زمان مطالعه: دقیقه

عینک «همه چیزدان» راهی بازار شد

عینکی که دستیار حرفه‌ای در مصاحبه‌های شغلی می‌شود و حتی می تواند روزنه امیدی برای ناشنوایان باشد و به کمک آنها بیاید راهی بازار شد.

مرضیه غضنفری

خبرنگار

05 تیر 1403
شناسه : 120061
منبع:
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام گوگل پلاس
لینک
https://hadese24.ir/news/120061
146+
بالا
عینکی که دستیار حرفه‌ای در مصاحبه‌های شغلی می‌شود و حتی می تواند روزنه امیدی برای ناشنوایان باشد و به کمک آنها بیاید راهی بازار شد.

حادثه 24 - عینکی که دستیار حرفه‌ای در مصاحبه‌های شغلی می‌شود و حتی می تواند روزنه امیدی برای ناشنوایان باشد و به کمک آنها بیاید راهی بازار شد.

یک مخترع جوان با استفاده از هوش مصنوعی، یک دستیار شخصی عجیب و غریب؛ ولی بسیار کاربردی نوآوری کرده است. پروژه‌ای که روی عینک نصب می‌شود تا راهگشای امکانات جدیدی در حوزه دستیاران هوشمند شخصی باشد.


این راهکار در طول یک مصاحبه شغلی یا قرارهای عاشقانه به کمک انسان می‌آید. وسیله ای که مانع سوتی دادن و خجالت زدگی ما می شود.

این فناوری را برایان چیانگ، مخترع و دانشجوی دانشگاه استنفورد آمریکا رونمایی کرد. او با  انتشار تصاویر و ویدئویی شگفت‌انگیز  از نمونه اولیه این عینک مجهز به هوش مصنوعی کاربران توییتر  را به هیجان آورد.

این دانشجوی مخترع می گوید: ما rizzGPT را به عنوان ابزاری کاریزما و یک سرویس در زمان واقعی ساخته‌ایم. او به همه مکالمات شما گوش می‌دهد و دقیقاً به شما می گوید که در پاسخ بعدی چه بگویید.

در ویدئویی که روی شبکه اجتماعی توییتر پخش شده است، حتی لحن انسان را هم تعیین می‌کند.

در طول یک مکالمه شبیه سازی شده پیرامون یک مصاحبه شغلی، عینک وارد عمل می شود و سوال پرسیده شده را می‌شنود، سپس آنالیز می کند و عرض چند ثانیه بعد پاسخ کتبی روی صفحه عینک شما ظاهر می شود. تنها کاری که باقی می‌ماند این است که پاسخ را با لحنی مناسب از روی صفحه عینک بخوانید.

این پاسخ در نسخه نمایشی ارائه شده کاملاً با مکالمه شما مرتبط و هوشمندانه است و همین ویژگی تعجب همگان را برانگیخته است.

(«ChatGPT مخفف Generative Pre-trained Transformer» به معنای مبدل آموزش دیده مولد است؛ جدیدترین «مدل زبانی» مبتنی بر هوش مصنوعی که توسط مجموعه OpenAI ارائه شده. اساساً، «چت‌جی‌پی‌تی» یک «چت‌بات» مبتنی بر هوش مصنوعی است که می‌تواند هر سوالی را جواب بدهد و توانایی درک موضوعات و مباحث پیچیده در حوزه‌های تخصصی گوناگون از فیزیک گرفته تا ریاضی، هنر و برنامه نویسی را دارد. در واقع چت‌جی‌پی‌تی4 با چندصد برابر کردن میلیاردها اطلاعات، هوش مصنوعی را وارد عصر جدیدی کرده است. این گردآوری اطلاعات و گسترش آن همچنان ادامه دارد و در حال تکمیل شدن هر چه بیشتر است)


نحوه عملکرد عینک همه چیزدان

این عینک‌ها که توسط Vice در 26 آوریل 2023 نوآوری و تهیه شد، هنوز در مرحله نمونه اولیه هستند. اما آنها نقطه عطف و چشم اندازی برای «دستیاران هوشمند متصل» آینده با پشتیبانی هوش مصنوعی هستند. در پست های دیگری در توییتر، این مخترع روش به کار گرفتن برای رسیدن به این نتیجه را شرح داده است. دستیاری که حتی روزنه امیدی برای ناشنوایان خواهد بود . 

شیوه هماهنگ شدن و کار کردن عینک همه چیز دان

این عینک دارای یک صفحه نمایش مانند مونوکل (عینک تک چشم) است که روی یکی از لنزها نصب می‌شود و حاوی دوربین و میکروفون است.
در عینکrizzGPT ، یک «وب‌اپلیکیشن» یا نرم‌افزار تحت وب به دستگاهی مانند گوشی هوشمند متصل می شود تا از طریق بلوتوث با مونوکل ارتباط برقرار شود. این مونوکل حاوی دوربین و میکروفون، متن را در بالای آن چیزی که کاربر می تواند در زمان واقعی ببیند نمایش می دهد.

در واقع میکروفون صدا یا مکالمه صوتی را تشخیص می دهد، آنرا دریافت و ضبط کرده و سپس به یک تلفن متصل از طریق بلوتوث می فرستد. به لطف «اوپن‌آل‌ ویسپر OpenAI Whisper » در رایانش ابری، در لحظه‌ای واقعی پاسخ پردازش شده و به متنی قابل نمایش تبدیل می شود.

جی‌پی‌تی از نسخه نوشتاری برای تولید آنچه که کاربر باید بگوید بهره می برد. در نهایت پایانه پیامی مستقیم و نوشتاری به عینک تک لنز ارسال می کند تا جواب را نمایش بدهد. همه این مراحل در لحظه اتفاق می افتد و وقتی که کاربر هنوز درگیر فکر کردن و پاسخ دادن به طرف مقابل مکالمه است، پاسخ سریعا ظاهر می شود!

عینک مجهز به هوش مصنوعی

برایان درباره نحوه کار کردن آن می گوید: اول، قابلیت‌های ادراک چندوجهی به هوش مصنوعی کمک می‌کند تا بفهمد در زندگی شما چه می‌گذرد. این عناصر متنی برای هوش مصنوعی از نظر ارائه کمک های فوق شخصی ضروری هستند. « LLM» به شما امکان می دهد مستقیماً با دستگاه های متصل به هوش مصنوعی صحبت کنید. همه اینها ایده واقعیت افزوده بدون دخالت دست‌ها را واقعا قابل اجرا می کند.


عکس‌ها و فیلم‌هایی که برایان از این عینک منتشر کرده، در توییتر با واکنش‌های مثبتی روبرو شده است. تا پیش از این، هوش مصنوعی در بسیاری از زمینه‌ها، مانند حوزه های هنری، اطلاعات را وارونه کرده بود - اما هرگز در بخش دستیاران متصل وارونگی اطلاعات رخ نداده است. اکنون فقط باید منتظر بمانیم و ببینیم که آیا این اکوسیستم نیز توسط هوش مصنوعی سرنگون خواهد شد؟


برایان پس از زمانی که ویدیوی خود را پخش  کرد، همچنان در حال آزمایش‌های بیشتر و بهبود قابلیت‌های این عینک آگاه به همه مسائل است. همچنین مهارت دستگاه نیز پیشرفت کرده است و متونی را که کاربر در زمان واقعی می خواند درک می کند. اما باید دید اولین محصولات تجاری چه زمانی وارد بازار می شوند.

 

آخرین اخبار اجتماعی را در صفحه اخبار اجتماعی حادثه 24 بخوانید.

صفحه اینستاگرام حادثه 24 را در اینجا دنبال کنید.

ارسال نظر