زمان مطالعه: 3 دقیقه

اطلاعیه مهم معاونت مطبوعاتی درباره ویروس کرونا

به‌دنبال شیوع برخی شایعات و گمانه‌زنی‌های گسترده درباره شیوع بیماری کرونا، معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، توصیه‌هایی خطاب به رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی مطرح کرد.
01 اسفند 1398
شناسه : 29663
منبع:
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام گوگل پلاس
لینک
https://hadese24.ir/news/29663
508+
بالا
با توجه به انتشار گسترده اخبار جعلی در شبکه‌های اجتماعی، وظیفه رسانه‌های شناسنامه‌دار و رسمی است که میدان‌دار و مرجع اطلاع‌رسانی برای مردم باشند تا ضمن جلوگیری از نگرانی بی‌مورد موجب حفظ آرامش روانی مردم با دریافت، اخبار درست و دقیق مورد نیازمردم دراین شرایط شویم.
به‌دنبال شیوع برخی شایعات و گمانه‌زنی‌های گسترده درباره شیوع بیماری کرونا، معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، توصیه‌هایی خطاب به رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی مطرح کرد.

حادثه 24 - به‌دنبال شیوع برخی شایعات و گمانه‌زنی‌های گسترده درباره شیوع بیماری کرونا، معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، توصیه‌هایی خطاب به رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی مطرح کرد.

در این توصیه‌نامه آمده است:

با توجه به شیوع برخی شایعه‌ها و گمانه‌زنی‌های گسترده و غیررسمی درباره ویروس کرونا در کشور که موضوع همه مردم ایران است، توصیه می‌شود رسانه‌ها  و فعالان شبکه‌های اجتماعی، موارد زیر را در انتشار و بازنشر اخبار مورد توجه قراردهند:

۱. هنگام دریافت اطلاعات و بازنشر آن انتظار می رود از منبع تولید اطلاعات و صحت و سقم ان مطمئن شوید و مانع از انعکاس  «برداشت از موضوع- گمانه و اطلاعات ناقص» شوید.

۲. انتشار گمانه‌زنی‌ها، شایعات و فایلهای صوتی، تصاویر و ویدئوهای بدون منبع مشخص، ذکر آمار و ارقام بدون تایید از سوی نهادهای رسمی صرفا موجب اضطراب و اغتشاش خبری است و تنها آرامش و امنیت روانی مردم را هدف قرارمی دهد لذا توصیه می‌شود به اخبار تولیدی رسانه های شناسنامه دار و رسمی توجه شود.

۳. کرونا، یک مساله جهانی است و شفافیت در اطلاع‌رسانی موثق و دقیق وظیفه ابلاغی از سوی رییس جمهور محترم به همه دستگاه‌هاست و طبعا از رسانه‌ها انتظار می‌رود در این موضوع، دقت را  برای صحت، سپس  سرعت و رقابت را در اولویت بعدی قرار دهند.

۴. با توجه به تخصصی بودن موضوع، صرفا به انتشار اخبار رسمی از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بپردازید.

۵. از نشر و درج نظرات و دیدگاه های سایر دستگاه‌ها، چهره‌ها و مسئولان که متخصص یا مرتبط با موضوع نیستند حتی‌الامکان خودداری شود.

۶. اهتمام همه رسانه‌های کشور که دغدغه ایران را دارند، افزایش آگاهی مردم، ایجاد همبستگی ملی برای پیشگیری و بسیج همه امکانات برای کاهش انتشار ویروس و درمان مبتلایان احتمالی است و از رسانه‌ها  که در این موارد همواره پیشگام و ازهفته‌ها قبل اطلاع‌رسانی را آغاز کرده‌اند، انتظار می‌رود، همچنان همین مسیر را تداوم بخشند.

۷. با توجه به انتشار گسترده اخبار جعلی در شبکه‌های اجتماعی، وظیفه رسانه‌های شناسنامه‌دار و رسمی است که میدان‌دار و مرجع اطلاع‌رسانی برای مردم باشند تا ضمن جلوگیری از نگرانی بی‌مورد موجب  حفظ آرامش روانی مردم با دریافت، اخبار درست و دقیق مورد نیازمردم دراین شرایط شویم.

کلمات کلیدی:
ارسال نظر