زمان مطالعه: 7 دقیقه

روح‌الله زم، از آمدنیوز تا دستگیری توسط اطلاعات سپاه

درحالی که هنوز چند ساعت از اعلام خبر بازداشت روح الله زم نگذشته است، کاربران در شبکه‌های اجتماعی معتقدند که می‌بایست اعترافات وی در صداوسیما منتشر شود و او درباره منابع و افرادی که آن اطلاعات محرمانه را در اختیارش قرار می‌دادند، صحبت کند.
22 مهر 1398
شناسه : 26270
منبع:
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام گوگل پلاس
لینک
https://hadese24.ir/news/26270
2256+
بالا
درحالی که هنوز چند ساعت از اعلام خبر بازداشت روح الله زم نگذشته است، کاربران در شبکه‌های اجتماعی معتقدند که می‌بایست اعترافات وی در صداوسیما منتشر شود و او درباره منابع و افرادی که آن اطلاعات محرمانه را در اختیارش قرار می‌دادند، صحبت کند.

حادثه 24 - درحالی که هنوز چند ساعت از اعلام خبر بازداشت روح الله زم نگذشته است، کاربران در شبکه‌های اجتماعی معتقدند که می‌بایست اعترافات وی در صداوسیما منتشر شود و او درباره منابع و افرادی که آن اطلاعات محرمانه را در اختیارش قرار می‌دادند، صحبت کند.

روح الله زم، فرزند محمدعلی زم از روحانیون سرشناس و رئیس سابق حوزه هنری است. زم بعد از حوادث ۸۸ بازداشت شد و به زندان افتاد. پس از آزادی، به مالزی و سپس فرانسه رفت. او در سال ۹۵ وبگاه و کانال تلگرامی آمد نیوز را تأسیس کرد و بارها در شبکه‌های تلویزیونی خارجی درباره اخباری که در این کانال تلگرامی منتشر می‌شود صحبت و از آنها دفاع کرد.

آمدنیوز که با حربه افشای اسناد سری و محرمانه پا به عرصه فعالیت علیه نظام جمهوری اسلامی گذاشته بود، در دی ماه ۹۶ با حدود یک میلیون و چهارهزار نفر عضو، توانست از اعتراضات مردمی سوء استفاده کند و به ترویج خشونت بپردازد. البته زم مدعی بوده که کانال تلگرامی خود را به یک گروه از خبرنگاران محول کرده است، با این حال در دی ماه ۹۶ به آموزش ساخت کوکتل مولوتف هم پرداخت. پس از این ماجراها کانال تلگرامی آمدنیوز توسط تلگرام مسدود شد، دومین و سومین کانال نیز به‌دلیل فعالیت همزمان از طرف تلگرام مسدود شدند و در نهایت چهارمین کانال، به اسم «صدای مردم» فعالیت‌های آمدنیوز را با حدود یک میلیون و صدهزار نفر عضو از سر گرفت. روح‌الله زم در کنار فعالیت‌های خود در آمدنیوز از طریق مصاحبه‌ها با رسانه‌های مطرح دنیا هم ادعا می‌کرد که اطلاعات فوق‌ محرمانه‌ای از درونی‌ترین لایه‌های قدرت در ایران دارد.

برخی منابع خبری نیز از ارتباط این کانال تلگرامی با سازمان‌های اطلاعاتی ترکیه، موساد و عربستان سعودی خبر داده بودند؛ خبرگزاری میزان وابسته به قوه قضاییه مطرح کرده بود که کانال تلگرامی آمدنیوز از سوی اطلاعات و امنیت ترکیه کار می‌کند و همچنین خبرگزاری فارس در چند گزارش از ارتباط زم و کانال خبری‌اش با ترکیه، موساد و عربستان سعودی نوشته بود.

درباره محل اقامت دقیق زم در این اواخر، اطلاعات دقیقی در دسترس نیست اما از آنجا که غالب مصاحبه‌های او با شبکه‌های خارجی از پاریس صورت گرفته است، به نظر می‌رسد که همچنان در این شهر زندگی می‌کرده است.

علاوه بر این در اسفند ۱۳۹۷، مستندی با عنوان «ایستگاه پایانی دروغ» از صداوسیما پخش شد که در آن ادعا شد روح الله زم بازیچه نیروهای اطلاعات بوده است و درواقع نیروهای اطلاعات، فردی را نزد او فرستاده بودند که مدعی بوده می‌تواند اخباری سری در اختیار او قرار بدهد و زم نیز با او همکاری می کند. گزارش کوروش۲ در کانال خبری آمد نیوز، برگرفته از همین عملیات فریب است. بعد از پخش این مستند بیش از پیش، از صحت و سقم اخبار این کانال خبری کاسته شد. البته پس از پخش این مستند، روح الله زم با «ایران وایر» مصاحبه و ادعا کرد که از این عملیات آگاه بوده است و خود او چند ویدیو از پشت صحنه مکالماتش با آن عامل دستگاه اطلاعاتی کشور، منتشر کرده است.

حالا درحالی که حدود چهار سال از شروع به کار این کانال تلگرامی و همچنین فیلتر شدن پیام‌رسان تلگرام که یکی از دلایل اصلی آن فعالیت‌های آمدنیوز بود، می‌گذرد سازمان اطلاعات سپاه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که روح الله زم را دستگیر کرده است.

سپاه پاسداران در این اطلاعیه گفته است که توانسته «سرویس‌های اطلاعاتی دشمن» را در این دستگیری شکست دهد و با ایجاد یک «عملیات فریب»، روح الله زم را «به ایران هدایت» و او را بازداشت کند.

از سوی دیگر خبرگزاری مهر عنوان کرده است که روح الله زم، خارج از ایران بازداشت شده و بعد از دستگیری، به داخل کشور هدایت شده است.  بعد از اعلام خبر دستگیری وی، بیانیه سپاه پاسداران درباره بازداشت وی در کانال خبری «صدای مردم» منتشر شد که نشان می‌داد که این کانال تلگرامی در اختیار اطلاعات سپاه قرار کرده است. پس از آن تعداد اعضای این کانال خبری با سرعت زیادی کم شدند. همچنین هنوز چند ساعت از بازداشت وی نگذشته بود که کاربران در شبکه‌های اجتماعی این موضوع را مطرح کرده اند که اعترافات زم باید در صداوسیما پخش شود و همچنین  او می بایست، درباره منابع و افرادی که اطلاعاتی را در برخی نهادها در اختیارش قرار می دادند، صحبت کند.

یکی از کاربران توییتر نیز در همین باره نوشته است: با دستگیری روح الله زم باید منتظر باشیم تا منابع داخلی را لو بدهد. منابعی که برایش پروژه رسانه‌ای تعریف می‌کردند. او همچنین در ادامه توییت خود تأکید کرده که این بخش ماجرا از دستگیری یک لمپن ساده، مهم‌تر است.

ارسال نظر