زمان مطالعه: 5 دقیقه

زن و مرد جوان در روز تاسوعا جان 18نفر را نجات دادند

خانواده‌های زن و مردی جوان که در جریان 2حادثه جداگانه دچار مرگ مغزی شده بودند اعضای بدن آنها را به دست‌کم 18بیمار نیازمند اهدا کردند و به آنان زندگی دوباره‌ای بخشیدند.
27 تیر 1403
شناسه : 121168
منبع:
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام گوگل پلاس
لینک
https://hadese24.ir/news/121168
438+
بالا
خانواده‌های زن و مردی جوان که در جریان 2حادثه جداگانه دچار مرگ مغزی شده بودند اعضای بدن آنها را به دست‌کم 18بیمار نیازمند اهدا کردند و به آنان زندگی دوباره‌ای بخشیدند.

حادثه 24 - خانواده‌های زن و مردی جوان که در جریان 2حادثه جداگانه دچار مرگ مغزی شده بودند اعضای بدن آنها را به دست‌کم 18بیمار نیازمند اهدا کردند و به آنان زندگی دوباره‌ای بخشیدند.

نخستین بیمار مرگ مغزی زنی 31ساله به نام میترا خلجی ساکن کرج بود. او چند روز قبل به‌دلیل افت فشار خون دچار ایست قلبی شد و به بیمارستان انتقال یافت. کادر پزشکی تلاش زیادی برای احیای زن جوان کردند، اما او شرایط وخیمی داشت. نزدیکان این زن چندین شبانه‌روز را در بیمارستان کنار او گذراندند و امیدوار بودند که وی با پشت سر گذاشتن شرایط سختی که در آن قرار گرفته به زندگی برگردد. در این بین کادر پزشکی نیز همه تلاش خود را انجام دادند، اما سرانجام زن جوان دچار مرگ مغزی شد. در این شرایط بود که مسئولان واحد فراهم‌آوری اعضای پیوندی به گفت‌وگو با خانواده زن جوان پرداختند تا رضایت آنها را برای اهدای اعضای بدنش به بیماران نیازمند جلب کنند.

سکینه خلجی، خواهر مرحوم میترا خلجی در این‌باره به می‌گوید: خواهرم متأهل بود و دختری 12ساله داشت. او هیچ بیماری خاصی نداشت و نمی‌دانیم که چطور دچار این مشکل شد. یک روز که در خانه بود به‌دلیل افت فشار دچار ایست قلبی شد و بعد از انتقال به بیمارستان به گفته کادر درمان شرایط سختی داشت و در نهایت هم دچار مرگ مغزی شد.

او ادامه می‌دهد: ما 8خواهر و برادر هستیم و مادرم هم در قید حیات است. وقتی به ما گفتند امکان اهدای اعضای بدن خواهرم به بیماران نیازمند وجود دارد با همسر و فرزند خواهرم هم مشورت کردیم و همگی تصمیم گرفتیم که برای رضای خدا اعضای بدن خواهرم را به بیماران نیازمندی که مدت‌ها در انتظار دریافت اعضای‌پیوند هستند اهدا کنیم.‌خواهرم ‌ پیش‌تر  در این‌باره حرفی نزده بود، اما مطمئن هستیم که او نیز از تصمیمی که  گرفته ایم رضایت دارد. این زن در ادامه می‌گوید: این تصمیم برای‌مان سخت بود و هنوز هم باورمان نمی‌شود که خواهرمان دیگر در بین ما نیست، اما بهترین تصمیم را گرفتیم و اعضای بدن او روز تاسوعا جداسازی و به بیماران نیازمند اهدا شد. آنطور که به ما گفتند 9عضو بدن خواهرم شامل: قلب، کلیه‌ها، کبد و ... به 9بیمار نیازمند هدیه شد و جان آنها را نجات داد. این کار در روز تاسوعا باعث شد که همه‌مان کمی آرام‌تر شویم.

نکته

به وصیت پسرم عمل کردم

دومین فردی که در روز تاسوعای حسینی اعضای بدنش نجات‌بخش بیماران نیازمند شد، سپهر فیروزبخت نام دارد. جوانی 27ساله که ساکن کرج بود. او فوق دیپلم داشت و قالب‌ساز بود. چند روز قبل خانواده‌اش متوجه می‌شوند که او بی‌حال است و نمی‌تواند از جایش بلند شود. وقتی سراغش رفتند متوجه شدند که اوضاع خوبی ندارد. آنها سپهر را به نزدیک‌ترین بیمارستان منتقل کردند و در آنجا معلوم شد که جوان 27ساله دچار سکته قلبی شده است. خانواده پسر جوان از شنیدن این خبر شوکه شدند؛ چرا که او پیش از این سابقه هیچ بیماری خاصی نداشت. او چند روز در بیمارستان بستری بود و هر چه می‌گذشت وضعیتش بهتر می‌شد. طوری که هوشیاری‌اش را به‌دست آورد، چشمانش را باز کرد و حتی با اطرافیانش صحبت می‌کرد. این شرایط برای چند روز ادامه داشت تا اینکه یک روز که پدر و مادرش به بیمارستان رفتند خبر شوکه‌کننده‌ای به آنها داده شد. سپهر به ‌دلیل افت ناگهانی هوشیاری دچار مرگ مغزی شده بود. آن روز بود که پدر و مادرش بر سر دوراهی سختی قرار گرفتند؛ اینکه اعضای بدن او را به بیماران نیازمند اهدا کنند یا اینکه پیکر او را به خاک بسپارند. رضا فیروزبخت، پدر داغدار سپهر در این‌باره به همشهری می‌گوید: از اتفاقی که افتاده بود شوکه بودیم و نمی‌دانستیم باید چه کار کنیم. پسرم چند روز قبل حالش بهتر شده بود و حتی می‌خواست از روی تخت بلند شود، اما نمی‌دانم چطور شد که یکباره دچار مرگ مغزی شد. او ادامه می‌دهد: وقتی مسئولان بیمارستان موضوع اهدای عضو را مطرح کردند، همسرم گفت که سپهر قبلا کارت اهدای عضو گرفته و وصیت کرده اگر روزی دچار مرگ مغزی شد، اعضای بدنش را اهدا کنیم. با اینکه کارتش را پیدا نکردیم، اما وقتی مسئولان بیمارستان استعلام کردند نام او در بین دریافت‌کنندگان کارت اهدای عضو بود و به این ترتیب ما هم به وصیت پسرم عمل کردیم و روز تاسوعا اعضای بدن او شامل: قلب، کلیه‌ها، کبد و ... به بیماران نیازمند اهدا شد و آنطور که به ما گفتند جان 9بیمار نیازمند را نجات داد. حالا با اینکه من پسر جوانم را از دست داده‌ام و داغدار هستم، اما خوشحالم که در این امتحان سربلند شدیم و با اهدای اعضای بدن پسرم جان چند بیمار نجات پیدا کرد.

آخرین اخبار «حوادث البرز» را در صفحه حوادث البرز و حوادث کرج حادثه 24 بخوانید.

صفحه اینستاگرام حادثه 24 را در اینجا دنبال کنید.

ارسال نظر