زمان مطالعه: 5 دقیقه

سرانجام پلاسکو در پایتخت

معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران در خصوص آخرین وضعیت صدور پروانه در شهر تهران، ساختمان پلاسکو، پادگان ۰۶، سرانجام خانه‌های کوچک مقیاس و غیره توضیحاتی ارائه کرد.
03 اردیبهشت 1399
شناسه : 30866
منبع:
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام گوگل پلاس
لینک
https://hadese24.ir/news/30866
445+
بالا
معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران در خصوص آخرین وضعیت صدور پروانه در شهر تهران، ساختمان پلاسکو، پادگان ۰۶، سرانجام خانه‌های کوچک مقیاس و غیره توضیحاتی ارائه کرد.

حادثه24- معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران در خصوص آخرین وضعیت صدور پروانه در شهر تهران، ساختمان پلاسکو، پادگان ۰۶، سرانجام خانه‌های کوچک مقیاس و غیره توضیحاتی ارائه کرد.

عبدالرضا گلپایگانی صبح امروز در نشست خبری مجازی خود که به صورت ویدئو کنفرانس به مناسبت روز معمار برگزار شد در خصوص سرانجام ساختمان پلاسکو و صحبت‌های شب گذشته رئیس بنیاد مستضعفان با بیان این که از نظر قانونی هر ساختمانی که در شهر ساخته می‌شود باید در ابتدا پروانه دریافت کند، گفت: در مورد ساختمان پلاسکو دو مسئله وجود داشت که یکی از آنها  چگونگی محاسبه هزینه صدور پروانه است چرا که برخی‌ها معقتدند از آن جایی که حریق و تخریب پلاسکو ناخواسته بوده، مشمول پرداخت عوارض ساختمانی نیستو د رخواست دارند که شهرداری نگاه ویژه‌ای در این خصوص داشته باشد اما قانون صراحتا اعلام کرده که شهرداری نمی‌تواند در عوارض ساختمانی تخفیف بدهد و اجازه این کار را نداریم که در مورد این مسئله مکاتباتی انجام شده و قرار است این مسئله در هیات دولت توسط وزیر راه و شهرداری پیگیری شود.

وی ادامه داد: اما مسئله دوم موضوع تامین پارگینگ است که بنیاد می‌گوید ساختمان قبلی پلاسکو پارکینگ نداشته اما مصوبه شورای عالی شهرسازی است که همه ساختمان‌های بزرگ باید پارکینگ داشته باشند که در  این خصوص با وزیر راه مکاتبه کرده و قرار شده در اولین جلسه شورای عالی معماری در مورد تامین پارکینگ پلاسکو صحبت شود اما تا زمانی که این دو مشکل رخ ندهد از نظر ما ساخت و ساز پلاسکو بدون اخذ پروانه است.

وی ادامه داد: باید تاکید کنیم که بنیاد مستضعفان  با ما همکاری لازم را دارد و با این که تحت فشار کسبه است اما در حال ساخت ساختمانی منطبق بر نقشه‌های مصوب است که این نقشه‌ها توسط شهرداری بررسی شده و شرکت سازنده معتبر است و دستگاه‌های نظارتی نیز متعهدانه نظارت می‌کند و نقشه مکانیک، برق و تاییدیه سازه نیز از سازمان نظام مهندسی اخذ شده است و اگر این دو مشکل ساختمان پلاسکو نیز حل شود می‌توانیم گواهی عدم خلاف را صادر کنیم اما تا آن زمان می‌بایست قوانین را رعایت کنیم.

وی در خصوص سرانجام ساخت واحدهای کوچک مقیاس که توسط شهرداری تهران پیشنهاد شده بود نیز به ایسنا گفت: متولی اصلی این موضوع سازمان نوسازی است اما همین الان هم  ضوابط طرح تفصیلی اجازه ساخت واحدهای ۳۵ متری را می‌دهد.

گلپایگانیادامه داد: از نظر ما در این طرح جدید هر ساختمانی که می‌خواهد ساخته شود اجازه دارد ۲۰ درصد واحدهایش را کوچک بسازد که در حال حاضر حداقل واحد مسکونی ۳۵ متری است که ما در پیشنهاد جدیدمان عنوان کردیم  که حتی واحدهای کمتر از ۳۵ متر می‌تواند ساخته شود.

وی افزود: البته این واحدها  باید از نظر اجتماعی و فرهنگی به صورت مختلط باشد یعنی این گونه نباشد که در یک ساختمان همه واحدهایش ۳۵ متر و  کمتر باشد باید واحدهای بزرگتر و کوچکتر در کنار هم دیده شود که از طریق سازمان نوسازی این پیشنهاد به وزارت کشور داده شده و در یک کارگروه ویژه مسکن در حال پیگیری است و جلسات کارشناسی در چند مرحله برگزار شده و منتظر تصمیم نهایی در این خصوص هستیم.

ارسال نظر