زمان مطالعه: 8 دقیقه

8 چهره مهم که اسرائیل در ایران ترور کرد

اسرائیل تاکنون دست کم 8 چهره مهم را در ایران ترور کرده است. از مسعود علی‌محمدی و مصطفی احمدی روشن تا محسن فخری زاده و اسماعیل هنیه. در این گزارش به جزئیات این 8 ترور مهم می‌پردازیم.
12 مرداد 1403
شناسه : 122082
منبع:
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام گوگل پلاس
لینک
https://hadese24.ir/news/122082
293+
بالا
اسرائیل تاکنون دست کم 8 چهره مهم را در ایران ترور کرده است. از مسعود علی‌محمدی و مصطفی احمدی روشن تا محسن فخری زاده و اسماعیل هنیه. در این گزارش به جزئیات این 8 ترور مهم می‌پردازیم.

 

حادثه 24 - اسرائیل تاکنون دست کم 8 چهره مهم را در ایران ترور کرده است. از مسعود علی‌محمدی و مصطفی احمدی روشن تا محسن فخری زاده و اسماعیل هنیه. در این گزارش به جزئیات این 8 ترور مهم می‌پردازیم. 

مسعود علی‌محمدی

دکتر علی‌محمدی استاد فیزیک دانشگاه تهران و از دانشمندان هسته‌ای کشورمان بود. او مدرک کارشناسی را سال 1364 از دانشگاه شیراز و کارشناسی ارشد را سال ۱۳۶۷ و دکترای فیزیک با گرایش ذرات بنیادی را از دانشگاه صنعتی شریف در سال ۱۳۷۱ کسب کرد. او از دانشجویان نخستین دوره دکترای فیزیک در داخل ایران بود و نخستین شخصی است که در ایران دکترای خود را در فیزیک دریافت کرده‌است.

شیوه ترور:

این دانشمند کشورمان ساعت 7:30 دقیقه صبح روز 22 دی ماه سال 88 در حیاط منزلش واقع در منطقه قیطریه ترور شد. ماجرا از این قرار بود که از قبل بمبی به خودروی او متصل شده بود و همین که وی برای خارج شدن از خانه سوار خودرواش شد و آن را روشن کرد ناگهان بمب منفجر شد. در این حادثه تروریستی که در پشت پرده آن رژیم صهیونیستی قرار داشت علاوه بر علیمحمدی، دو فرد دیگر نیز مجروح شدند و خساراتی به ساختمان مجاور وارد شد.

فریدون عباسی

دکتر فریدون عباسی دانش‌آموخته دکترای فیزیک هسته‌ای از دانشگاه شهید بهشتی و رئیس گروه فیزیک دانشگاه امام حسین و عضو شورای مرکزی انجمن هسته‌ای ایران است. او مدتی به ریاست سازمان انرژی اتمی کشور فعالیت می‌کرد و چند دوره نیز بعنوان نماینده مجلس انتخاب شد.

شیوه ترور:

عباسی از جمله دانشمندانی بود که در سالهای قبل در فهرست ترور رژیم صهیونیستی قرار گرفته بود و صبح روز 8 آذر سال 89 هدف حمله تروریستی موساد قرار گرفت؛ اما این حمله نافرجام ماند و او جان سالم به در برد. شیوه ترور وی به این شکل بود که او صبح روز حادثه سوار بر خودرواش از حوالی میدان دانشجو در شمال تهران می‌گذشت که یک موتورسوار از کنار او رد شد و یک بمب به در خودرواش متصل کرد. عباسی اما متوجه این موضوع شد و پیش از انفجار بمب از خودرو بیرون پرید و بر اثر این حادثه مجروح شد. از فریدون عباسی بعنوان جانباز هسته‌ای یاد می‌شود.

مجید شهریاری

دکتر مجید شهریاری مدرس دانشگاه، فیزیک‌دان و دانشمند هسته‌ای ایرانی بود. او دانش‌آموخته کارشناسی مهندسی الکترونیک از دانشگاه صنعتی امیرکبیر، کارشناسی ارشد مهندسی هسته‌ای از دانشگاه صنعتی شریف و دکتری علوم و تکنولوژی هسته‌ای از دانشگاه صنعتی امیرکبیر بود. شهریاری همچنین استاد دانشگاه شهید بهشتی و از کارکنان سازمان انرژی اتمی ایران بود.

شیوه ترور:

شهریاری صبح روز سه‌شنبه ۸ آذر ۱۳۸۹ در بزرگراه ارتش توسط اسرائیل به شهادت رسید. آن روز شهریاری در صندلی سمت راست خودرو و کنار راننده‌اش نشسته و همسرش نیز پشت سر او نشسته بود. خودرو در حال حرکت در بزرگراه ارتش بود که جوان موتورسواری به آن نزدیک شد و بمبی را به در خودرو متصل کرد و گریخت. در این بین همسر شهریاری که متوجه این ماجرا شده بود با فریاد از راننده خواست خودرو را متوقف کند. او در ادامه در جلویی خودرو را باز کرد تا همسرش را نجات دهد اما به خاطر گیر کردن کمربند ایمنی زمان از دست رفت و بمب منفجر شد.  در این حادثه دکتر شهریاری به شهادت رسید و هخمسر و راننده‌اش مجروح شدند.

داریوش رضایی‌نژاد

داریوش رضایی‌نژاد، دانشجوی دکترای مهندسی برق از دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی و از دانشمندان صنایع هسته‌ای کشور بود. مسئول اجرای بسیاری از طرح‌های تحقیقاتی در دانشگاه صنعتی مالک اشتر، دانشگاه شهید بهشتی و دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی بود. رضایی‌نژاد با قبولی در تمام مراحل آزمون دکترا، در سال ۱۳۹۰ در دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی پذیرفته شد.

شیوه ترور:

شهید رضایی‌نژاد روز یکم مرداد ماه سال ۱۳۹۰ توسط یکی از تیم‌های ترور رژیم صهیونیستی مقابل منزلش و جلوی چشمان همسر و فرزند خردسالش به شهادت رسید. آن روز او و اعضای خانواده‌اش سوار بر خودرو به خانه برگشته بودند و در حال ورود بودند که مقابل منزل وی هدف 5 گلوله قرار گرفت و پس از انتقال به بیمارستان به شهادت رسید.

مصطفی احمدی روشن

مصطفی احمدی روشن ازجمله دانشمندان صنایع هسته‌ای کشور و شاغل در سایت هسته‌ای نطنز بود. او دانش‌آموخته مقطع کارشناسی رشته مهندسی شیمی در سال ۱۳۸۱ از دانشگاه صنعتی شریف بود که در ادامه در صنایع هسته‌ای کشور مشغول به فعالیت شد و نقش مهمی در پیشرفت، توسعه و بومی‌سازی صنایع هسته‌ای کشور داشت.

شیوه ترور:

شهید احمدی‌روشن ساعت 8:30 صبح روز 21 دی ماه سال 1390 سوار بر خودرواش از منزل خارج شد اما در حوالی میدان گل‌نبی یک موتورسیکلت سوار بمبی مغناطیسی به خودروی او متصل کرد که با انفجار این بمب وی به شهادت رسید. در جریان این حمله تروریستی که در پشت پرده آن اسرائیل قرار داشت رضا قشقایی راننده این دانشمند نیز مجروح و به بیمارستان منتقل شد اما به دلیل شدت جراحات وارده وی نیز به شهادت رسید.

محسن فخری‌زاده

دکتر محسن فخری‌زاده، دانشمند برجسته هسته‌ای کشورمان، رئیس سازمان پژوهش و نوآوری های دفاعی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و معاون وزیر دفاع بود. او از دانشگاه صنعتی اصفهان مدرک کارشناسی ارشد و از دانشگاه تهران مدرک دکترا دریافت کرده و استاد فیزیک دانشگاه امام حسین بود. این دانشمند هسته‌ای نقش مهمی در توسعه صنایع هسته‌ای کشور داشت و از مدتها قبل در فهرست ترور موساد قرار گرفته و نخست وزیر رژیم صهیونیستی بارها از او بعنوان نفر اول صنایع هسته‌ای ایران یاد کرده بود.

شیوه ترور:

فخری‌زاده عصر روز ۷ آذر ۱۳۹۹ در شهر آبسرد در حوالی دماوند به شهادت رسید. ترور این شخصیت برجسته کشورمان از پیچیده‌ترین ترورهای سالهای اخیر بود. در جریان این ترور ابتدا در میدان خلیج فارس شهر آبسرد یک خودروی نیسان کنار خودروی فخری‌زاده منفجر شده و در ادامه از داخل خودروی دیگری خودروی حامل شهید فخری‌زاده به رگبار گلوله بسته و این دانشمند پس از انتقال به مرکز درمانی به شهادت رسید.

حسن صیادخدایی

حسن صیادخدایی، از اعضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ازجمله مدافعان حرم بود که مدتهای زیادی در سوریه به دفاع از حریم اهل بیت و جنگ با تروریست‌های تکفیری پرداخته بود و سرانجام توسط تیم‌های تروریستی اسرائیل در تهران به شهادت رسید.

شیوه ترور:

عصر روز اول خردادماه سال 1401 شهید صیادخدایی سوار بر خودرواش که یک پراید بود در نزدیکی خانه‌اش در خیابان مجاهدین اسلام در شرق تهران بر اثر اصابت گلوله به شهادت رسید. این حمله تروریستی در شرایطی اتفاق افتاد که شهید صیادخدایی دقایقی قبل از منزلش خارج شده بود که ناگهان یک موتورسیکلت با دو سرنشین به او نزدیک شد و آنها با شلیک 5 گلوله به سوی وی نقشه‌شان را عملی کرده و از آنجا گریختند. هرچند اسرائیل این حمله تروریستی را برعهده نگرفت اما شواهد از دخالت اسرائیل در این عملیات حکایت داشت.

اسماعیل هنیه

اسماعیل عبدالسلام احمد هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی (حماس) یکی از مبارزان فلسطینی بود که بارها به زندانهای رژیم صهیونیستی افتاد و همواره در فهرست ترور اسرائیل قرار داشت. او بعد از طوفان الاقصی بارها از سوی سران اسرائیل تهدید شد و شمار زیادی از فرزندان و اعضای خانواده‌اش در جریان یورش اسرائیل به نوار غزه به شهادت رسیدند.

شیوه ترور:

اسماعیل هنیه از چند روز قبل برای شرکت در مراسم تحلیف ریاست جمهوری از اقامتگاهش در قطر بعنوان مهمان راهی تهران شده بود. او روز سه‌شنبه پس از شرکت در مراسم تحلیف راهی اقامتگاهش‌ در شمال تهران شد. حدود ساعت 2 بامداد چهارشنبه (دیروز) در جریان حمله‌ای تروریستی که هنوز جزئیات دقیقی از آن مشخص نشده بر اثر اصابت موشک به شهادت رسید. در جریان این حمله تروریستی یکی از محافظان هنیه نیز شهید شد.

ارسال نظر