حادثه 24 - در این سوی مرز سوخت را با قیمتی ارزان میخرند و آن سوی مرز چند برابر میفروشند.» از سالها قبل اختلاف قیمت انواع مواد سوختی در کشورمان نسبت به کشورهای همسایه سبب شده تا افراد سودجو، بهخصوص در شهرهای مرزی سوخت ارزان را در کشور تهیه و با استفاده از انواع و اقسام ترفندها آن را به خارج از کشور قاچاق کرد.
«در این سوی مرز سوخت را با قیمتی ارزان میخرند و آن سوی مرز چند برابر میفروشند.» از سالها قبل اختلاف قیمت انواع مواد سوختی در کشورمان نسبت به کشورهای همسایه سبب شده تا افراد سودجو، بهخصوص در شهرهای مرزی سوخت ارزان را در کشور تهیه و با استفاده از انواع و اقسام ترفندها آن را به خارج از کشور قاچاق کنند و پول زیادی به جیب بزنند. قاچاقچیان سوخت از شگردهای زیادی برای این کار استفاده میکنند که در این گزارش به بعضی از مهمترین ترفندهای آنها اشاره میکنیم.
تونلی برای قاچاق سوخت
در فیلمها و سریالهای پلیسی دیدهایم که تبهکاران با حفر تونل تلاش میکنند از زندان فرار کنند، اما حالا قاچاقچیان از این شیوه برای قاچاق سوخت استفاده میکنند. روز شنبه دادستان هرمزگان اعلام کرد که در یکی از روستاهای بندرعباس تونلی کشف شده که از آن برای قاچاق سوخت استفاده میشده است. این تونل که حدود 30متر طول دارد، زیر 5خانه قرار گرفته است. قاچاقچیان از طریق این 5خانه سوخت قاچاق را وارد این شبکه کرده و از طریق لولههایی که در تونل تعبیه شده بود به مشتریانشان میفروختند. آنهاروزانه حدود ۱۰هزار لیتر سوخت قاچاق را از طریق این تونل منتقل میکردند.
فرسنگها زیر دریا
بیشترین حجم قاچاق سوخت معمولا در دریا انجام میشود؛ جایی که شناورها میتوانند سوخت دریافتی را به سایر شناورها فروخته یا به کشورهای دیگر منتقل کنند. یکی از اقدامات قاچاقچیان لولهکشی زیر دریاست. به این شکل که یک سر لوله در خشکی و معمولا در خانههایی که در مجاورت دریا واقع شده قرار میگیرد و سرِ دیگر لوله کیلومترها آنطرفتر در وسط دریاست. قاچاقچیان سوخت قاچاق را از ابتدای لوله پمپاژ میکنند و در دریا به مشتریانشان می فروشند. طول این لولهکشیها گاهی به چندین کیلومتر هم میرسد.
مشک ماری
قاچاقچیان دائم در حال تغییر دادن شگردهایشان هستند. یکی از این شگردها که در دریا استفاده میشود، استفاده از مشکهای ماری است. به این شکل که قاچاقچیان مشکهایی را که معمولا ظرفیت زیادی دارند از قبل در دریا آماده و آنها را پر از سوخت میکنند. این مشکها به وسیله طناب به یک شناور متصل میشوند و شناور با حرکت خود مشک پر از سوخت قاچاق را با فاصلهای معین در دریا بهدنبال خود میکشد. با این شیوه وقتی مأموران مرزبانی شناور را بازرسی کنند هیچ اثری از سوخت قاچاق پیدا نمیکنند، اما مشک پر از سوخت در فاصله چندصدمتری شناور در دریاست.
باک مخفی
یکی دیگر از ترفندهای قاچاقچیان سوخت استفاده از باکهای اضافه در خودروهاست. این باکها به شکل مخفی زیر خودروها ساخته میشوند؛ طوری که در نگاه اول هیچکس بهوجود چنین باکهایی شک نمیکند. این شیوه قاچاق سوخت معمولا در اتوبوسها استفاده میشود. رانندگان اتوبوس قاچاقی، بهخصوص آنها که به شهرهای جنوبی کشور تردد دارند زیر اتوبوس چندین باک مخفی درست میکنند و ورودی و شیرهای خروجی باکها را نیز در جایی تعبیه میکنند که قابل کشف نباشد. آنها از مبدأ باکها را پر کرده و در شهرهای جنوبی به واسطهها میفروشند.
تجارت با الاغ
بعضی از قاچاقچیان هنوز به شگردهای سنتی پایبند هستند. مثل آن دسته که در مناطق مرزی هنوز از الاغ و قاطر برای جابهجایی مخزنهای سوخت استفاده میکنند. قاچاقچیان این حیوانات را به خانههایی که در آن سوی مرز قرار دارند میبرند و در آنجا غذایشان را به موادمخدر آغشته میکنند. وقتی چند مرتبه این کار تکرار شد، حیوان علاوه بر اینکه به موادمخدر وابسته میشود، محلی را که آنجا به او مواد خورانده شده هم بهخاطر میسپارد. در این شرایط قاچاقچیان مخزنهای سوخت را بارِ الاغ و قاطرها کرده و آنها را رها میکنند و حیوانات با پای خودشان به مقصد میروند.
آخرین اخبار اقتصادی را در صفحه اخبار اقتصادی حادثه 24 بخوانید.
صفحه اینستاگرام حادثه 24 را در اینجا دنبال کنید.