زمان مطالعه: 8 دقیقه

سرگذشت صیادان بوشهری در زندان های عربستان

پنجشنبه نهم آبان با صدای صلوات و هلهله خانواده و دوستانشان وارد اسکله شدند، حدود ۱۱ ماهی بود که از زادگاهشان دور بودند و خانواده‌ها چشم انتظار بازگشتشان.
14 آبان 1398
شناسه : 26757
منبع:
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام گوگل پلاس
لینک
https://hadese24.ir/news/26757
2557+
بالا
پنجشنبه نهم آبان با صدای صلوات و هلهله خانواده و دوستانشان وارد اسکله شدند، حدود ۱۱ ماهی بود که از زادگاهشان دور بودند و خانواده‌ها چشم انتظار بازگشتشان.

حادثه 24 - پنجشنبه نهم آبان با صدای صلوات و هلهله خانواده و دوستانشان وارد اسکله شدند، حدود ۱۱ ماهی بود که از زادگاهشان دور بودند و خانواده‌ها چشم انتظار بازگشتشان.

۱۱ صیاد با یک فروند لنج دی ماه پارسال از بندر رستمی شهرستان تنگستان به دریا رفتند به امید آن که با دست پر به خانه برگردند، اما خراب شدن جهت نما کار دستشان داد و بدون آن که بدانند، وارد آب‌های کشور همسایه شدند.

گارد ساحلی عربستان دهم دی به بهانه تجاوز مرزی این صیادان را دستگیر و شناورشان را توقیف کرد.حدود ۴۰ روزی از این ماجرا گذشته بود که همین اتفاق برای لنجی دیگر افتاد. این لنج هم با هشت صیاد از بندر رستمی راهی دریا شده بود.

پس از تلاش‌های وزارت امور خارجه، سرانجام صیادان هشتم آبان از زندان خارج و راهی زادگاهشان شدند. آن‌ها یک روز بعد یعنی نهم آبان در میان شور و شادی خانواده‌هایشان، به خانه رسیدند.

جعفر درویشی یکی از صیادان آزاد شده گفت: پنج روزی بود روی دریا بودیم و ۷۰۰-۸۰۰ کیلو ماهی گرفته بودیم، که خراب شدن جهت نما باعت شد از محل دقیق لنجمان در دریا مطلع نباشیم و ناخواسته وارد آب‌های سرزمینی کشور عربستان شویم. گارد ساحلی این کشور هم به بهانه تجاوز مرزی دستگیرمان کرد.

او افزود: آنها لنجمان را توقیف کردند و خودمان را هم پس از بازجویی‌های فراوان به زندان عام بندر دمام بردند. گارد ساحلی مدعی بودند که ما حدود هفت مایل وارد آب‌های سرزمینی عربستان شده‌ایم.

این صیاد ادامه داد: حدود ۱۱ ماهی که در زندان بودیم، زندان‌بان‌ها برخورد مناسبی با ما داشتند و در صورت نیاز ما را به درمانگاه نیز می‌بردند.

درویشی گفت: در مدت سپری کردن محکومیت‌مان وزارت خارجه کشورمان برای آزادی ما بسیار تلاش کرد که از آنها تشکر می‌کنیم.

او بیان کرد: زمانی که آزادی ما اعلام شد و قرار شد به ایران برگردیم، به سراغ شناورمان رفتیم دیدیم که برخی وسایل لنج آسیب دیده و برخی هم مانند ژنراتور لنج و وسایل صیادی در شناور نیست.

عبدالعباس مانعی دیگر صیاد دستگیر شده به دست گارد ساحلی عربستان ،گفت: وقتی گارد ساحلی عربستان ما را دستگیر کرد خانواده‌هایمان حدود دو هفته از ما خبر نداشتند تا این که از طریق استانداری بوشهر از وضعیت ما مطلع شدند.

او با بیان اینکه مدت زمانی که در زندان بودم صاحب لنج مخارج خانواده را پرداخت می‌کردند، گفت: دستگیری ما روز‌های سختی برای خانواده ما ایجاد کرد و آنها برای تامین معیشتشان دچار مشکلاتی شدند.

نخستین بار نیست که چنین اتفاقی برای صیادان بوشهری می‌افتد. بارها این اتفاق رخ داده است؛ اما گاه این اتفاقات با حوادث ناگواری همراه بوده است.مثل اتفاقی که شهریور پارسال برای یک فروند لنج صیادی بوشهر افتاد.

دهم شهریور پارسال یک فروند لنج  برای صید ماهی از اسکله جلالی بوشهر خارج شد و قرار بود چهار روز بعد برگردد، ۱۴ شهریور در حالی که این لنج در حوالی منطقه مُطاف در آب‌های عسلویه بود و قصد برگشت به بوشهر را داشت، با تیراندازی نیرو‌های پلیس امارات متحده عربی روبه رو شد که بر اثر آن، یک نفر کشته شد و دو نفر زخمی شدند.

اگر چه براساس کنوانسیون‌های بین المللی، تیراندازی به سمت شناور‌ها حتی اگر وارد آب‌های ساحلی کشور دیگری شوند، غیرقانونی است، اما با این وجود، پلیس ساحلی کشور‌های حوزه خلیج فارس بار‌ها به شناور‌های استان بوشهر به بهانه‌های مختلف تیراندازی کرده و باعث کشته یا زخمی شدن سرنشینان آنها شده‌اند.

در همین حال، کارشناس کنسولی نمایندگی وزارت خارجه در استان بوشهر گفت: از صیادان می‌خواهیم قبل از عزیمت به دریا در کلاس‌های توجیهی شرکت کنند تا مشکلات مرزی تکرار نشود.

کیمیا زارع افزود: صید در استان بوشهر همچنان به صورت سنتی انجام می‌گیرد که آشنا نبودن صیادان با قوانین بین المللی و تجهیز نبودن لنج‌های ماهیگیری به دستگاه‌های موقعیت یاب به‌روز، باعث شده مشکلاتی از این دست ایجاد شود.

او ادامه داد: تخلفات زیاد صیادان در آب‌های بین المللی باعث شده امتیاز‌های مناسبی نتوانیم در کنوانسیون‌های بین المللی دریایی کسب کنیم.

کارشناس کنسولی نمایندگی وزارت خارجه در استان بوشهر بیان کرد: یکی از دو لنج متعلق به بندر رستمی تنگستان، ۱۰ دی و دیگری در ۱۹ بهمن سال ۹۷، توقیف شدند که پس از این اتفاق، از راه‌های مختلف رایزنی‌های لازم آغاز شد و از هر راهی برای آزادی صیادان تلاش کردیم.

زارع گفت: با تلاش‌های صورت گرفته صیادان در هشتم آبان از بندر دمام کشور عربستان راهی ایران شدند و ۹ آبان در سواحل بندر رستمی حضور داشتند.

او بیان کرد: از صیادانی که در آب‌های بین المللی حضور پیدا می‌کنند می‌خواهیم قوانین را رعایت کنند. تخلف صیادان باعث خدشه دار کردن اعتبار کشور در حوزه دریانوردی و سایر امتیازات می‌شود.

ارسال نظر