زمان مطالعه: 7 دقیقه

مواد ضدعفونی کننده به گوشی آسیب می رساند

استفاده از برخی مواد برای پاکسازی گوشی‌های هوشمند می‌تواند به صفحه نمایش آن‌ها آسیب بزند، در نتیجه بهتر است که کاربران به برخی نکات دقت ویژه‌ای داشته باشند.
29 فروردین 1399
شناسه : 30683
منبع:
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام گوگل پلاس
لینک
https://hadese24.ir/news/30683
681+
بالا
استفاده از برخی مواد برای پاکسازی گوشی‌های هوشمند می‌تواند به صفحه نمایش آن‌ها آسیب بزند، در نتیجه بهتر است که کاربران به برخی نکات دقت ویژه‌ای داشته باشند.

حادثه 24 - استفاده از برخی مواد برای پاکسازی گوشی‌های هوشمند می‌تواند به صفحه نمایش آن‌ها آسیب بزند، در نتیجه بهتر است که کاربران به برخی نکات دقت ویژه‌ای داشته باشند.

این روز‌ها انسان به صورت پیوسته از تلفن همراه خود به دلایلی از قبیل پاسخ دادن به تماس‌ها و یا گذراندن زمان در فضای مجازی استفاده می‌کند.

بر اساس برخی از تحقیقات علمی، دانشمندان پی برده‌اند که ذرات ویروس کرونا می‌تواند بر روی سطح برخی اجسام تا مدت طولانی زنده بماند و برخی از این دانشمندان معتقدند زمان دوام آوردن این ویروس بر روی سطوح ممکن است تا ۹ روز نیز به طول بینجامد. یکی از آلوده‌ترین وسایلی که می‌تواند میزبان این ویروس برای مدت طولانی باشد تلفن‌های همراه هستند.

به همین جهت یکی از مهم‌ترین اقدامات در این روزها، پس از شست‌وشوی دست‌ها، پاکسازی تلفن همراه است. از این رو شرکت‌هایی مانند اپل و سامسونگ راهنمایی‌هایی را برای کاربران خود در جهت ضدعفونی کردن گوشی‌های هوشمند به اشتراک گذاشته‌اند. کاربران باید توجه داشته باشند که برخی از روش‌های پاکسازی و یا مواد ضدعفونی کننده می‌تواند برای سلامت صفحه نمایش گوشی مضر باشد، پس بهتر است در انتخاب و استفاده از این مواد محتاط عمل کنند.

روش صحیح پاکسازی گوشی‌های هوشمند

کاربران بهتر است تا از استفاده از الکل قدرتمند و خالص برای تمیز کردن صفحه نمایش خود استفاده نکنند چرا که این ماده می‌تواند روکش‌های مخصوص اولئوفوبیک و هیدروفوبیک گوشی که برای محافظت از صفحه نمایش در مقابل آب و روغن طراحی شده‌اند را از میان ببرند. برخی از منابع محلول آب و الکل را پیشنهاد می‌کنند، اما آن نیز به توصیه‌های دقیق‌تری نیاز دارد.

بهترین راه آن است که افراد از دستما‌های مرطوبی استفاده کنند که به الکل ایزوپروپیل ۷۰% آغشته است. با این که در گذشته توصیه می‌شد که از دستمال‌های ضدعفونی کننده بر روی گوشی‌های همراه استفاده نشود، اما در گزارش‌های اخیر از سوی شرکت اپل، این امر ایرادی ندارد و افراد می‌توانند از دستمال‌های مرطوب با غلظت کم برای پاکسازی استفاده کنند.

 برخی دیگر از منابع نیز اظهار داشتند که کاربران می‌توانند الکل ۷۰ درصد مذکور را بر روی تکه پارچه‌ای نرم و بدون پرز ریخته و سپس به وسیله آن تلفن همراه خود را ضد عفونی کنند. افراد باید دقت داشته باشند که استفاده از دستمال‌های زبر می‌تواند به صفحه نمایش آن‌ها آسیب برساند.

از راه‌های پاکسازی دیگر که کمی به پرداخت هزینه بالاترینیاز دارد استفاده از لامپ‌های UV است. برخی از کارخانه‌های سازنده این چراغ‌ها مدعی هستند که اشعه ماوراء بنفش می‌تواند تا ۹۹.۹۹% ویروس‌ها را از روی سطح پاک کند. کاربران همچنین می‌توانند از پارچه‌های میکروفیبر برای پاکسازی صفحه نمایش دستگاهشان استفاده کنند.

موادی که نباید برای ضدعفونی تلفن همراه مورد استفاده قرار گیرند

ضدعفونی کننده دست

از آنجا که برخی از ضدعفونی کننده‌های دست از عطر‌های خاص و یا الکل اتیل برخوردارند، این مواد می‌تواند برای صفحه نمایش گوشی هوشمند مضر واقع شوند. با این حال اگر کاربری در خارج خانه وسیله‌ای را لمس کرده بهتر است تا قبل از استفاده از لفن همراه دستانش را با این محلول‌ها به خوبی پاک کند.

اسپری‌های شیشه پاک‌کن

این محلول‌ها شاید برای پاک کردن شیشه‌ها مناسب باشند، اما بر روی صفحه نمایش‌ها اثری ریگر می‌گذارند. از آنجا که برخی از گوشی‌های همراه به محافظ صفحه در برابر آب و روغن مجهز هستند، این شیشه پاک‌کن‌ها می‌تواند آسیب جدی به آن بخش برساند.

مایع ظرفشویی

این مواد تنها در صورتی می‌توانند قابلیت ضدعفونی مناسبی داشته باشند که با آب مخلوط شوند، این در حالی است که عموم تلفن‌های همراه مقاومت مناسبی در برابر آب ندارند. به همین جهت بهتر است که افراد از استفاده این نوع مایعات و ضد عفونی کننده‌ها نیز خودداری کنند.

سرکه

این مایع یکی از اشتباه‌ترین انتخاب‌های افراد است. سرکه به طور کلی محافظ‌های ایجاد شده بر روی صفحه نمایش را پاک می‌کند و به دستگاه آسیب می‌رساند.

گفتنی است که از دیگر مواد ممنوع برای ضدعفونی گوشی‌های تلفن همراه می‌توان به پاک‌کننده‌های آشپزخانه، الکل‌های صنعتی، دستمال‌های زبر و هوای فشرده اشاره کرد که می‌توانند آسیب جدی به تلفن‌های هوشمند بزنند. کاربران بهتر است در این روز‌ها در ضدعفونی وسایل خود دقت بالایی را به خرج داده و با احتیاط اعمال لازم را انجام دهند تا به مشکلی برای صفحه نمایش وسایل خود بر نخورند.

ارسال نظر