زمان مطالعه: 11 دقیقه

نجفی قتل عمد را قبول ندارد

محمدعلی نجفی به دفاع از خود پرداخت و تصریح کرد: اتهامات انتسابی را قبول ندارم.
06 آذر 1398
شناسه : 27251
منبع:
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام گوگل پلاس
لینک
https://hadese24.ir/news/27251
2208+
بالا
محمدعلی نجفی به دفاع از خود پرداخت و تصریح کرد: اتهامات انتسابی را قبول ندارم.

 حادثه 24 - محمدعلی نجفی به دفاع از خود پرداخت و تصریح کرد: اتهامات انتسابی را قبول ندارم.

او ادامه داد: اولین باری که در این جایگاه قرار گرفتم و صحبت کردم گفتم که هدف اصلی من در بیان مطالب کمک به کشف حقیقت است و اکنون هم با همین نیت اینجا ایستاده‌ام و نیت تبرئه شدن ندارم.

متهم نجفی درباره شواهد و قرائن موجود در پرونده گفت: مجموع قرائن و شواهد پرونده حاکی از این است که از ابتدا پیچیدگی و ابهامات زیادی وجود داشته و هدف همه ما و هیئت قضات رفع ابهامات است.

او ادامه داد: بخشی از پیچیدگی‌های موجود در پرونده برای آن است که بنده به عنوان مسبب نمی‌دانستم که چه اتفاقی رخ داده و کارشناس اسلحه گفت که گلوله به صورت غیرارادی شلیک شده و محل اصابت گلوله گویای همین موضوع است بنده هنگام شلیک گلوله تعادل نداشتم و اصابت ۴ گلوله از ۵ گلوله به دیواره حمام ناشی از همین موضوع است.

متهم نجفی تصریح کرد: بنده پس از وقوع حادثه و هنگام حضور در دادسرا برخی اطلاعات را کسب کردم و در اداره آگاهی متوجه شدم که ۵ گلوله شلیک شده است.

او گفت: پس از آن که گزارش کارشناسی اسلحه آن هم به صورت ناقص به من گفته شد متوجه شدم چگونه گلوله‌ها اصابت کرده و در آن‌جا فهمیدم که دست خانم استاد هم صدمه دیده است من همه موارد را پس از آنچه در دادسرا حاضر شدم و پس از وقوع جرم متوجه شدم و به دلیل همین ابهامات است که دیوان ضمن نقض رأی دادگاه دستور تشکیل هیئت کارشناسی را داده است.

 متهم نجفی با اشاره به نظر هیئت کارشناسی گفت: از اعضای هیئت کارشناسی تشکر می‌کنم، اما از نظر من این نظریه ایراداتی دارد و این مدلی که ارائه شده قادر نیست همه شواهد و قرائن را توجیه کند.

او با اشاره به کیفرخواست خوانده شده از سوی نماینده دادستان اظهار کرد: بنده اصل اتهامی که قتل عمد است را رد می‌کنم و نماینده دادستان گفت که بازداشت من به لحاظ عجز از تودیع وثیقه است، اما این گونه نیست بنده ۶ ماه است که در حبس هستم یک بار دادگاه قرار بازداشت من را به قرار وثیقه تبدیل کرد، اما متأسفانه پس از گذشت ۲۴ ساعت که بیرون از حبس بودم و به دلایل نامشخص در روز تعطیل مرا احضار کرده و به اوین بازگردانده‌اند.

متهم نجفی گفت: نماینده دادستان می‌گوبد بنده مبادرت به شلیک ۵ گلوله کرده‌ام که واژه مبادرت نشان از قصد و نیت است در حالی که بنده قصدی نداشتم و بنده خود متوجه نشدم که تیر به کجا اصابت کرده است، اما نمی‌دانم نماینده دادستان چگونه این موضوع را تشخیص داده است.

نجفی ادامه داد: گلوله اول به دلیل اینکه مرحومه دست‌هایش را بر روی شانه‌های من گذاشته بود به کابینت زیر روشویی برخورد کرده است.

او افزود: ایراد بعدی در کیفرخواست این است که گلوله‌ای که به کف دست مرحومه برخورد کرده است وارد قفسه سینه او نشده و این مورد برای بنده محرز است.

نجفی ادامه داد: بر اساس اعلام گزارش کارشناسی بین کف دست و اسلحه فاصله وجود دارد، اما بر اساس آثار گاز باقی مانده بر روی کف دست نشان می‌دهد که کف دست به اسلحه چسبیده است و گلوله به صورت غیر مستقیم وارد بدن مقتوله شده است.

نجفی گفت: مرحومه بعد از برخورد گلوله به عقب رفته و وارد وان شده است، اما در گزارش کارشناسی آمده است که مرحومه ابتدا به عقب پرت می‌شود و بعد گلوله به آن برخورد می‌کند که در این صورت باید وان حمام پر از خون می‌شد که این مورد با آثار موجود در صحنه قتل مغایرت دارد.

او افزود: اگر گلوله به صورت قائم با جسمی برخورد کند باید با همان زاویه نیز از جسم خارج شود در صورتی که گلوله زاویه دار وارد بدن مرحومه شده و در پهلوی او گیر کرده است.

نجفی گفت: از نظر علمی هم نمی‌توان اثبات کرد گلوله‌ای که به کف دست برخورد کرده وارد بدن شده زیرا اثر گلوله بر روی قفسه سینه بیضوی شکل است که نشان می‌دهد سرعت آن قبل از برخورد به قفسه سینه گرفته شده و کف دست یک زن جوان قادر به این کار نیست به همین دلیل ما ادعا داریم قتل به صورت عمدی نبوده بلکه شبه عمد است.

او در رابطه با اسلحه گفت: سال ۶۰ زمانی که بنده وزیر فرهنگ در دولت آقایان رجایی و باهنر بودم به خاطر ترور‌های کور خیابانی منافقان اسلحه‌ای به مقامات داده می‌شد همان زمان کلاس‌هایی برای کار با اسلحه برای ما برگزار شد.

نجفی افزود: بنده به طور مرتب مجوز اسلحه را تمدید می‌کردم، در سال‌های آخر اسلحه به همراه کارت مجوز را برای اینکه دست کسی به آن نرسد در جایی مخفی کردم بنده تصور می‌کردم آخرین باری که مجوز را تمدید کردم مانند گواهی راهنمایی و رانندگی ۱۰ سال اعتبار دارد، اما زمانی که قتل رخ داد و قصد داشتم خود را به اداره آگاهی معرفی کنم کارت را دیدم و متوجه شدم که مهلت ان در سال ۹۶ به اتمام رسیده است.

او خطاب به قاضی گفت: بنده از هیئت قضایی درخواست رسیدگی عادلانه و با دقت که لازمه عدالت اسلامی است را دارم فارغ از اینکه به فضاسازی‌های سیاسی و مواردی که در فضای مجازی مطرح است و به بنده آسیب زده است به پرونده رسیدگی شود.

قاضی کشکولی خطاب به نجفی گفت: دادگاه برای شما قرار تامین صادر کرده بود باید بگویم که یکی از عوامل حاشیه سازی شما، وکلا و افرادی که به پرونده علاقه دارند هستند.

قاضی ادامه داد: شما متهم معمولی نیستید و با توجه به جایگاهی که در گذشته داشتید عده‌ای قصد داشتند پرونده را از مسیر اصلی خارج کنند و وظیفه دادگاه حفظ امنیت شما است به همین دلیل رئیس کل دادگستری استان تهران قرار بازداشت شمارا صادر کرد.

او افزود: زمانی که شما آزاد شدید داماد شما با مصاحبه‌هایی که انجام داد حواشی ایجاد کرد، همین دیروز هم فردی که قبلا وکیل شما بوده مواردی را مطرح کرده که نه در واقعیت و نه در خواب قابل تصور نیست.

قاضی افزود: دادگاه یک بار شما را آزاد کرد و برادرزاده شما در زمان کشیک وثیقه را تامین کرد، اما هیئت قضایی تشخیص داد قرار باید فسخ شود ممکن است در آینده هیئت تشخیص دهد و شما مجدد آزاد شوید و یا حتی میزان قرار تشدید شود.

نجفی خطاب به قاضی گفت: در ۲۴ ساعتی که آزاد بودم نه خودم و نه اعضای خانواده ام مصاحبه‌ای انجام ندادیم و خبر آزادی در همان ساعت اول توسط دادستانی منتشر شد. بنده در طول این مدت ۶ ماه گذشته هیچ ارتباطی با فضای مجازی نداشتم.

ارسال نظر