زمان مطالعه: 5 دقیقه

اهدای عضو، وصیت ذوالفقار بیتانه استاد دوتار نوازی ایران بود

پس از اینکه پزشکان مرگ مغزی استاد ذوالفقار بیتانه ، دوتارنواز معروف ایرانی را اعلام کردند و خانواده او رضایت به اهدای عضو دادند مشخص شد، استاد سالها قبل در وصیت نامه خود گفته بود: اگر یک روزی من مرگ مغزی شدم ، اعضای بدنم را به مردم کشورم اهدا کنید.

جعفر پاکزاد

روزنامه نگار

18 فروردین 1403
شناسه : 105884
منبع:
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام گوگل پلاس
لینک
https://hadese24.ir/news/105884
119+
بالا
پس از اینکه پزشکان مرگ مغزی استاد ذوالفقار بیتانه ، دوتارنواز معروف ایرانی را اعلام کردند و خانواده او رضایت به اهدای عضو دادند مشخص شد، استاد سالها قبل در وصیت نامه خود گفته بود: اگر یک روزی من مرگ مغزی شدم ، اعضای بدنم را به مردم کشورم اهدا کنید.

 حادثه 24 - پس از اینکه پزشکان مرگ مغزی استاد ذوالفقار بیتانه ، دوتارنواز معروف ایرانی را اعلام کردند و خانواده او رضایت به اهدای عضو دادند مشخص شد، استاد سالها قبل در وصیت نامه خود گفته بود: اگر یک روزی من مرگ مغزی شدم ، اعضای بدنم را به مردم کشورم اهدا کنید.

به گزارش حادثه 24 شب عید امسال بود که مردم شهر فردوس در خراسان جنوبی درجریان خبری هولناک قرار گرفتند، استاد ذوالفقار بیاته، دوتار نواز معروف خراسان دچار حادثه رانندگی شده و در بیمارستان تحت درمان است.

استاد بیتانه و نوای موسیقی محلی او آنچنان زیبا و جان بخش بود که نه تنها مردم شهر و نه تنها اهالی خراسان بلکه همه هنردوستانی که به موسیقی محلی علاقه دارند همراه خود می کرد و حالا خبر حادثه تلخی که برای او رخ داده بود ناراحتی خیلی ها را به همراه داشت.

اما ماجرا چه بود؟

علی برادر استاد ذوالفقار بیتانه حادثه را اینگونه بازگو می کند: آن شب هوای شهر خیلی خوب بود. با اینکه چند ماشین جلوی درخانه بردارم پارک بود تصمیم گرفت برای اینکه هوایی بخورد با موتورسیکلت چرخی در خیابان شهر بزند.

وی ادامه می دهد: برادرم را همه مردم شهر می شناختند به همین خاطر پس از تصادف وقتی او را به بیمارستان منتقل کردند از اورژانس با پسرهایش تماس گرفتند و اعلام کردند او در یکی از میدان ها تصادف کرده است. همان موقع هم من درجریان ماجرا قرار گرفتم و بلافاصله از مشهد راهی فردوس شدم.

طبق نظر اولیه پزشکان استاد بیتانه پس از زمین خوردن با موتورسیلکت ضربه شدیدی به سرش وارد می شود و همین موضوع باعث به کما رفتنش می شود. با این حال هم پزشکان و هم خانواده استاد بیتانه امیدوار بودند که او دوباره سلامتی اش را به دست بیاورد اما انگار دست روزگار، سرنوشت دیگری را برای او رقم زده بود.

خداحافظی با استاد

برادر استاد بیتانه ادامه می دهد: 12 روز از ماجرای بستری شدن برادرم در بیمارستان می گذشت و ما همچنان امیدوار بودیم تا او دوباره بهبود پیدا کند. اما متاسفانه به دلیل شدت ضربه ای که به سر برادرم وارد شده بود او دچار مرگ مغزی شد و پزشکان اعلام کردند دیگر هیچ امیدی برای بازگشتش به زندگی نمانده است.

یک تصمیم بزرگ

با اعلام مرگ مغزی استاد بیتانه حالا خانواده او باید رضایت می دادند تا اعضای بدنش به چندبیمار نیازمند جان دوباره ای ببخشد.

علی بیتانه می گوید: وقتی پزشکان درباره اهدای عضو صحبت کردند ما بدون هیچ مکثی قبول کردیم چرا که برادرم می شناختیم. او عاشق مردم بود و همیشه برای آرامش دل مردم موسیقی می نواخت. به همین خاطر همان موقع رضایت خودمان را اعلام کردیم.

وی ادامه می دهد: برادرم ،مردم شهر و کشورش را از صمیم قلب دوست داشت، این موضوع زمانی مثل روز برای ما روشن شد که پس از اعلام رضایت ما برای اهدای عضو و پس از پایان مراسم خاکسپاری وقتی به سراغ وصیت نامه ذوالفقار رفتیم متوجه شدیم مدت ها قبل نیز وصیت کرده  اگر روزی مرگ مغزی شد اعضای بدنش را اهدا کنند.

یک مراسم باشکوه

سرانجام پیکر استاد ذوالفقار بیتانه در میان انبوهی از جمعیت مردم شهر فردوس در دل خاک آرام گرفت. برادر استاد می گوید: روز خاکسپاری جای سوزن انداختن هم نبود. چند مداح ، مداحی کردند و وقتی قطعه ای از موسیقی برادرم را پخش کردند همه اشک می ریختند

او ادامه می دهد: دوتارنوازی  ونی نوازی از نسل های گذشته به ما رسیده و برادرم ادامه دهنده راه نیاکان ما بود. هنرمندی مردمی و بسیار مهربان. حتی فرزندانش هم مثل او هنرمند هستند . حالا هم خوشحال هستیم که او حتی با مرگش نیز توانست به مردم کشورش کمک کند.

ذوالفقار بیتانه (۱۳۴۰ – ۱۳ فروردین ۱۴۰۳) نوازنده دوتار و سازنده سازهای سنتی و میراث‌دار موسیقی خراسان که از سوی کمیته ثبت ملی میراث فرهنگی ناملموس به عنوان حامل میراث فرهنگی در فهرست گنجینه‌های زنده بشری قرار گرفته است.

به گزارش روابط عمومی معاونت درمان دانشگاه، دکتر مهیار محمدی فرد، سرپرست معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در این خصوص گفت: مرحوم ذوالفقار بیتانه که در بیمارستان شهید دکتر چمران فردوس بستری بود، با تایید مرگ مغزی وی از سوی پزشکان و با سخاوت و بخشش خانواده مرحوم در اعلام رضایت به اهدای عضو، زنده یاد روز یکشنبه 12 فروردین ماه 1403 از این بیمارستان به بخش مراقبتهای ویژه بیمارستان پیوند اعضا منتصریه مشهد منتقل و تحت عمل جراحی اهدا عضو قرار گرفت. وی خاطر نشان کرد: کلیه های مرحوم جهت پیوند به بیماران نیازمند اهدا و پیوند گردید. قرنیه های زنده یاد بیتانه نیز جهت پیوند به بانک چشم دانشگاه علوم پزشکی مشهد ارسال و قسمتی از پوست شادروان جهت پیوند به بخش سوختگی بیمارستان امام رضا(ع) مشهد ارسال شد. گفتنی است استاد ذوالفقار بیتانه از اساتید بنام عرصه موسیقی مقامی و آیینی کشور 62 ساله و ساکن فردوس بود. دکتر محمدی فرد از اهدای عضو به عنوان باقیات صالحات برای اهدا کننده و خانواده وی یاد کرد و در پیامی خطاب به خانواده بیتانه ضمن عرض تسلیت، ابراز همدردی و تقدیر از این عمل انسان دوستانه و ایثارگرانه تصریح کرد:اکنون که اعضای مرحوم استاد ذوالفقار بیتانه ، جانی دوباره به بیماران دردمند بخشیده و امید زندگی و زنده ماندن را به خانواده آنها هدیه داده است نشان از روح بزرگ و نوع دوستی شما می باشد. تسلیم شما در برابر تقدیر الهی و رضایت به عمل انسانی اهدای اعضای آن مرحوم توسط شما، علاوه بر اجر معنوی و رضایت خدواند متعال، سبب تداوم حیات این بزرگ مرد در وجود بیماران نیازمند پیوند خواهد بود. از خداوند متعال برای روح آن مرحوم طلب آرامش و آمرزش و برای شما خانواده بزرگوار صبر و شکیبایی مسئلت می نماییم.

آخرین اخبار «حوادث خراسان جنوبی» را در صفحه حوادث خراسان جنوبی و حوادث بیرجند حادثه 24 بخوانید.

صفحه اینستاگرام حادثه 24 را در اینجا دنبال کنید.

ارسال نظر