زمان مطالعه: 5 دقیقه

توزیع داروهای تقلبی در شیراز؛ از شایعه تا واقعیت

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در خصوص توزیع داروی تقلبی موسوم به مب ترا توضیح داد.
10 آذر 1398
شناسه : 27332
منبع:
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام گوگل پلاس
لینک
https://hadese24.ir/news/27332
2885+
بالا
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در خصوص توزیع داروی تقلبی موسوم به مب ترا توضیح داد.

حادثه 24 - معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در خصوص توزیع داروی تقلبی موسوم به مب ترا توضیح داد.

چندی پیش اخباری در فضای مجازی مبنی بر توزیع داروی تقلبی موسوم به مب ترا MabThera در شیراز منتشر شد که اکنون با تایید تقلبی بودن این دارو، موضوع در مجامع قضایی در حال رسیدگی است.

محمد جواد خشنود معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به اینکه در این رابطه پرونده در محاکم قضایی تشکل شده و موضوع در دست بررسی است، بیان کرد: محتویات این پرونده تا پایان بازپرسی از افرادی که به هر نحو نام آن‌ها مطرح است محرمانه می‌ماند.

یک شرکت دارویی ایرانی که داروی ریتوکسیماب، با نام تجاری مب ترا (MabThera) متعلق به این شرکت است،در بیانیه ای اعلام کرد که داروها توسط کارکنان ما وارد کشور نشده بلکه این داروها را شرکت دیگری وارد ایران کرده است و حتی توسط شرکت دوم در شیراز پخش شده است و در نهایت  از طریق داروخانه دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی شیراز به مردم فروخته شده است.

در عین حال ادعای تقلبی بودن این دارو از سوی مجامع قضایی در حال بررسی و رسیدگی است.

 این شرکت نیز اخیرا بیانیه‌ای رسمی را در این زمینه منتشر کرد و ضمن تاکید بر این نکته که وجود داروی مب‌ترا در کشور در حال حاضر هیچ‌گونه عارضه جانبی مشابه و مرتبط ندارد، یاد آور شد: دارو‌های مورد بحث موجود در شیراز در سال ۱۳۹۳ (۲۰۱۴) غیر اصل و تقلبی بوده است.

در بیانیه آمده است: این شرکت بلافاصله پس از اطلاع از وجود چنین دارویی در کشور، پس از نامه‌نگاری با سازمان‌های ذیربط و وزارت بهداشت، نمونه را برای انجام دقیق‌ترین آزمایش‌ها جهت تشخیص هویت محصول به مجهزترین آزمایشگاه‌های خود واقع در شهر بازل کشور سوییس ارسال کرد؛ نتایج این آزمایشات به‌وضوح مشخص کرد که داروی موردنظر، محصول  این شرکت نبوده،بلکه فاقد ماده موثره ریتوکسیماب و فاقد اصالت بوده، بلکه حتی در طراحی جعبه مغایرت‌های جدی با داروی اصلی داشته و جزو نمونه‌های شماره‌گذاری شده (Batch number) کارخانه این شرکت نبوده است.

این شرکت در اظهارات خود افزوده است:‌ همچنین لازم به ذکر است نمونه قابل بحث در آن زمان از طریق مبادی وارداتی رسمی و تحت کنترل به کشور وارد نشده است.

در ادامه این شرکت دارویی ایرانی تاکید کرد: ما هیچ مسئولیتی در قبال کیفیت و ایمنی دارو‌هایی که به طریقی غیر از مبادی رسمی واردات، به کشور رسیده و یا محصول تولیدی این شرکت نیستند را بر عهده نداریم. این شرکت همواره در همکاری با مقامات ذیربط تمامی تلاش خود را به‌کار بسته تا با حفظ کیفیت در دسترس تمامی بیماران در همه نقاط کشور قرار گیرد.

مسئولان این شرکت دارویی  اعلام کردند:‌ این شرکت هیچگاه در مورد کیفیت دارو‌ها و سلامتی بیماران کوتاهی نکرده است و به‌طور مداوم از انطباق کیفیت دارو‌ها با استاندارد‌های معتبر بین‌المللی اطمینان حاصل می‌کند.

آنچه که همچنان در هاله‌ای از قرار دارد و از سوی مجامع رسمی و کارشناسی باید پاسخ داده شود،این است که با فرض بر اینکه داروی توزیع شده فاقد ماده موثره باشد،چه عوارضی می‌تواند روی بیمار بگذارد؟ و اینکه مصرف چنین دارویی به دلیل عدم درمان بیمار،باعث پیشرفت بیماری در بیماران شده است؟ و آیا مصرف این داروی تقلبی هزینه‌های بیمار را افزایش می دهد یا موجب مرگ برخی بیماران می شود؟

ارسال نظر