زمان مطالعه: 3 دقیقه

حمله ساسی مانکن به امیر کبیر و ناصرالدین شاه

ساسان حیدری معروف به ساسی مانکن که کنسرتش در مسقط لغو شده، این بار برای جلب توجه به دو شخصیت تاریخی ایران یعنی ناصرالدین شاه و امیرکبیر متوسل شده و کلیپی از او در فضای مجازی دست به دست می شود.
18 اسفند 1402
شناسه : 104875
منبع:
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام گوگل پلاس
لینک
https://hadese24.ir/news/104875
183+
بالا
ساسان حیدری معروف به ساسی مانکن که کنسرتش در مسقط لغو شده، این بار برای جلب توجه به دو شخصیت تاریخی ایران یعنی ناصرالدین شاه و امیرکبیر متوسل شده و کلیپی از او در فضای مجازی دست به دست می شود.
ساسی مانکن در گریم امیرکبیر

حادثه 24-  ساسان حیدری معروف به ساسی مانکن که کنسرتش در مسقط لغو شده، این بار برای جلب توجه به دو شخصیت تاریخی ایران یعنی ناصرالدین شاه و امیرکبیر متوسل شده و کلیپی از او در فضای مجازی دست به دست می شود.

ساسی‌مانکن (ساسان حیدری‌یافته) و مشاورانش هر بار بخشی کلیدی از فرهنگ ایرانی ـ اسلامی را نشانه می گیرند. تدوین کلیپی جعلی از لایو او با عموپورنگ، استفاده از اصطلاحات روزِ جامعه ایران در ترانه‌ها، ارجاع به دیالوگ‌های فیلم‌های مطرح تا همین مورد اخیر و توسل به شخصیت‌های تاریخی ناصرالدین‌شاه و امیرکبیر، همه‌ کارهایی است که او برای آنکه بیشتر سر زبان‌ها بیفتد انجام می‌دهد.

ساسی مانکن و استفاده از یک پورن استار

ساسی مانکن خواننده جنجالی مقیم آمریکا در سال 99 با منتشر کردن بخشی از ویدیو آهنگ جدید خود که با حضور بازیگر معروف فیلم‌های جنسی همراه بود جنجال بپا کرد. او که با انتشار آهنگ‌های دکتر و جنتلمن، حسابی جنجال به راه انداخته بود، آهنگ تهران تا توکیو را با حضور الکسیس تگزاس منتشر کرد. بعد از انتشار این آهنگ هجمه‌های تندی علیه او در شبکه‌های مجازی توییتر شکل گرفت اما در عین حال با اینکه تنها ۳۰ ثانیه از آن منتشر شده کلیپ‌های همراهی با آن هم در شبکه‌های اجتماعی پخش شده است. او در کلیپ دکتر به دانش‌آموزان توصیه‌هایی کرده بود از جمله توجه به اینستاگرام در مقایسه با کتاب.

 استفاده ساسی مانکن از عمو قناد

به گزارش ایسنا اما استفاده از یک موسیقی با ریتم شاد در کنارِ ترانه‌ای بی‌محتوا، به تنهایی تضمینِ دیده شدن نیست؛ اینجاست که ساخت ویدیویی خوش آب و رنگ با بهره‌گیری از المان‌های ایرانی می‌تواند ترکیب را کامل کند؛ ویدیویی که یک بار از گریم «عموقناد» و یک بار از گریم دو شخصیت تاریخی یعنی ناصرالدین شاه و امیرکبیر استفاده می‌کند!

تمسک از سوگولی دربار!

پس از پخش سریال‌ «جیران» که برداشتی آزاد از مقطعی از زندگی ناصرالدین‌شاه قاجار بود و در ادامه ساخت چند پروژه دیگر از آن مقطع تاریخی («آهوی من مارال» از ساخته‌های مهرداد غفارزاده و «قبله عالم» به کارگردانی حامد محمدی) که به دنبال روایتی عاشقانه در کنار فضای دربار ناصری بودند، حتی مخاطبِ نسل جوان که شاید علاقه و آشنایی کمتری با تاریخ داشته باشد، با این فضا آشنا شد و در نتیجه ورود با این بخش از تاریخ در بین جوان‌ها، احتمال ارتباط بیشتر را برای سازندگان فراهم می‌کرد.

امیرکبیر را چگونه به یاد می‌آوریم؟

از طرفی روایت زندگی امیرکبیر و قتل او نیز موضوعی است که به واسطه روایت آن در کتاب‌های درسی و ساخت فیلم‌ها و سریال‌ها، برای مخاطبان زیادی ملموس است. پس با این تفاسیر انتشار حدود ۳۰ ثانیه از ویدیو کلیپ این آهنگ که دو خواننده را با گریم این شخصیت‌های تاریخی در میان دربارِ ناصری نشان می‌دهد، می‌تواند هر فردی را کنجکاو کند که این بار قرار است با چه اثری روبه‌رو شود؟ هرچند بسیاری از رسانه‌ها چنین تولیدی را توهین مستقیم به شخص امیرکبیر به عنوان یکی از شخصیت‌های محبوب تاریخ ایران دانسته و این بار از این منظر به انتقاد از آهنگ برخاسته‌اند.

اما در نگاه کلی، نهایتا مخاطب ترانه‌ای را می‌شنود که محتوای آن هیچ ارتباطی به آنچه که دیده ندارد، اما در یک برنامه از پیش طراحی شده برای اقناع حس کنجکاوی به بیشتر دیده شدن اثر کمک کرده است. دیده شدن محتوایی زرد که این بار به نظر می‌رسد دست روی تخریب چهره‌های تاریخی ـ فرهنگی کشور گذاشته است که تلاش می‌کند برخلاف نسلی که احتمالا امیرکبیر را به واسطه بازی سعید نیکپور در سریالی با همین نام می‌شناختند، نوجوانان و جوانان امروزی این شخصیت تاثیرگذار تاریخی را به واسطه خواننده‌ای بشناسند که ترانه‌هایش از کمترین محتوای لازم برخوردار است.

 

ارسال نظر