زمان مطالعه: 1 دقیقه

مهمترین مانع اجرایی شدن همسان سازی حقوق بازنشستگان مشخص شد

آبان ماه سال گذشته بود که مصوبه همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در کمیسیون تلفیق مجلس به‌تصویب رسید.
13 تیر 1403
شناسه : 120517
منبع:
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام گوگل پلاس
لینک
https://hadese24.ir/news/120517
203+
بالا
آبان ماه سال گذشته بود که مصوبه همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در کمیسیون تلفیق مجلس به‌تصویب رسید.

حادثه 24 - آبان ماه سال گذشته بود که مصوبه همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در کمیسیون تلفیق مجلس به‌تصویب رسید.

مصوبه چالشی‌ای که مدت‌ها مورد بحث و بررسی قرار گرفته و حتی یک‌بار هم با هدف واقعی شدن درآمد بازنشسته‌ها متناسب با شرایط اقتصادی و متناسب با افراد شاغل در کشور عملیاتی شد؛ اما به‌دلیل آنچه تأمین منابع مالی عنوان شده، ناقص ماند. براساس آنچه گفته می‌شود اجرای کامل همسان‌سازی حقوق بازنشستگان رقمی افزون بر ۲۰۰ هزار میلیارد تومان نیاز دارد و این رقمی قابل توجه برای دولت است.

به‌عقیده کارشناسان مشکل مصوبه این است که الزامی برای اجرای این برنامه وجود ندارد و در کشور ما باوجود اینکه دولت‌ها در نوشتن برنامه نقش داشتند؛ اما در اجرا پایبندی لازم را ندارند و یا بهانه‌های مختلفی ازجمله تأمین منابع مالی را مطرح کرده و می‌کنند و دلیل اینکه قانون همسان‌سازی پیش از این اجرایی نشد هم این بود که یا دولت‌ها نمی‌پذیرفتند یا اعتقادی نداشتند و یا منابع آن در بودجه سالانه دیده نشده بود.

کارشناسان مشکل اصلی در مسیر اجرایی شدن این قانون را تورم می‌دانند و تاکید دارند که تورم سالانه اجازه همسان‌سازی به‌صورت یکباره را نمی‌دهد و چنانچه بخواهیم هرسال همسان‌سازی کنیم باید ارزیابی دقیقی درخصوص نرخ تورم داشته باشیم.

گفتنی است؛ منبع پرداخت همسان سازی بازنشستگان دولتی از مبلغ یک درصد ارزش افزوده بوده و منبع تامین پرداخت همسان سازی بازنشستگان کارگری تامین اجتماعی، مطالبات سازمان تامین اجتماعی از دولت و دیگر منابع، که تاکنون محقق نشده است.

 آخرین اخبار اقتصادی را در صفحه اخبار اقتصادی حادثه 24 بخوانید.

صفحه اینستاگرام حادثه 24 را در اینجا دنبال کنید.

ارسال نظر