زمان مطالعه: 5 دقیقه

جزئیات فوت پریسا بعد از جراحی لیپوماتیک / لوازم پزشکی غیراستریل زن جوان را به کام مرگ کشید

ماجرا از این قرار بود که 11آذر‌ماه سال 97 زنی 47 ساله به نام پریسا برای انجام عمل جراحی زیبایی به روش لیپوماتیک به یک مرکز جراحی می رود، این زن پس از 24 ساعت مرخص شد اما وقتی به خانه رسید، حالش بد شد.
25 بهمن 1402
شناسه : 15121
منبع:
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام گوگل پلاس
لینک
https://hadese24.ir/news/15121
4747+
بالا
ماجرا از این قرار بود که 11آذر‌ماه سال 97 زنی 47 ساله به نام پریسا برای انجام عمل جراحی زیبایی به روش لیپوماتیک به یک مرکز جراحی می رود، این زن پس از 24 ساعت مرخص شد اما وقتی به خانه رسید، حالش بد شد.

حادثه 24 - پرونده مرگ زن میانسال که بعد از عمل جراحی لیپوساکشن جان باخته بود با شکایت همسرش مبنی بر قتل عمدی وارد مرحله تازه‌ای از تحقیقات شد.


به گزارش همشهری، ماجرا از این قرار بود که 11 آذر‌ماه پارسال زنی 47 ساله به نام پریسا برای انجام عمل جراحی زیبایی به روش لیپوماتیک به یک مرکز جراحی در خیابان شهید بهشتی رفت. آن روز ساعت 11صبح پریسا به اتاق عمل رفت و ساعت 4 جراحی به پایان رسید.  این زن پس از 24ساعت مرخص شد اما وقتی به خانه رسید، حالش بد شد. همسر وی فورا پریسا را به بیمارستان رساند اما او 14آذر‌ماه یعنی 3 روز پس از عمل زیبایی، جانش را از دست داد.

 پس از مدتی مشخص شد که مرگ وی به‌دلیل عفونت ناشی از استفاده از لوازم پزشکی غیراستریل بوده است. در چنین شرایطی همسر این زن به طرح شکایت پرداخت و خواستار مجازات مقصران مرگ همسرش شد. با شکایت این مرد، پرونده‌ای در شعبه سوم دادیاری دادسرای جرایم پزشکی تشکیل شد و با دستور دادیار پرونده نیز تحقیقات به جریان افتاد.

مخالفت همسر و استدلال پریسا

همسر پریسا مخالف این عمل بود و تلاش کرد مانع‌اش شود اما نتوانست. او می‌گوید: «پریسا معمولا کاری را که دوست داشت انجام می‌داد. تا اینکه از طریق تبلیغات اینستاگرامی با پیج یک جراح عمومی آشنا شد. همسرم می‌گفت فالوئرهای این جراح تعریف زیادی از او کرده‌اند، بنابراین به مطب وی رفت و روز عمل تعیین شد.»
11 آذر‌ماه پریسا به مرکز جراحی در خیابان شهید بهشتی رفت؛ غافل از حادثه تلخی که در انتظارش بود.

«حدود 5ساعت عمل طول کشید و هزینه‌اش 18میلیون تومان شد اما تنها پس از 3روز همسرم فوت شد و من پس از مراسم عزاداری به طرح شکایت از تیم جراحی و پزشک پرداختم. با شکایت من پرونده‌ای در دادسرای جرایم پزشکی تشکیل شد. با انجام بررسی‌های بیشتر و تحقیق از شاهدان حقایق تکان‌دهنده‌ای فاش شد. آنطور که متوجه شدم، عمل جراحی را به جای اینکه جراح عمومی انجام دهد، تکنیسین اتاق عمل جراحی که تا فوق‌دیپلم بیشتر درس نخوانده، انجام داده است. این حقیقت در تحقیق از شاهدان و کارکنان مرکز جراحی فاش شد. اگرچه دادیار پرونده، جراح عمومی و تکنیسین اتاق عمل را به دادسرا احضار کرد، اما آنها منکر گفته‌های شاهدان شدند. جراح اصرار داشت که عمل را خودش انجام داده ‌و تکنیسین اتاق عمل هم می‌گفت دستیار دکتر در اتاق بوده و وسایل عمل را در اختیار دکتر قرار می‌داده است.

 شاکی پرونده ادامه می‌دهد:  آنها با تبلیغات در دنیای مجازی با جذب فالوئرهای بالا به‌راحتی افرادی مانند همسر مرا فریب داده و با جان آنها بازی کردند. برای همین همه خواسته‌ام این است که مقصران مرگ همسرم به مجازات سنگینی برسند تا اینچنین با جان آدم‌ها بازی نکنند.

قصور صددرصدی پزشک

درحالی‌که پرونده مرگ این زن در دادسرای جرایم پزشکی در حال رسیدگی بود، دادیار، دستور تشکیل کمیسیون 5نفره پزشکی در این پرونده را صادر کرد. تیم پزشکی با انجام بررسی‌ها اعلام کردند که این زن پس از انجام عمل جراحی زیبایی دچار افت هموگلوبین شده بود. او پس از 24ساعت ترخیص شده و سپس با ضعف و بی‌حالی به بیمارستان مراجعه کرد‌ و بستری شد. این زن به اتاق عمل رفت و تحت عمل لاپاروسکوپی قرار گرفت و پس از آن به کام مرگ رفت.

نتیجه کمیسیون نیز پس از ثبت اظهارات شوهر متوفی و اظهارات پزشکان و متخصصان مشخص شد که عمل جراحی بدون رعایت موازین فنی انجام شده و فرد جراح نیز ‌فاقد مهارت لازم بوده است. حتی پس از عمل نیز مدیریت عوارض آن ‌به شکل نامناسب و ناقص انجام شده است. به این ترتیب اعضای کمیسیون اعلام کردند که قصور پزشک معالج محرز و به میزان صددرصد است. همچنین براساس شواهد و مدارک موجود انجام دخالت در امور جراحی و پزشکی توسط تکنیسین اتاق عمل محرز بوده که نیاز به پیگیری مراجع قضایی دارد.

با اعلام نتیجه این کمیسیون 5نفره، پرونده برای پیگیری‌های بیشتر به دادسرای جنایی تهران فرستاده شد و هم‌اکنون قاضی جنایی دستور احضار پزشک معالج و تکنیسین اتاق عمل را صادر کرده است. از سوی دیگر، دستور تحقیق از شاهدان و کارکنان کلینیک نیز صادر شده است

 شکایت همسر پریسا 

همسر پریسا گفت: وقتی می‌خواستیم همسرم را ترخیص کنیم گفتند باید یک شب در کلینیک بماند. فردای آن روز برای ترخیص رفتم اما باز هم یک روز دیگر همسرم را نگه داشتند و درنهایت بعد از دو روز پریسا ترخیص شد. اما به محض اینکه به خانه آمد حالش بد شد و او را به بیمارستان بردیم.

او ادامه داد: همسرم ساعت 6 عصر سومین روز پس از عمل جراحی در تاریخ 14 آذر فوت کرد. چند روز بعد از کادر درمانی کلینیک شکایت کردم و پرونده‌ای در دادسرای جرایم پزشکی تشکیل شد. با تحقیقاتی که از کادر درمان انجام شد، کارشناسان دریافتند پزشکی که خودش را متخصص جراحی زیبایی معرفی کرده بود جراح عمومی بوده و مهم تر از آن اینکه عمل لیپوساکشن را دستیارش که تکنیسین اتاق عمل بوده انجام داده است. زمانی که از این ماجرا با خبر شدم از دکتر و تکنیسین به‌خاطر قتل عمد شکایت کردم. از سوی دیگر کمیسیون 5 نفره کارشناسان پزشکی پس از بررسی پرونده مرگ پریسا، عمل لیپوساکشن را بدون رعایت موازین فنی و علمی جراحی تشخیص داده و اعلام داشتند جراح مورد نظر فاقد مهارت لازم بوده است و قصور پزشک را در مرگ زن میانسال 100 درصد اعلام کردند.

 از آنجایی که شکایت همسر پریسا از قصور پزشکی به قتل عمد تبدیل شده بود، پرونده با قرار عدم صلاحیت به دادسرای جنایی تهران ارجاع شد. بازپرس جنایی پس از مطالعه پرونده دستور احضار پزشک و تکنیسین اتاق عمل را صادر کرد. همچنین دستور داد که دوباره از شاهدان عمل جراحی زن جوان تحقیقات صورت گیرد.

 عمل لیپوماتیک چیست؟

لیپوماتیک مانند لیپوساکشن یک عمل غیرتهاجمی برای برداشتن چربی اضافه است. لیپوماتیک که در اصطلاح پزشکان زیبایی به آن پیکرتراشی نیز گفته می‌شود، برای برداشتن چربی‌های موضعی در حد کم قابل استفاده است. در این روش شما برای از بین بردن چربی‌های موضعی می‌توانید اقدام کنید، ولی برای برداشتن چربی‌های اضافه در حد تغییر وزن زیاد نمی‌توان از این روش استفاده کرد. در لیپوماتیک برخلاف لیپوساکشن، هدف تغییر فرم و سایز در یک نقطه خاص است و همچنین در این روش چربی‌ها برداشته می‌شوند، سوزانده نمی‌شوند.

انجام عمل لیپوماتیک یک عمل سرپایی و کوتاه‌مدت است که در این روش به وسیله لوله دستگاهی به‌نام کانولا که از یک سوراخ کوچک  وارد پوست می‌شود، در نقطه مورد نظر با ایجاد حرکات لرزشی، سلول‌های چربی بدون روش لیزری و حرارتی خارج شده و به طور کامل در درون محفظه دستگاه جمع می‌شود. چون سلول‌ها تغییر شکل پیدا نکرده‌اند، می‌توان از سلول‌ها برای تزریق در نقاط دیگر بدن چنانچه احتیاج به بزرگ شدن داشته باشند، مثل سینه، باسنۀ، گونه‌ها و اندام‌های دیگر استفاده کرد.

 نظر کسانی که جراحی لیپوماتیک انجام داده اند

به گزارش سایت دکتر بیوتی گر بخواهیم نظر کسانی که عمل لیپوماتیک انجام داده اند را به طور کلی برای شما شرح دهیم باید گفت که بر اساس بررسی های انجام شده اکثریت افرادی که عمل لیپوماتیک را انجام داده اند با رژیم غذایی مناسب و ورزش و همچنین مراقبتهای بعدی لیپوماتیک از نتیجه عمل کاملا راضی هستند. اما تعدادی هم هستند که به دلایل مختلف از نتایج عمل راضی نیستد.

بررسی ها نشان داد که سه گروه از افرادی که عمل لیپوماتیک انجام داده‌اند از این عمل راضی نبودند.

  • گروه اول که بیشترین تعداد را داشتند مراجعه به پزشکانی بود که تخصص کافی در زمینه جراحی لیپوماتیک نداشتند.
  • گروه دوم افرادی هستند که بیماریهای زمینه ای خود را جدی نگرفتند و پس از عمل دچار مشکلات جدی شدند.
  • گروه سوم افرادی بودند که به توصیه های پزشک توجه کافی نداشتند و قبل و بعد از جراحی لیپوماتیک به درستی رعایت و مراقبت نمی کردند.

 

ارسال نظر