زمان مطالعه: 5 دقیقه

دستگیری گروگانگیران 90هزار دلاری در تهران/ تبهکاران پاکستانی مهاجران افغان را به گروگان می‌گرفتند

4 شرور پاکستانی به بهانه کار، کارگران افغان را در تهران می‌ربودند و از خانواده‌های آنها دلار اخاذی می‌کردند.
09 تیر 1403
شناسه : 120231
منبع:
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام گوگل پلاس
لینک
https://hadese24.ir/news/120231
162+
بالا
4 شرور پاکستانی به بهانه کار، کارگران افغان را در تهران می‌ربودند و از خانواده‌های آنها دلار اخاذی می‌کردند.

 حادثه 24  4 شرور پاکستانی به بهانه کار، کارگران افغان را در تهران می‌ربودند و از خانواده‌های آنها دلار اخاذی می‌کردند.

رسیدگی به این پرونده از چندی قبل با شکایت جوانی از اتباع افغانستان در شعبه نهم بازپرسی دادسرای امور جنایی آغاز شد. او درباره آنچه اتفاق افتاده بود به بازپرس عظیم سهرابی گفت:‌ دنبال کار بودم که با مردی پاکستانی آشنا شدم. او گفت در یک کارگاه صنعتی در جنوب تهران کار می‌کند و من را برای کار همراه خودش برد اما وقتی به آنجا رسیدیم به همراه 3پاکستانی دیگر که آنجا بودند مرا کتک زدند و در یک اتاق زندانی کردند. آنها من را شکنجه کردند و فیلم آن را برای خانواده‌ام فرستادند. من یک هفته در آنجا زندانی بودم تا اینکه خانواده‌ام به زحمت توانستند 3هزار دلار  به آنها پرداخت کنند و آنها هم من را با چشمان بسته در محلی خلوت رها کردند.

با این شکایت تحقیقات برای شناسایی آدم‌ربایان آغاز شده بود که یکی دیگر از اتباع افغانستان نزد پلیس رفت و شکایتی مشابهی را مطرح کرد.  او نیز قربانی آدم ربایان پاکستانی شده بود و آنها 2هزار دلار از خانواده اش اخاذی کرده بودند. هیچ کدام از 2 فرد ربوده شده اطلاعات دقیقی درباره محلی که نگهداری می شدند نداشتند و با این حال افسران پلیس آگاهی به تحقیقات خود در این‌باره ادامه دادند.

فرار به‌سوی آزادی

کارآگاهان پلیس با استفاده از سرنخ‌های به‌دست آمده در حال تحقیق در این‌باره بودند که شاکی سومی به این پرونده افزوده شد. او نیز قریب 2هفته در اسارت آدم‌ربایان پاکستانی بود و آنها برای آزادی‌اش 3هزار دلار باج‌خواهی کرده بودند، اما او توانسته بود از اسارتگاهش فرار کند. این جوان افغان به مأموران گفت:‌ آنها من را به بهانه کار ربودند و قصد اخاذی داشتند. آنها 2هفته شکنجه‌ام کردند و فیلم گرفتند و برای خانواده‌ام فرستادند. با وجود این نزدیکانم نتوانستند پولی که آدم‌ربایان خواسته بودند فراهم کنند و من در اسارت ماندم. شاکی ادامه داد:‌ آنها من را در اتاقی زندانی کرده بودند، اما زمانی که هیچ‌کدام‌شان نبودند با یک میله آهنی قفل را شکستم و از آنجا فرار کردم. آنجا بیرون شهر بود و به زحمت راننده‌ای را راضی کردم من را سوار خودرویش کندتا به خانه بروم.

دستگیری آدم‌ربایان

سومین گروگان توانسته بود موقعیت مکانی اسارتگاهش را به‌خاطر بسپارد و با اطلاعاتی که در اختیار مأموران قرار داد آنها در عملیاتی ضربتی موفق شدند 2گروگانگیر پاکستانی را دستگیر کنند. آنها در این عملیات جوان افغان دیگری را که در آنجا زندانی بود آزاد کردند. در جریان تحقیقات معلوم شد مالک این کارگاه متروکه از مدتی قبل یک نگهبان اهل پاکستان را استخدام کرده و کارگاه را به او سپرده بود. او هم بعد از مدتی کارگاه را به هموطنانش سپرده و به پاکستان برگشته بود. 2 متهم دستگیر شده در بازجویی‌ها گفتند که آنها فقط نقش نگهبان را ایفا می‌کردند و 2همدست‌شان که فراری شده‌اند نقشه آدم‌ربایی و باج‌گیری را اجرا می‌کردند. براساس این گزارش متهمان در بازداشت به‌سرمی‌برند و تلاش‌ها برای دستگیری 2متهم فراری ادامه دارد.

گروگانگیری به بهانه کاریابی

پیش از این نیز در چندین پرونده، اتباع کشورهای دیگر در ایران دست به آدم‌ربایی زده‌اند. جالب اینکه بیشتر طعمه‌های آدم ربایان خارجی در ایران، مهاجران افغان هستند، مثل جوان افغانی که با همدستی چند نفر دیگر، هموطنانش را که در جست‌و‌جوی کار بودند به دام می‌انداخت و با گروگان گرفتن آنها دست به اخاذی از خانواده‌هایشان می‌زد. آنها خانواده گروگان‌ را تهدید می کردند که وی را به قتل می رسانند و میلیون‌ها  تومان در ازای آزادی‌اش دریافت می‌کردند. اعضای این باند با چنین تهدید‌هایی موفق به اخاذی از خانواده چند افغانستانی جویای کار شده بود، اما در نهایت در عملیات پلیس دستگیر شدند و به چندین فقره گروگانگیری اعتراف کردند.

گروگانگیری پلیس سابق افغانستان

یکی دیگر از پرونده‌های گروگانگیری که اتباع کشورهای دیگر در آن دست داشتند به ماجرای گروگانگیری و سرقت خشونت‌بار از یک آرایشگاه مردانه در تهران مربوط می‌شود. آن روز 4مرد نقابدار با چاقو و قمه وارد یک آرایشگاه شدند و 10نفر را که در آنجا حضور داشتند به گروگان گرفتند. افراد نقابدار با تهدید اموال باارزش طعمه‌هایشان را سرقت کردند و در این بین یکی از گروگان‌ها موفق شد یکی از گروگانگیران را که نقابش کمی کنار رفته بود شناسایی کند و همین سرنخ به دستگیری همه اعضای این باند که 4مرد افغان بودند منجر شد. سرکرده این باند در اعترافاتش گفت که در افغانستان پلیس بودم، اما بعد از مهاجرت به ایران با دوستانم تصمیم به گروگانگیری از افغانی‌ها گرفتیم.

گروگانگیران 90هزار دلاری

در پرونده دیگری اعضای یک باند تبهکار که از اتباع افغانستان بودند، هموطنان خود را می‌ربودند و در ازای آزادی‌شان باجگیری می‌کردند. آنها در یکی از موارد برای آزادی تاجر جوانی 90هزار دلار خواسته بودند، اما گروگان توانست از دست گروگانگیران فرار کند و نزد پلیس برود. او به ماموران گفت:‌ زنی من و همکارم را فریب داد و ما را به یک باغ برد. در آنجا آدم ربایان ما را کتک زدند و در نهایت گفتند برای آزادی باید 90هزار دلار بدهیم. من چند شب در آنجا زندانی بودم تا اینکه یک شب دوستم حواس نگهبان را پرت کرد و توانستم فرار کنم و خودم را به پلیس برسانم. با شکایت این مرد مأموران موفق شدند گروگانگیران را که همه از اتباع افغانستان بودند دستگیر و دومین گروگان را آزاد کنند.  

آخرین اخبار «حوادث تهران» را در صفحه حوادث تهران حادثه 24 بخوانید.

صفحه اینستاگرام حادثه 24 را در اینجا دنبال کنید.

ارسال نظر