زمان مطالعه: 15 دقیقه

آخرین دفاعیات نجفی / حکم در مهلت قانونی صادر می شود

در ادامه قاضی کشکولی بار دیگر تاکید کرد که ابهامات برطرف شده و از محمدعلی نجفی آخرین دفاع را اخذ کرد.
31 تیر 1398
شناسه : 14191
منبع:
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام گوگل پلاس
لینک
https://hadese24.ir/news/14191
2251+
بالا
در ادامه قاضی کشکولی بار دیگر تاکید کرد که ابهامات برطرف شده و از محمدعلی نجفی آخرین دفاع را اخذ کرد.

در ادامه قاضی کشکولی بار دیگر تاکید کرد که ابهامات برطرف شده و از محمدعلی نجفی آخرین دفاع را اخذ کرد.

به گزارش حادثه 24 محمدعلی نجفی در ادامه با حضور در جایگاه گفت: دو نظریه کارشناس اسلحه مبنی براینکه مقتوله به حالت نیم خیز با من درگیر شده و نیز فاصله بیش از ۸۰ سانتی متر را قبول ندارم زیرا اگر چنین نظریه‌ای درست بود بعد از اصابت گلوله مقتول باید زیر وان می افتاد نه داخل وان و به غیر از این ایراد سایر بخش‌های نظری سرگرد عزتی را قبول دارم.

قاضی خطاب به نجفی گفت: استنباط خود را بگویید که تیر چگونه شلیک شده؟ 

نجفی گفت: فکر می کردم 4 گلوله بود. حالت غیرمتعادل داشتم و آنها را نشمردم. هر 5 تیری که زده شد غیرارادی بوده در یک کشمکش البته نه به معنی دعوا کردن، گلوله آخر طوری شلیک شد که دستش با من گره خورده بود و نوک اسلحه بالا و پایین می‌شد.

قاضی پرسید: وقتی مرحومه اسلحه را دید ترسید، وقتی دست شما را گرفته بود حالت تدافعی داشت یا تهاجمی؟

نجفی گفت: نمی‌دانم چرا ترسید، دو شب قبل آن را دیده بود. شاید عکس‌العمل غیرارادی داشت. چند بار به او گفتم ول کن، منظورم این بود که  انگشتم را از روی ماشه بردارم. وحشت صدای گلوله‌ها طوری شد که دستم را رها نمی‌کرد.

قاضی پرسید: مقابل او بودید یا با چند درجه راست و چپ آن قرار داشتید؟

متهم گفت: فکر کنم در مقابلش بودم شاید کمی بعد زاویه‌دار شدیم و ممکن است چرخیده شده باشد.

قاضی مجدد پرسید: آیا در آن حین چیزی گفت؟

نجفی گفت: فقط همان حرف‌هایی بود که همان اول زد، تمام ماجرا شاید 5 ثانیه نشد و خیلی سریع رخ داد.

قاضی پرسید: قد شما چند سانتی‌متر است؟

نجفی: 167 سانتی‌متر.

قاضی: قد همسرتان چقدر بود؟

نجفی: فکر می‌کنم 157 سانتی‌متر.

در این هنگام قاضی خطاب به وکیل دوم متهم لاله عقبایی خواست که اگر مطلبی دارد در مقام دفاع حاضر شود.

وی در جایگاه قرار گرفت و گفت: ترجیح می‌دهم ادامه دفاعیات را آقای گودرزی انجام دهند.

قاضی خطاب به وکیل متهم آقای گودرزی گفت: در مقام دفاع اگر مطلبی دارید اضافه کنید.

گودرزی گفت: مطالبی که گفتم علیه پزشکان و کارشناسان نیست بلکه باید تضارب افکار داشته باشند. حتی کارشناس اسلحه‌شناسی گفته اظهارات نجفی قرین به واقعیت است.

وی گفت: شاید خواسته مرسومی نباشد اما خواهش می‌کنم از سرگرد عزتی کارشناس اسلحه بپرسید آیا اظهارات نجفی در مورد شلیک ناخودآگاه را تطبیق دارد یا خیر.

که قاضی گفت این اظهارنظر قضایی است نه کارشناسی.

گودرزی ادامه داد: حتی کارشناسان گفتند تیراندازی بی‌هدف بوده و دست متهم آزاد نبوده است و گفته گلوله دفرمه شده است و این موضوع را به کمیسیون پزشکی ارجاع داده اینکه چرا دفورمه شده باید پاسخی برایش پیدا کرد چون گلوله محکمی است بنده اسلحه‌شناس نیستم اما درباره‌اش تحقیق کرده‌ام.

 گودرزی ادامه داد: در بررسی‌ها اعلام شده سه گلوله به کمد، گوشه وان، دیوار و بالای وان و آخرین هم به دست و بدن خورده است اما من اینجا وارد علم کارشناسی می‌شوم و می‌گویم آن گلوله‌ای که به گوشه وان خورده همان است که به دست اصابت شده.

قاضی گفت: دلیل محکم علمی می‌خواهد. قدرت اسلحه این را نمی‌گوید.

وکیل گفت: دفرمه شدن یعنی اینکه گلوله به جسم سختی خورده باشد نه به بدن. شکل نصف گلوله از بین رفته.

قاضی گفت: البته شکل گلوله از بین نرفته، ضربه خورده و کمتر از یک سوم گلوله موجود است. حتی با چشم مسلح ضربه وارده قابل شناسایی نیست و انگار گلوله سالم است.

در ادامه مجدد گلوله ضربه دیده شده بررسی شد که قاضی گفت این اظهارنظر قضایی می‌خواهد. بقیه دفاعیات را بگویید.

گودرزی ادامه داد: زمانی که اقرار وجود دارد نوبت به قراین نمی‌رسد. اقرار زمانی است که اقرار متهم به ارتکاب قتل عمدی باشد. با شما موافقم یکبار اقرار کافی است ولی در مورد قتل عمد؛ اقرار به شلیک غیرارادی گلوله کافی نیست و موکل همه جا گفته دستم را گرفته و کارشناس هم این را تأیید می‌کند. وقتی عمد و اراده وجود ندارد به معنی این است که عمد خاص وجود ندارد و اقرار زمانی قاطعیت دارد که افراد به ارتکاب قتل عمد اقرار کرده باشند نه شبه عمد.

قاضی کشکولی خطاب به گودرزی گفت: این بحثی که شما مطرح می کنید در شان شما و دادگاه نیست و بحث اظهار نظر قضایی است.

در این هنگام گودرزی وکیل مدافع نجفی گفت: موکلم اول از هرچیز صداقت داشته است. آزمایش گاز باروت هم مثبت بوده که نشان دهنده نزدیکی شلیک بوده است. ما مدعی هستیم که قتل شبه عمد بوده است.

در این هنگام قاضی کشکولی از مسعود استاد برادر مقتول خواست که در جایگاه قرار بگیرد.

قاضی از مسعود استاد پرسید شما آیا شب قبل از حادثه در خانه آقای نجفی و میترا استاد بودید؟

مسعود استاد گفت: آقای نجفی درست گفتند. من برای شام دعوت شدم. متوجه مشاجره‌ای نشدم و ساعت 11:20 به منزل برگشتم.

وی در پاسخ به این سوال قاضی که آیا از اختلاف خواهرتان با آقای نجفی اطلاع داشتید گفت: بله اطلاع داشتم و گاهی برای حل آن نزدشان می رفتم.

رئیس دادگاه در این هنگام با اشاره به اظهارات وکیل مدافع نجفی گفت: اینکه گاز  و سی جی آر چرا از دست مقتوله برداشته شده باید بگویم که قطعا اگر از دست آقای نجفی هم برداشته می‌شد مثبت بود. جمع آوری قرائن دیگر هم شاید در پرونده بی‌تاثیر باشد، هرچند بررسی‌های لازم انجام می‌شود.

قاضی کشکولی گفت: تعداد سلاح‌های استفاده شده و تعداد پوکه‌ها روشن شده است لذا تقاضاهایی که آقای گودرزی داشته هیات قضایی خود را بی نیاز از آن می‌داند مطلبی نیست که ما بخواهیم دادرسی را ادامه دهیم و به این نواقص بپردازیم.

 رئیس دادگاه گفت: ما در این چارچوب با رعایت موازین قانونی اقدامات آقای نجفی را که منجر به سلب حیات شده را بررسی خواهیم کرد. این ابهامات مرتفع شده و ما آماده گرفتن آخرین دفاعیات هستیم.

قاضی کشکولی برای اخذ آخرین دفاع نجفی خطاب به او گفت: با توجه به شکایت اولیای دم و مطالبه قصاص و گزارش کلانتری 125 و اظهارات زهرا نجفی دختر شما و علیرضا ببری داماد شما و مهیار صفری فرزند مقتوله، پوکه‌های کشف شده در محل و گزارش عوامل پزشکی قانونی که علت فوت را ناشی از شلیک گلوله و آسیب به ریه و قلب مطرح کردن. بازجویی‌های مقدماتی و گزارش سازمان اطلاعات ارتش که اعلام کرده است شما یک قبضه اسلحه با کالیبر 9 در سال 77 از طریق حراست سازمان برنامه بودجه در اختیار گرفتید و این اسلحه تا 96/9/27 اعتبار داشت. نامه کشف شده از کیف دخترتان و گزارش روانشناسان شما متهم  به قتل میترا استاد و صدمه غیر عمد که منتهی به قتل نشده است و حمل سلاح غیر مجاز هستید.

در ادامه قاضی محمدی کشکولی با تفهمیم دوباره اتهامات و نحوه مرگ میترا استاد، سه اتهام نجفی اعم از مباشرت در قتل عمدی، صدمه غیرمنتهی به فوت، حمل  سلاح غیرمجاز را به او تفهیم کرد.

محمد علی نجفی در آخرین دفاعیات خود گفت:  همان طور که در جلسه قبلی گفتم هدف اصلی من از اظهاراتم کمک به کشف حقیقت است. تقصیر خود را تا حدی که انجام داده‌ام، می پذیرم. به خدا پناه می برم و امیدوارم مورد رحمت الهی قرار بگیرم، زیرا اگر صادقانه استغفار انجام شود مورد پذیرش خداوند قرار می‌گیرد.

وی افزود:  هفت مورد را تیتروار بیان می‌کنم. بنده هیچ اطلاعی از گزارشی که توسط کارشناس اسلحه تهیه شده بود نداشتم و اینکه اظهارات من ۹۰ درصد منطبق با گزارش کارشناس اسلحه بوده، نشان می دهد تمام آنچه را که در آن لحظات و در آن چند ثانیه که حالت مناسبی نداشتم به واقع عرض کردم.

نجفی ادامه داد: زمانی که  وارد حمام شدم، شرایط پیش رو برایم پیش بینی نشده بود. مرحومه سینه به سینه شده بود. ایشان من را به عقب هل دادند که باعث شلیک گلوله شد و به دلیل آنکه دستم را گرفته بودند شرایط غیرمتعادلی داشتم. هیچکدام از شلیک‌ها به اراده و قصد شلیک انجام نشد. دیگر اینکه شلیک چهار تیر به در و دیوار و سقف نشان می‌دهد حالت غیرمتعادلی داشتم و به اختیار شلیک انجام نشده است.

نجفی از قاضی در خواست کرد که  بند چهار آخرین دفاع او را مورد توجه قرار دهد و گفت: خواهشمندم همان طور که کارشناس اسلحه درخواست تشکیل هیات بررسی اسلحه را داده، این موضوع مورد توجه قرار گیرد، زیرا دو نظریه وجود دارد، یکی اینکه تیر به دست ایشان برخورد کرده و وارد سینه شده و پس از برخورد به قفسه سینه، در پهلو مانده است و نظریه دوم اینکه تیر به دیوار برخورد کرده و به قفسه سینه ایشان اصابت کرده است که برای اثبات اینکه کدامیک از این دو فرضیه صحیح است نیاز به کار کارشناسی است. اگر تیر از بالا به کف دست ایشان شلیک و به قفسه سینه خورده بود، محل پرتاب ایشان در حمام متفاوت بود.من قصد قبلی برای شلیک و قتل نداشتم و  همه شواهد نیز همین مطلب را تأکید می‌کند.

وی یادآور شد: ما هفته قبل به دنبال پیدا کردن خانه و تلاش برای خرید منزل بودیم و اگر واقعاً قصد قتل داشتم، راه‌هایی وجود داشت که خود را پنهان کنم. در این رابطه قصدی نداشتم و این حادثه ناشی از بی ارادگی و جنون آنی و خشم فراوانی بود که در آن لحظه داشتم.

 نجفی در خصوص نداشتن مجوز اسلحه گفت: از سال ۶۰ این اسلحه را داشتم و در سال ۷۷ مجوز اسلحه تمدید شده بود. هیچ دلیلی جز اینکه گمان می کردم مجوزها ۱۰ ساله است برای آنکه مجوز را تمدید نکنم، نداشتم. اسلحه دو شب قبل از حادثه به طور تصادفی از چمدانم بیرون آمد و در قفسه کمد قرار گرفت. جزئیات این موضوع را در جلسات قبل توضیح داده‌ام، بنابراین هیچ گاه این اسلحه در دسترس نبود، چه در منزل همسر اولم و چه در خانه همسر دومم.

وی در پایان از درگاه خداوند درخواست عفو و بخشش کرد و گفت: به خانواده مرحومه استاد و بازماندگان تسلیت می‌گویم و از خداوند برای آنان صبر و اجر درخواست دارم‌.

در پایان جلسه دادگاه قاضی ختم رسیدگی را اعلام کرد و گفت: در مهلت قانونی حکم صادر می‌شود.

ارسال نظر