حادثه 24 - مسئول اورژانس اجتماعی بهزیستی لامرد از رسیدگی و رفع مشکل ۱۲۵ پرونده کودک ازاری در لامرد خبر داد.
مهدیه گنجه ظهر یکشنبه در جمع خبرنگاران افزود: تعداد کل تماسهای برقرار شده با خط اورژانس اجتماعی (۱۲۳) از زمان راه اندازی مرکز اورژانس تا پایان مهرماه سال جاری ۱۱۱۸ مورد بوده است.
وی افزود: راه اندازی اورژانس اجتماعی در شهرستانهای دارای جمعیت بالای 50 هزار نفر از اولویتهای قانون برنامه ششم توسعه و سازمان بهزیستی کشور بود که خوشبختانه این مرکز تخصصی مداخله در بحرانهای فردی، خانوادگی و اجتماعی با پیگیری خانم کاظم زاده رئیس اداره بهزیستی، در این شهرستان راه اندازی شد و از اسفند 96 فعالیتش را آغاز کرد.
مسئول اورژانس اجتماعی بهزیستی لامرد با ارائه گزارشی از وضعیت پرونده های تشکیل شده در این مرکز گفت: از زمان راهاندازی اورژانس تاکنون 335 پرونده در این مرکز تشکیل شد که بیشترین موارد مربوط به کودک آزاری و همسرآزاری است.
گنجه با بیان اینکه اورژانس اجتماعی شامل مرکز مداخله در بحران فردی،خانوادگی واجتماعی، خط تلفن اورژانس اجتماعی (۱۲۳) و خدمات سیار اورژانس اجتماعی (تیم و خودروی سیار) است، گفت: از ابتدای سال 98 تاکنون بیش از 260 تماس با خط تلفن اورژانس شهرستان برقرار شد که براساس آمار کارشناسان؛ بیشترین تماس مربوط به خشونت های خانوادگی بویژه کودک آزاری و همسرآزاری بوده است.
وی ادامه داد: اورژانس اجتماعی یکی از واحدهایی است که برای مداخله و کاهش آسیبهای اجتماعی با ورود به موقع در بحرانها از وقوع بسیاری از آسیبها جلوگیری و از تبدیل شدن بسیاری از اتفاقات به آسیب یا بحران جلوگیری میکند و از ابتدای سال جاری تا کنون؛ تعداد خدمات مشاوره و مددکاری موثر توسط اورژانس بهزیستی شهرستان، 1258 مداخله در بحران، 1002مورد اعزام واحد سیار اورژانس و تماس با مداخلات خط تلفن نیز 580 مورد بوده است.
وی با بیان اینکه اطلاع رسانی، آگاهسازی، آموزش و مداخلات روانشناسی و مددکاری از جمله برنامههای اورژانس اجتماعی در پیشگیری و کاهش آسیب های اجتماعی می باشد، بیان کرد: مرکز اورژانس اجتماعی بهزیستی در کنار دیگر واحدهای سازمانی بهزیستی با برنامه ریزی و برگزاری کارگاههای مختلف آموزشی توسط کارشناسان مرکز با حضور مستمر واحد سیار اورژانس در روستاها و بخشهای شهرستان، مراکز آموزشی و با برگزاری کارگاههای آموزشی و جلسات مشاوره، اقدماتی را در زمینه پیشگیری از آسیبها و آگاهسازی جامعه انجام داده است.
مسئول اورژانس اجتماعی بهزیستی لامرد با اشاره به اینکه عمده مداخلات در شهرستان مربوط به کودک آزاری می باشد ،گفت: در طول مدت فعالیت اورژانس تا پایان مهرماه امسال، از 126 پرونده مربوط به کودک آزاری تنها یک مورد به مراکز نگهداری ارجاع شد و مشکل 125 پرونده با مداخلات روانشناسی و مددکاری رفع شد.
وی با درخواست همکاری از مردم در ارائه گزارش موارد آسیب به خط 123 اورژانس اجتماعی، تصریح کرد: پرونده های کودک آزاری باتوجه به حساسیت موضوع در اولویت مداخله اورژانس قرار می گیرد، انواع کودک آزاری باعث آسیب جدی به آنان میشود و کودکان آزاردیده در همه جنبه های رشد جسمی، ذهنی، روانی و اجتماعی با مشکلات و نارسایی های فراوانی روبرو خواهند شد.
این مسئول با تاکید بر اینکه برگزاری کارگاههای آموزشی مهارت زندگی ویژه والدین و اجرای برنامه های آگاهسازی کودکان با همکاری دیگر ادارات شهرستان ضروری است، بیان کرد: نحوه ارائه خدمات اورژانس در موارد کودک آزاری بدین شکل است که تماس گیرنده می تواند خود کودک، والدین و سایر بستگان فرد، همسایگان، مهدهای کودک، مدارس و مراکز آموزشی و هر فرد مطلع از مورد آزاردیده باشد، پس از برقراری ارتباط و دریافت اطلاعات اولیه، اقدامات لازم باتوجه به نوع آزار (جسمی، جنسی، روانی، غفلت و سهل انگاری) شامل مصاحبه و ارزیابی، بازدید از منزل، خدمات مددکاری و مداخلات روانشناختی، اقدامات درمانی، قضایی و آموزشی باتوجه به کودک آزار دیده انجام می شود.
برپایه این گزارش، زوجین متقاضی طلاق و افراد دارای اختلاف خانوادگی حاد، زنان و دختران آسیبدیده یا در معرض آسیب، همسران و کودکان آزار دیده، افرادی که قصد خودکشی دارند یا اقدام به خودکشی کرده اند، مبتلایان به اختلال هویت جنسی، دختران و پسران فراری از منزل، سالمندان و معلولین آزار دیده از جمله گروه های هدف مرکز تخصصی اورژانس اجتماعی بهزیستی هستند که گروه متقاضی دریافت خدمات می توانند با مراجعه حضوری به مرکز اورژانس( خیابان شهید آوینی، روبروی اداره بهزیستی) یا تماس با خط 123 اورژانس اجتماعی از خدمات این مرکز بهره مند شوند.