زمان مطالعه: ۱ دقیقه

بازار طلا همچنان در جهان رکورد می زند / افزایش شدید تقاضا برای خرید طلا

یک فعال بازار طلا با اشاره به اینکه از ابتدای فروردین تاکنون هم حدود ۱۱ درصد قیمت جهانی طلا افزایش یافته که کاملاً بی‌سابقه است، اعلام کرد: افزایش تقاضا برای خرید طلا در بازارهای بین المللی باعث رشد بهای جهانی طلا شده است.
25 فروردین 1403
شناسه : 116215
منبع:
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام گوگل پلاس
لینک
https://hadese24.ir/news/116215
175+
بالا
یک فعال بازار طلا با اشاره به اینکه از ابتدای فروردین تاکنون هم حدود ۱۱ درصد قیمت جهانی طلا افزایش یافته که کاملاً بی‌سابقه است، اعلام کرد: افزایش تقاضا برای خرید طلا در بازارهای بین المللی باعث رشد بهای جهانی طلا شده است.

حادثه 24 -  یک فعال بازار طلا با اشاره به اینکه از ابتدای فروردینتاکنون هم حدود ۱۱ درصد قیمت جهانی طلا افزایش یافته که کاملاً بی‌سابقهاست، اعلام کرد: افزایش تقاضا برای خرید طلا در بازارهای بین المللی باعثرشد بهای جهانی طلا شده است.

روز گذشته بود که بهای هر اونس طلا در بازارهای جهانی کانال تاریخی ۲هزار و ۴۰۰ دلاری را فتح کرد و پس از گذشت چند ساعت به قله بی‌سابقه ۲هزار و ۴۴۸ دلار رسید. روند افزایش بهای طلا در بازارهای جهانی از اواسطمهر سال گذشته آغاز شد تا جایی که بهای هر اونس طلا از حدود یک هزار و۸۲۰ دلار، با ۶۰۰ دلار افزایش، به کانال ۲ هزار و ۴۰۰ دلاری هم رسید کهرشد حدود ۳۲ درصدی را نشان می دهد. طی یک ماه اخیر هم این فلز گرانبها بیش از ۱۱ درصد رشد را تجربه کرده است. در همین رابطه خبرنگاراقتصادی ایرنا در گفت و گو با «محمد کشتی آرای» کارشناس و فعال بازارطلا، دلایل رکوردشکنی های پی در پی قیمت طلا در بازارهای جهانی را جویاشد.

کشتی آرای درباره عوامل بنیادین موثر بر قیمت طلا در بازارهای جهانیگفت: قیمت جهانی طلا معمولاً تحت تاثیر دو عامل اصلی و یک عامل فرعیقرار می‌گیرد. عامل اصلی نخست، نوسانات اقتصادی همچون ارزش جهانیدلار است.

وی اظهار داشت: عامل اصلی دیگر تنش‌های ژئوپلیتیکی است که طی ماههای اخیر در منطقه خاورمیانه ایجاد شده و در هفته های گذشته شدت همگرفته است. تنش‌های ژئوپلیتیکی و تحرکات نظامی یکی از عوامل رشدتقاضای طلا در بازارهای جهانی است. زمانی که تنش‌های ژئوپلوتیک رخمی‌دهد، یکی از نتایج آن افزایش قیمت نفت است. زمانی هم که قیمت نفتافزایش پیدا می‌کند، ارزش دلار کاهش پیدا می‌کند.

کارشناس بازار طلا بیان داشت: اتفاق جدیدی که در یک ماه اخیر حادثشده، داغ شدن موضوع کاهش نرخ بهره فدرال رزرو آمریکاست. کاهش نرخبهره فدرال رزرو، باعث می‌شود که نقدینگی بازارهای جهانی به سمت فلزاتگرانبها برود که بهترین گزینه در بین فلزات، طلاست. بنابراین در دو ماه اخیرافزایش شدید تقاضا برای خرید طلا در بازارهای جهانی داشتیم که همینافزایش تقاضا منجر به افزایش قیمت جهانی طلا شد.

کشتی آرای تاکید کرد: از ابتدای فروردین تاکنون حدود ۱۱ درصد قیمتجهانی طلا افزایش یافته که کاملاً بی‌سابقه است. بنابراین مجموعه اینعوامل باعث افزایش تقاضا برای خرید طلا در بازارهای جهانی و در نتیجهرشد بهای هر انس طلا در بازار جهانی شده است.

وی همچنین درباره عوامل روانی رشد قیمت در بازارهای جهانی و داخلی همگفت: مواقعی که چندین عامل به طور همزمان باعث افزایش قیمت طلامی‌شوند، باعث شکل‌گیری یک هیجان کاذب در بازار می‌شود و همین هیجانکاذب به عامل دیگری برای افزایش قیمت طلا تبدیل می‌شود.

این کارشناس بازار طلا درباره برخی پیش بینی ها از تداوم رشد بهای طلادر بازارهای جهانی، ادامه داد: به نظر من پیش بینی ورود قیمت طلا به کانال۲ هزار و ۵۰۰ دلاری تا حدودی هیجانی است؛ هرچند غیرممکن نیست. اما بافروکش کردن تنش‌های منطقه، قیمت طلا در بازارهای جهانی هم روند نزولیبه خود خواهد گرفت.

کشتی آرای همچنین درباره ریسک ورود به بازار و سرمایه گذاری در بازارطلا، گفت: ریسک ورود به بازار طلا فعلاً ۵۰-۵۰ است. یعنی احتمال کسبسود در صورت سرمایه‌گذاری روی طلا ۵۰ درصد و احتمال ضرر هم ۵۰درصد است. اکنون هم بسیاری از تحلیلگران ریسک ورود به بازار را ۵۰-۵۰در نظر می‌گیرند.

آخرین اخبار اقتصادی را در صفحه اخبار اقتصادیحادثه 24 بخوانید.

صفحه اینستاگرام حادثه 24 را در اینجا دنبال کنید.

ارسال نظر