زمان مطالعه: 5 دقیقه

چهارمین قربانی قرص برنج در دشتستان

زنی که به علت مسمومیت با گاز منتشر شده از قرص برنج در بیمارستان شهید گنجی برازجان بستری بود، جان باخت.
04 آبان 1398
شناسه : 26539
منبع:
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام گوگل پلاس
لینک
https://hadese24.ir/news/26539
2751+
بالا
زنی که به علت مسمومیت با گاز منتشر شده از قرص برنج در بیمارستان شهید گنجی برازجان بستری بود، جان باخت.

حادثه 24 - زنی که به علت مسمومیت با گاز منتشر شده از قرص برنج در بیمارستان شهید گنجی برازجان بستری بود، جان باخت.

پنجشنبه دوم آبان چهار  پسربچه‌ای هشت ساله در شهر آبپخش به علت مسمومیت ناشی از گاز منتشر شده از قرص برنج  جان خود را از دست داد.

حالا بنا بر اعلام روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، مادر این پسر نیز که به همین علت در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان شهید گنجی برازجان بستری بود، امروز فوت کرد.

این زن، چهارمین قربانی قرص برنج در چند روز گذشته است. قربانیانی که همه اهل شهر آبپخش شهرستان دشتستان بوده‌اند.

رئیس شبکه بهداشت و درمان دشتستان پیش از این گفته بود، در چند روز گذشته، شاهد مسمومیت با قرص برنج در انبار‌های سنتی خرما در شهر آبپخش بودیم به طوری که ۱۷ مصدوم به دنبال داشته است.

 

ماریا خویش‌دوست ادامه داد: از ۵۰ کارگاه خرمایی که در شهر آبپخش بازدید شده، ۹۰ درصدشان از قرص فسفید آلومینیوم استفاده کرده بودند.

او از مردم خواست از قرص برنج استفاده نکنند و آن‌هایی که استفاده کرده‌اند جهاد کشاورزی و بهداشت را در جریان بگذارند.

رئیس شبکه بهداشت و درمان دشتستان گفت: عوارض مسمومیت ناشی از این قرص را شبیه به آنفلوانزا، سردرد و دل گیجه دانست و گفت: فرد در این مورد احساس نمی‌کند که شرایطش مانند مرگ است.

از سال ۱۳۸۴  فسفید آلومینیوم به شکل قرص از فهرست سموم کشاورزی مجاز حذف و هرگونه واردات، توزیع و فروش آن ممنوع  شده است. اما به صورت قاچاق در بازار وجود دارد.

گفته می‌شود هر جعبه‌ قرص برنج که شامل ۳۸۰ قرص است، اکنون  ۸۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

قرص‌ها پس از استفاده در هر محیطی پس از یک هفته اثرشان از بین می‌رود.

فسفید آلومینیوم یک گروه از عوامل کنترل آفات است که با دارا بودن اثربخشی زیاد و قیمت ارزان برای از بین بردن آفات انباری (نظیر برنج و سایر غلات) در انبار‌ها و منازل استفاده می‌شود که منجر به افزایش حوادث منتهی به مسمومیت و مرگ می‌شود

قرص برنج حاوی ماده موثر فسفید آلومینیوم و سایر ترکیبات شامل اوره و کاربامات آمونیوم است و بر اثر تماس با رطوبت یا اسید معده، تولید گاز خطرناک فسفین، آمونیاک و دی‌اکسید کربن آزاد می‌کند و علت اصلی سمی بودن، گاز فسفین است؛ فسفین گازی بسیار سمی است که حتی در غلظت­‌های پایین هم کشنده است.

حال هر چه این ترکیبات تازه‌تر باشد گاز بیشتری آزاد می‌کند و خطرناک‌تر هستند.

بی قراری، بی اشتهایی، تحریک پذیری، گیجی، لرزش، دوبینی، سرگیجه، تنگی نفس، سرفه‌های شدید همراه با خلط سبز رنگ، نداشتن تعادل، درد‌های شکمی، تهوع، استفراغ (درمواردی استفراغ یا مدفوع سیاه رنگ است)، تعریق، ضعف و بی­حالی، افت شدید فشارخون، تشنج و استشمام بوی سیر یا ماهی گندیده از تنفس بیمار، شایع‌ترین علائم بالینی مصرف قرص برنج است و بیشتر مرگ‌ها در خلال ۱۲ تا ۲۴ ساعت اولیه مسمومیت منجر به ایست قلبی و بعد از ۲۴ ساعت باعث بروز نارسایی کلیوی و کبدی می‌شود.

ارسال نظر