زمان مطالعه: 4 دقیقه

دکتر مسعود سلیمانی به ایران آمد + عکس

مسعود سلیمانی دانشمند ایرانی پس از یکسال بازداشت غیرقانونی در آمریکا لحظاتی پیش آزاد و تحویل مقامات ایرانی شد.
16 آذر 1398
شناسه : 27509
منبع:
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام گوگل پلاس
لینک
https://hadese24.ir/news/27509
856+
بالا
مسعود سلیمانی دانشمند ایرانی پس از یکسال بازداشت غیرقانونی در آمریکا لحظاتی پیش آزاد و تحویل مقامات ایرانی شد.

حادثه 24 - مسعود سلیمانی دانشمند ایرانی پس از یکسال بازداشت غیرقانونی در آمریکا لحظاتی پیش آزاد و تحویل مقامات ایرانی شد.

مسعود سلیمانی دانشمند ایرانی در روز دانشجو آزاد شد، این خبر خوشی بود که ظریف وزیر امور خارجه هم در صفحه شخصی خود در توئیتر با انتشار عکسی آن را اعلام کرد.

این استاد و پژوهشگر ایرانی پس از حدود یکسال بازداشت غیرقانونی در آمریکا لحظاتی پیش آزاد و در سوئیس تحویل مقامات ایرانی شد.

 ظریف: دکتر مسعود سلیمانی آزاد شد

«محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه کشورمان در صفحه توییتر خود نوشت:

«بسیار خوشحالم که استاد دکتر مسعود سلیمانی و آقای وانگ بزودی به خانواده هایشان ملحق می شوند. از همه کسانی که در این امر دخیل بودند بویژه دولت سوئیس قدردانی می کنم.»

ماجرای بازداشت مسعود سلیمانی در آمریکا

دکتر مسعود سلیمانی دانشمند سرشناس ایرانی، در رشته خون‌شناسی (هماتولوژی) و سلول‌های بنیادی به دعوت موسسه پزشکی «مایو کلینیک» که یکی از معتبرترین مراکز علوم پزشکی جهان است برای یک سفری تحقیقاتی به آمریکا سفر کرد ، اما پس از ورود دکتر سلیمانی به فرودگاه شهر شیکاگو ایالات متحده در تاریخ سوم آبان سال ۱۳۹۷ (بیست‌وپنجم اکتبر ۲۰۱۸) نیرو‌های امنیتی و پلیس فدرال (اف. بی. آی) با ویزای معتبر J-۱ او را بازداشت کردند، در حالی که بازداشت دکتر سلیمانی بر خلاف همه پروتکل‌های دانشگاهی و تحقیقاتی جهان بود.

 این دانشمند برجسته ایرانی به اتهام انتقال سلول‌های بنیادی و هورمون رشد  در آمریکا بازداشت شده بود زیرا دانشجویان دکتر سلیمانی چند داروی داروخانه ای را برای درمان سرطان و حفظ جان انسان‌ها خریداری کرده بودند و آمریکایی ها این موضوع را مصداق دور زدن تحریم ها می دانستند، در حالی که به گفته مقامات آمریکایی دارو تحریم نیست.

 آمریکایی های دکتر سلیمانی را بدون برگزاری جلسه رسمی دادگاه و بدون اعلام جرم مشخص، ماه ها به اتهام دور زدن تحریم ها در بازداشت نگه داشتند که به دنبال آن شائبه بازداشت سیاسی دکتر مسعود سلیمانی مطرح شد.

 این دانشمند برجسته ایرانی در طول مدت بازداشت در زندان بیمار شده بود، آمریکایی‌ها در این مدت دارو و درمان مناسب در اختیار این دانشمند ایرانی قرار ندادند و او را در کنار قاچاقچیان، اراذل و اوباش خیابانی و کارتن‌خواب‌ها در زندان نگهداری می کردند.

 دانشجویان  مسعود سلیمانی در طول بازداشت او به سازمان ملل نامه‌ای با ۲ هزار و ۶۰۰ امضای الکترونیک ارسال کردند، اما این نامه بدون پاسخ ماند و وزارت امور خارجه پیگیر آزادی مسعود سلیمانی شد.

ارسال نظر