول و پدر و مادر خودش) از ایران خارج شده‌اند، مسأله اعسار و تقسیط دیه را مطرح کرده که درخواست متهم رد شد و او دوباره به زندان فرستاده شد.

ارسال نظر