زمان مطالعه: 4 دقیقه

واکنش شهیندخت مولاوردی به عقد دختر 9 ساله

شهیندخت مولاوردی، معاون سابق امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور در صفحه شخصی اش در اینستاگرام به عقد دختر 9 ساله واکنش نشان داد.
12 شهریور 1398
شناسه : 15197
منبع:
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام گوگل پلاس
لینک
https://hadese24.ir/news/15197
2581+
بالا
شهیندخت مولاوردی، معاون سابق امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور در صفحه شخصی اش در اینستاگرام به عقد دختر 9 ساله واکنش نشان داد.

حادثه 24 - شهیندخت مولاوردی، معاون سابق امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور در صفحه شخصی اش در اینستاگرام به عقد دختر 9 ساله واکنش نشان داد.

این فعال حقوق زنان در صفحه اش نوشت:« این فیلم‌ دستم رسید به مانند دخترک فیلم بیشتر تصور یک شوخی و یا خاله بازی را داشتم، بعد که از واقعی بودن آن اطمینان حاصل کردم این سوال که واقعا درک و تشخیص این دختربچه از شرایط این نوع عقد و تفاوت آن با عقد دایم چیست و الفاظی که بر زبان جاری می کند، و نیز شرایطی که خانواده اش را به تن دادن به این وضعیت سوق داده؟، لحظه ای رهایم نمی کند.»

در ادامه این پست اینستاگرامی آمده است:« ماده ۱۹۰قانون مدنی قصد طرفین و رضای آن ها و اهلیت طرفین را از شرایط اساسی صحت هر معامله ای دانسته است. مواد ۱۰۶۲الی۱۰۷۰قانون مدنی هم به شرایط صحت نکاح تاکید دارد، از جمله: نکاح واقع می شود به ایجاب و قبول، به الفاظی که صریحا دلالت بر قصد ازدواج نماید... عاقد باید عاقل و بالغ و قاصد باشد... رضای زوجین شرط‌ نفوذ عقد است...»

مولاوردی در ادامه سوالاتی را مطرح کرده است:« بارها در این سالها در ذهنم آموخته هایم را در کلاس های حقوق مدنی دانشکده مرور کرده ام و با خود اندیشیده ام این گزاره های زیبا  به چه کارمان آیند، وقتی قرار نیست مناسباتمان را تنظیم کنند؟! اساسا آیا برای قانون محلی از اعراب در روابط و فعل و انفعالاتمان قائل هستیم؟  نقش و تاثیر عرف و آداب و رسوم و سنتها و عادات در دور زدن قانون و بلا اثر کردن آن تا چه اندازه است و چه باید کرد؟تفسیرهای شخصی و سلیقه ای از قانون، اجرای گزینشی و سیاستهای یک بام و دو هوا و ...، چه به روز اصل حاکمیت قانون در این جامعه آورده است؟»‌

او در ادامه اینطور نوشته است:«در عمل در اینگونه موارد که زبانها به نقد و مخالفت با کودک همسری گشوده می شود و متاسفانه در روابط رو به ازدیاد به اصطلاح فرازناشویی! ، انگاری در این مملکت قحط النسا است! و وقتی نوبت به چرخش مدیران و اجرای قانون منع بکارگیری بازنشستگان می رسد، بناگاه قحط الرجالی می شود که بیا و ببین! با این اوضاع و احوال که هر دم‌ از این باغ بری می رسد، نباید انتظار داشت به این زودیها سنگ روی سنگ‌ بند شود... در این‌ میان مسئولیت اجتماعی نهادها و فعالان مدنی که عاشقانه و صبورانه دل به بهبود اوضاع بسته اند، بارزتر و برجسته تر می نماید.

به گفته ابوسعید ابوالخیر:

گر با غم‌ عشق سازگار آید دل

بر مرکب آرزو سوار آید دل

گر دل نبود کجا وطن سازد عشق

ور عشق نباشد به چه کار آید دل؟

 

ارسال نظر