زمان مطالعه: 2 دقیقه

عملیات جستجو برای نجات 8 گردشگر در کویر حاج علی قلی

سرپرست هلال احمر استان سمنان بیان کرد: در طی تماس تلفنی افراد مفقود شده با مرکز کنترل و هماهنگی جمعیت هلال احمر مبنی بر گم شدن در کویر حاج علی قلی بلافاصله تیم های امدادونجات به محل حادثه اعزام شدند.
05 اسفند 1402
شناسه : 104236
منبع:
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام گوگل پلاس
لینک
https://hadese24.ir/news/104236
81+
بالا
سرپرست هلال احمر استان سمنان بیان کرد:  در طی تماس تلفنی افراد مفقود شده با مرکز کنترل و هماهنگی جمعیت هلال احمر مبنی بر گم شدن در کویر حاج علی قلی بلافاصله تیم های امدادونجات به محل حادثه اعزام شدند.

حادثه 24 -سرپرست هلال احمر استان سمنان از مفقود شدن ۸ نفر در کویر حاج علی قلی شهرستان دامغان خبر داد و گفت: ۲ تیم امدادونجات در حال انجام عملیات جستجو و نجات هستند.

به گزارش روابط عمومی جمعیت هلال احمر استان سمنان ؛ حسین درخشان بیان کرد: در طی تماس تلفنی افراد مفقود شده با مرکز کنترل و هماهنگی جمعیت هلال احمر مبنی بر گم شدن در کویر حاج علی قلی بلافاصله تیم های امدادونجات به محل حادثه اعزام شدند.

وی با اشاره به آغاز عملیات جستجو و نجات از ساعت ۰۹:۱۵ امروز شنبه مورخ ۵ اسفند ماه افزود: ۱ تیم امدادونجات از پایگاه سرکویر و یک تیم مرکزی شهرستان دامغان در حال جستجوی این افراد هستند.

کویر حاج علی قلی کجاست؟ 

کویر حاج علی‌قلی  (کویر دامغان، کویر چاه جم )  کویر و نمکزاری در جنوب شرقی دامغان است. گسترده این کویر از کوه آهواند در شرق تا روستای حسن آباد در غرب است. در فصول بارندگی ایجاد دریاچه فصلی جلوه بسیار زیبایی داشته و گردشگران زیادی را به خود جذب می کند.

چرا این کویر حاج علی قلی نام دارد؟

وجه تسمیه این بخش از کویر روایتی است که سینه به سینه از گذشتگان نقل شده است. حاج علی قلی هراتی شریف آبادی دردوره ناصر الدین شاه در مسیردامغان، جندق، اردکان، یزد به کار تجارت مشغول بوده است. مسیر حرکت کاروان های تجاری به دلیل وجود دریاچه نمک و باتلاقی بودن زمین ها بسیار دشوار و مجبور بودند دریاچه را دور بزنند و در بیابان برهوت مسیر خود را ده ها کیلومتر دور نمایند. بالاخره حاج علی قلی و همراهان در برگشت از یکی از سفرهای تجاری نزدیک دریاچه توقف نمودند آنگاه حاج علی قلی تصمیم گرفت مسیر کوتاه تری را در دریاچه نمک یا اطراف آن پیداکند.لذا تصمیم خودرا با کاروانیان مطرح نمود اما همگی با او مخالفت کردند در نتیجه کاروان به راه خود درمسیر همیشگی به سمت دامغان حرکت کرد اما حاج علی قلی به تنهایی با ۳ نفر شتر به امید پیداکردن مسیر میانبر وارد دریاچه نمک شد.سرانجام توانست راه میانبر را از مسیر دریاچه به سمت روستای حسن آباد و شریف آباد پیداکند درحالی ک دو نفر از شتران همراه او در بین راه در باتلاق فرورفتند.این مسیر به لحاظ نزدیکتر بودند مورد استقبال تجار و کاروانیان قرار گرفت و از همان زمان به نام کویر حاج علی قلی معروف و مشهور شد به نحوی که در اطلس های جغرافیایی و نقشه های سرزمینی این بخش از کویر مرکزی به نام کویرحاج علی قلی ثبت گردیده است. نوادگان حاج علی قلی هراتی شریف آبادی هم اکنون با شهرت های هراتی،هراتیان،حیدری هایی،عزآبادی در شهرستان دامغان به ویژه روستای عبدیا ساکن هستند.

عمیق‌ترین منطقه این کویر در قسمت مرکزی و جنوب شرقی قرار دارد و معروفترین رودی که به این کویر می‌ریزد رود فصلی کر است. زمین‌های این کویر پوشیده از پلتفرم‌های نمکی چندوجهی است و زمین‌های اطراف آن باتلاقی با درصد چسبندگی متوسط می‌باشند

 

آخرین اخبار «حوادث سمنان» را در صفحه حوادث سمنان حادثه 24 بخوانید..

صفحه اینستاگرام حادثه 24 را در اینجا دنبال کنید.

ارسال نظر