زمان مطالعه: 13 دقیقه

9 معمای جنایی که با کمک اینترنت رازگشایی شد

اینترنت گاهی در مقام یک کارآگاه، پرونده‌های جنایی دشوار راه حل و فصل می‌کند. وجود اطلاعات مختلف مانند تصاویر، نقشه‌ها و اطلاعات شخصی موجب می‌شود بسیاری از قضات برای رازگشایی از معماهای جنایی به سراغ اینترنت بروند. در این گزارش قصد داریم به 9 پرونده مشهوری که با کمک اینترنت رازگشایی شد، بپردازیم.
12 آبان 1398
شناسه : 26663
منبع:
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام گوگل پلاس
لینک
https://hadese24.ir/news/26663
2278+
بالا
اینترنت گاهی در مقام یک کارآگاه، پرونده‌های جنایی دشوار راه حل و فصل می‌کند. وجود اطلاعات مختلف مانند تصاویر، نقشه‌ها و اطلاعات شخصی موجب می‌شود بسیاری از قضات برای رازگشایی از معماهای جنایی به سراغ اینترنت بروند. در این گزارش قصد داریم به 9 پرونده مشهوری که با کمک اینترنت رازگشایی شد، بپردازیم.

حادثه 24 -  اینترنت گاهی در مقام یک کارآگاه، پرونده‌های جنایی دشوار راه حل و فصل می‌کند. وجود اطلاعات مختلف مانند تصاویر، نقشه‌ها و اطلاعات شخصی موجب می‌شود بسیاری از قضات برای رازگشایی از معماهای جنایی به سراغ اینترنت بروند. در این گزارش قصد داریم به 9 پرونده مشهوری که با کمک اینترنت رازگشایی شد، بپردازیم.

 

۹- فیلم لرزان

قتل‌های غیرقانونی توسط پلیس‌ها یا مقامات دولتی بدون مجازات یا داشتن هرگونه مراحل قانونی و قضایی در آمریکا موضوع جدیدی نیست، اکنون به لطف فناوری مدرن مانند دوربین‌ها قسر دررفتن از این جرم بسیار دشوار است. این بدان معنا نیست که دیگر این اتفاق نمی‌افتد، اما این گونه پلیس‌ها باید اطمینان یابند که هیچ کس در اطراف نیست که بتواند شاهد آن باشد یا آن را ضبط کند. یک افسر پلیس در کارولینای جنوبی به جرم تیراندازی و قتل یک مرد غیر مسلح سیاه پوست به نام والتر اسکات محکوم شد. البته او بلافاصله متهم نشد، زیرا فیلم ضبط شده توسط شاهدان در صحنه بسیار لرزان بود و مدرکی قاطع برای محکوم کردن مجرم به حساب نمی‌آمد. یک دانش آموز کانادایی فیلم را به صورت آنلاین دید و تصمیم گرفت آن را تثبیت کند. در آن زمان دانیل ووشارت در رشته هنر فیلمبرداری تحصیل می‌کرد و در تثبیت کردن فیلم‌ها مهارت داشت، او می‌خواست راجع به جنایت با انگیزه نژادی کاری انجام دهد. او روی این ویدئو کار کرده و آن را به عنوان یک GIF در Reddit ارسال کرد، علاوه بر اینکه این ویدیو یک مدرکی قاطع برای اثبات جرم جنایتکار بود، جامعه آنلاین آن را در حمایت از قربانیان بی‌گناه، به صورت گسترده منتشر کرد.

 

۸- کسی که برای خودکشی تحت فشار بود

 

هنگامی که نادیا کاجوجی ۱۸ ساله در اتاوای کانادا اقدام به خودکشی کرد، دوستان و خانواده وی توجیه کردند که او از نظر روحی به هم ریخته بود. او روز‌های سختی را می‌گذراند، از جمله سقط جنین و فشار مدرسه، مواردی بود که برای خودکشی او ثبت شده بود.

اماخیلی زود واقعیت ماجرا فاش شد که او به تنهایی این تصمیم را نگرفته است. او چند هفته قبل از خودکشی با شخصی به نام Cami D (نام واقعی Melchert-Dinkel) در یک انجمن آنلاین صحبت کرده بود و این شخص او را قانع کرد که قدم نهایی را بردارد. هویت وی بعدا توسط یک مشاور آنلاین به نام Celia Bay، کشف شد. وی همچنین کشف کرد که مجرم از مدت‌ها قبل این کار را انجام می‌داده، در کل، وی در گذشته پنج یا شش نفر را متقاعد کرده بود که اقدام به خودکشی کنند و به لطف Celia Bay مجرم در دادگاه به یک فقره خودکشی با همکاری مجرم و یک مورد تلاش و همکاری مجرم برای اقدام به خودکشی فرد دیگر متهم شد.

 

۷- تجاوز

بحث در مورد تجاوز جنسی در محیط مدرسه‌ای مدتی می‌شود که جنجال برانگیز شده است، پرونده دبیرستان استوبنویل یکی از اولین مواردی بود که در عصر رسانه‌های اجتماعی اتفاق افتاد و این مبحث را داغ کرد. در این ماجرا به طور خلاصه، در اوت ۲۰۱۲ یک فرد خردسال توسط یک دسته از همسالانش مورد تجاوز قرار گرفت. این اتفاق در طول شب و در همه مکان‌های داخل و خارج از دانشگاه اتفاق افتاد. عاملان اصلی متهم در این جنایت محکوم شدند. به دلیل نفوذ محلی متهم، مقامات در ابتدا مایل به جدی گرفتن این پرونده نبودند، اما با هوشیاری هکر‌های سیاسی و مذهبی، بخش عمده‌ای از شواهد به صورت آنلاین منتشر شد. این اقدام مسئولان را مجبور کرد پرونده را بازگشایی کنند و پرونده به مرحله ملی کشانده شود.

 

۶- لپ‌تاپ سرقت شده

شنیدن اینکه لپ‌تاپ یا تلفن شما به سرقت رفته است یک خبر ناگور خواهد بود. این ناراحتی مربوط به ارزش پولی آن چیز نیست، بلکه مربوط به اطلاعات شخصی می‌شود که در داخل آن ذخیره شده است، زیرا معمولاً هیچ راهی برای بازیابی اطلاعات آن وجود ندارد. احتمالاً این چیزی بود که به ذهن قدرتمند Sean رسید، زمانیکه Macbook Pro او به همراه تلفن همراه و برخی از اسنادش به سرقت رفت فکری به ذهن او رسید، Sean یک نرم افزار روی لپ‌تاپ خود داشت که هر وقت آنلاین می‌شد، محل و مکان لپ‌تاپ را نشان می‌داد. او در آن زمان به‌جای مراجعه به پلیس از یکی از فاوورهایش خواست تا به صورت آنلاین، به نرم افزار دسترسی پیدا کرده و محل لپ‌تاپ را پیداکند، در کمال ناباوری، لپ‌تاپ و تمام اطلاعات همراه با آن پیدا شد.

 

۵- کمیته‌ی حراست شهروندان آنلاین

بنا به آنچه که گفته شده، یک باند تجاوز به عنف با خودکشی رفتا پارسونز ۱۷ ساله در کانادا به دام پلیس افتاد. گزارش‌ها در مورد آنچه که او را به سمت خودکشی سوق داده متفاوت است، بسیاری معتقدند که انتشار عکس‌های وی به صورت آنلاین و حمله سایبری از عوامل اصلی این اتفاق بود. البته پلیس در ابتدا به دلیل نداشتن مدرک کافی پرونده را مختومه اعلام کرد، اما وجود شواهد واقعی عکاسی از آن در اینترنت و فشار زیاد افراد آنلاین، موجب شد تا پلیس پرونده را مجدا باز کرده و مجرمان را دستگیر کند.

 

۴- قدرت مطلق

هرکسی که به دیپ وب و دارک وب دسترسی داشته باشد قطعا با اتفاقات ترسناکی که در این محیط وجود دارد، مواجه شده است. این فضا تنها برای قاچاقچیان مواد مخدر و دزدان کار آمد نیست بلکه متجاوزان به زنان و کودکاو و قاتلان نیز در این محیط غیر قابل شناسایی، فعالیت می‌کنند. هکری بنام برد ویلیام با آشنایی این محیط تصمیم گرفت کاری در این باره انجام دهد. او در ابتدا به طور ناشناس با نام مستعار Omni-Potent فعالیت می‌کرد، وی ویروسی را طراحی کرد و به واسطه آن بیش از ۳۰۰۰ رایانه شکارچیان کودک آلوده شد. او با این موارد به دادگاه رفت تا این افراد را لو دهد البته مدارک وی به جهت آن که به روش غیرقانونی به دست آمده بودند، قابل استناد نبودند، اما برخی از آن‌ها موجب شد تا پلیس به سرنخ‌های مهمی دست یابد و تعداد زیادی از این افراد را دستگیرکند.

 

۳- لطف Doe

هرکسی که در ویرجینیا و یا در اطراف شهر گرینسویل بزرگ شده، داستان لطف Doe را شنیده است. این یک نام غیررسمی بود که به یک قربانی ناشناس در سانحه رانندگی داده شد. در صحنه تصادف به دلیل وسعت جراحات هیچ کس نمی‌دانست که این فرد ۲۰ ساله کیست، تمام آنچه که آن‌ها از او می‌دانستند یک خال کوبی روی بازوی و دو بلیط برای کنسرت Grateful Dead بود. با انتشار خبر هواداران Grateful Dead تصمیم گرفتند صفحه‌ای اختصاصی برای شناسایی او ایجاد کنند. خوشبختانه یکی از عکس‌های ارسال شده موجب شد مادر این فرد با ادمین ارتباط برقرار کند. انطور که مشخص شد، جسد ناشناس پسر فردی به نام جیسون کالاهان بود (خانواده‌اش گمان می‌کردند که وی از خانه فرار کرده است)، بعداً با آزمایش‌های دی‌ان‌ای این شناسایی تأیید شد.

 

۲- جنایت نفرت

در محله‌های پایین شهر و دورافتاده آمریکا، هر روزه قتل‌های مختلفی صورت می‌گیرد که پلیس قادر به شناسایی قاتل در این جنایات نیست. در محله‌ای بیرون شهر نه دوربینی و نه شاهدی برای صحنه قتل وجود دارد و به این ترتیب زنان و کودکان بسیاری بعد از ازار جنسی، سربه نیست می‌شوند. در مورد یک صحنه قتل که در آن مقتول دو مرد بودند، اما ماجرا تفاوت داشت، شخصی از فاصله دور از صحنه جرم تصویربرداری کرد که چهر قابل خیلی در آن واضه نبود. سرانجام با انتشار تصویر، برخی از افراد قاتل را شناخته و با بررسی‌های پلیس، وی دستگیر شد.

 

۱- قتل

حتی با وجود بهترین فناوری‌ها، حل کردن همه پرونده‌های قتل بسیار دشوار است، زیرا پیدا کردن شاهد کار آسانی نیست. از سوی دیگر برخی از پرونده‌های قتل توسط افراد نااگاه، مانند کارآگاهان آماتور در اینترنت حل می‌شود. مثال بارزی از مورد مذکور، مرد بی‌خانمان در فلوریدا بود که به قتل رسید، این فرد ابراهیم شکسپیر نام داشت. در ابتدا پلیس هیچ سوء ظنی به مظنون نداشت، اما بازدید کنندگان از انجمن حل و فصل جنایات آنلاین، مجرم بودن زن شکسپیر را ثابت کردند. پلیس بر اساس شواهد، به زناین فرد مظنون شد و در آخر وی را دستگیر کرد، زن شکسپیر به قتل وی اعتراف کرد.

ارسال نظر