زمان مطالعه: 3 دقیقه

روایتی جدید از شب پرالتهاب مسکو / افزایش تعداد کشته ها به 115 نفر

رئیس سرویس امنیت فدرال روسیه به ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور این کشور درباره بازداشت ۱۱ نفر از جمله چهار عامل تروریستی که به تالار شهر کروکوس مسکو حمله کردند، گزارش داد.
04 فروردین 1403
شناسه : 105477
منبع:
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام گوگل پلاس
لینک
https://hadese24.ir/news/105477
186+
بالا
رئیس سرویس امنیت فدرال روسیه به ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور این کشور درباره بازداشت ۱۱ نفر از جمله چهار عامل تروریستی که به تالار شهر کروکوس مسکو حمله کردند، گزارش داد.
حمله تروریستی مسکو

حادثه 24- تیراندازی و آتش‌سوزی قبل از اجرای کنسرت در تالار شهر کروکوس در کراسنوگورسک در نزدیکی مسکو شامگاه جمعه سوم فروردین‌ماه ۱۴۰۳ خبرساز شد. در همین حال، کمیته تحقیقات روسیه اعلام کرد که تعداد جانباختگان این حادثه تروریستی به ۱۱۵ افزایش یافت.

استفاده تروریست ها از مایع آتش زا
کمیته تحقیقات روسیه در گزارشی از نتایج بررسی‌های خود اعلام کرد: مشخص شد که تروریست ها از مایع قابل اشتعال برای آتش زدن محوطه سالن کنسرت، استفاده کردند.
بنا بر این گزارش، نتایج اولیه بازرسی از محوطه سالن کنسرت حاکی از آن است که تروریست‌ها در این حمله از سلاح‌های خودکار استفاده کرده‌اند که به همراه مهمات باقی‌مانده توسط بازرسان کشف و ضبط شده است.


در این گزارش آمده است:‌ با توجه به شواهد، در حال حاضر معاینات بالستیک، ژنتیک و اثر انگشت در حال انجام است.
این گزارش می افزاید: اقدامات تحقیقاتی در پرونده جنایی حمله تروریستی در سالن کنسرت تالار کروکوس سیتی هال ادامه دارد.
کمیته تحقیقات روسیه اعلام کرد:‌ یک تیم تحقیقاتی متشکل از بازرسان، جرم شناسان و کارشناسان کمیته تحقیقات روسیه بر اساس طرح تفصیلی برای رسیدگی به پرونده جنایی در محل حادثه به کار خود ادامه می دهند.
بر اساس این گزارش، بازرسی از محوطه سالن کنسرت و کشف و ضبط شواهد مادی با پاکسازی آوار توسط نیروهای اورژانس ادامه دارد، ضبط های دوربین های مداربسته در حال بررسی است و کار با قربانیان آغاز شده است.

خودروی تروریست‌ها در نزدیکی مرز اوکراین متوقف شد
رئیس کمیته سیاست اطلاعاتی دومای روسیه گفت: خودروی رنو حامل عاملان حمله تروریستی به تالار شهر مسکو در منطقه بریانسک در نزدیکی مرز با اوکراین متوقف شد؛ خودروی آنها حدود ۴۰۰ کیلومتر مسیر طی کرده و کمتر از ۱۰۰ کیلومتر تا مرز اوکراین باقی مانده بود.
الکساندر خنشتاین افزود: ۲ نفر از این گروه موفق شدند به جنگلی در نزدیکی جاده فرار کنند و ۲ نفر دیگر بازداشت شدند.
به گفته وی، سلاح هایی که احتمالاً در این حمله مرگبار استفاده شده بود در خودرو کشف شد.

روایت یک شاهد عینی

آنگونه که شاهدان عینی روایت کرده‌اند، این حمله تروریستی حدود نیم ساعت قبل از انتشار خبر آن در رسانه‌های رسمی روسیه صورت گرفته بود.
خبرنگار اسپوتنیک در این باره گفت: بین سانس دوم و سوم، چند دقیقه قبل از ساعت ۲۰:۰۰ به وقت مسکو (۲۰:۳۰ به وقت تهران)، قبل از شروع کنسرت، حداقل سه مرد با استتار و بدون ماسک از طریق غرفه ها وارد سالن شدند. آنها به مردم تیراندازی کردند و بمب های آتش زا پرتاب کردند. افرادی که موفق به خروج از سالن شده بودند توسط نگهبانان مجتمع به خروجی های اضطراری هدایت شدند.
یکی از مجروحان حادثه که در بیمارستان تحقیقاتی اسکلیفوسوفسکی بستری شده است، گفت: چندین فرد مجروح موفق شدند در دستشویی پناه بگیرند و مردم به یکدیگر کمک کردند تا افراد بیشتری فرار کنند.


اولگا از دیگر شاهدان عینی به خبرگزاری تاس گفت: صداهای شلیک مسلسل را شنیدیم و دیدیم که چگونه مردم ناگهان از سرسرای تالار به داخل سالن دویدند، متوجه شدند که تصمیم آنها، اشتباه است و به سمت بیرون از سالن دویدند.
الکسی نیز گفت: وقتی تیراندازی تازه شروع شده بود وارد سالن شده بودم،‌ مردم را دیدم که در حال فرار بودند و جیغ می زدند. تیراندازی شد، همان طور که متوجه شدم از مسلسل شلیک کردند. من نفهمیدم چند نفر بودند، اما دوستم که آنجا بود گفت که عاملان این حمله، چند نفر بودند.


انفجار و آتش سوزی
شلیک افراد مسلح به کشته و مجروح شدن افراد خاتمه نیافت و دود و شعله‌های آتش بر فراز تالار شهر کروکوس دیده شد و با گذشت زمان، گسترده آتش افزایش یافت.
بنا بر گزارش‌ها،‌ حدود یک سوم ساختمان هفت طبقه در آتش سوخت. وزارت شرایط اضطراری روسیه، مساحت آتش سوزی در تالار شهر کروکوس ۱۲ هزار و ۹۰۰ متر مربع اعلام کرد و حدود چهار ساعت پس از وقوع حادثه،‌از مهار آن خبر داد.
آتش‌نشانان برای تخلیه شهروندان از ساختمان حتی از پشت بام تلاش کردند. حداقل ۱۰۰ نفر به این طریق از محل حادثه خارج شدند.
در این شرایط، سازمان‌ هوانوردی روسیه هم برای اطفای حریق وارد عمل شد. چهار هلیکوپتر به طور فعال در عملیات خاموش کردن آتش در کروکوس مشارکت داشتند.
بیش از ۳۰ تیم آمبولانس منطقه ای و ۲۰ تیم آمبولانس شهری به تالار شهر کروکوس اعزام شدند.
با وجود تلاش‌ها،‌ سقف تالار شهر کروکوس به طور کامل آتش گرفت و ریزش جزئی سقف نیز گزارش شد. بوی سوختگی را می توان در مناطق مجاور احساس کرد.

 

ارسال نظر