زمان مطالعه: 4 دقیقه

پیدا شدن ۴ فرد گم‌شده در ارتفاعات شاه‌جهان اسفراین

معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر خراسان شمالی از نجات چهار فرد گم‌شده در کوه‌های شاه‌جهان اسفراین توسط تیم امداد و نجات کوهستان این مجموعه خبر داد.
25 فروردین 1403
شناسه : 116218
منبع:
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام گوگل پلاس
لینک
https://hadese24.ir/news/116218
95+
بالا
معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر خراسان شمالی از نجات چهار فرد گم‌شده در کوه‌های شاه‌جهان اسفراین توسط تیم امداد و نجات کوهستان این مجموعه خبر داد.

حادثه 24 - معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر خراسان شمالی از نجات چهار فرد گم‌شده در کوه‌های شاه‌جهان اسفراین توسط تیم امداد و نجات کوهستان این مجموعه خبر داد.

ابراهیم سارمی اظهار کرد: ساعت ۱۸:۱۱ روز گذشته (جمعه، ۲۴ فروردین ماه) تماسی مبنی بر گم شدن چهار نفر در ارتفاعات شاه‌جهان اسفراین به مرکز پاسخگویی به عملیات ۱۱۲ اعلام شد.

وی با بیان اینکه این افراد از بومیان و اهالی همان منطقه بودند، ادامه داد: ظاهراً این افراد با توجه به تعطیلات آخر هفته گذشته به ارتفاعات شاه‌ جهان رفتند که خودروی آن‌ها در آن منطقه گرفتار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه این چهار نفر در ارتفاعات منطقه مسیر خود را گم کرده بودند، افزود: تیم امداد و نجات کوهستان جمعیت هلال احمر شهرستان اسفراین به ارتفاعات این منطقه اعزام شد و پس از پنج ساعت تلاش، مفقودان را سالم پیدا کرد و ساعت یک بامداد به محل امن در روستای همان منطقه انتقال داد.

سارمی توصیه کرد: در زمان مواجهه با چنین چالشی هرگز تلاش نکنید تا این مشکل را به تنهایی حل کنید یا مثلاً نظر خودتان را به دیگران تحمیل کنید، زیرا این تصمیم‌های اشتباه، ممکن است به قیمت جان شما و سایر افراد تمام شود.

وی گفت: هنگام گم شدن در کوه در هر شرایطی که احساس کردید مسیر را گم کرده‌اید بخصوص در برف و باران‌های شدید که اغلب کوه مه‌آلود است، تلاش کنید هر جایی که هستید توقف کنید و از این فکر که بخواهید مسیرتان را بی‌دقت ادامه دهید، به شدت خودداری کنید. کمی صبر کنید و به صداهای اطراف و مسیرها را به دقت گوش کنید.

وی بیان کرد: با گره زدن شاخه‌ها یا قرار دادن و چیدن سنگ‌ها به‌صورت خاص روی هم، یا فرو کردن چوب بین شن‌ها یا برف و بستن یک نوار پارچه‌ای به جایی که قابل دیدن باشد، می‌توانید به دیگر افراد نشانه‌های گم شدن را اطلاع دهید. همچنین این کار به خودتان کمک می‌کند تا بی‌هدف و اشتباه به دور خودتان نچرخید.

معاون جمعیت هلال احمر استان با تاکید بر اینکه به هیچ‌وجه از گروه جدا نشوید، اظهار کرد: هرگز کسی را به جلو نفرستید تا مسیر را پیدا کند. مراقب افراد پشت سرتان باشید تا به شما برسند و همه در یک مکان برای پیدا کردن مسیر تصمیم بگیرید.

وی با اشاره به اینکه از نرم‌افزار مسیریابی کوهنوردی یا نقشه‌های جیبی کمک بگیرید، گفت: با یافتن نشانه‌ها، قله‌ها و نهرهای منطقه متوجه موقعیت خودتان می‌شوید. برای این کار بهتر است همراه خودتان یک قطب‌نما داشته باشید. در صورت همراه نداشتن قطب‌نما می‌توانید از موقعیت خورشید یا روشنایی در آسمان یا نشانه‌های ستارگان، مسیرتان را پیدا کنید.

وی افزود: آموزش جهت‌یابی با سایه، جهت‌یابی با ماه، جهت‌یابی با ستاره قطبی، جهت‌یابی با کمک صورت فلکی جبار یا شکارچی، جهت‌یابی با لانه مورچه، جهت‌یابی با تنه درخت و علائم آن، جهت‌یابی به کمک برف یا رطوبت دامنه کوه‌ها برای رهایی از این شرایط بسیار اهمیت دارد و در گذر از چالش‌های خطرناک مانند گم شدن در کوه، برای کوهنوردان بسیار مهم است.

آخرین اخبار «حوادث خراسان شمالی» را در صفحه حوادث خراسان شمالی و حوادث بجنورد حادثه 24 بخوانید.

صفحه اینستاگرام حادثه 24 را در اینجا دنبال کنید.

ارسال نظر