زمان مطالعه: 2 دقیقه

آیا طوفانی دیگر در فلسطین در راه است؟

تازگی شاباک(سازمان امنیت داخلی اسرائیل) اعلام کرد که وضعیت در کرانه باختری به شکلی است که می‌تواند آن را بستر نبردی تمام عیار بین فلسطینیان و صهیونیست‌ها بکند. با این اوصاف سؤال این است که آیا طوفان‌الاقصی دیگری را این بار در کرانه باختری شاهد خواهیم بود؟
24 دی 1402
شناسه : 102563
منبع:
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام گوگل پلاس
لینک
https://hadese24.ir/news/102563
59+
بالا
تازگی شاباک(سازمان امنیت داخلی اسرائیل) اعلام کرد که وضعیت در کرانه باختری به شکلی است که می‌تواند آن را بستر نبردی تمام عیار بین فلسطینیان و صهیونیست‌ها بکند. با این اوصاف سؤال این است که آیا طوفان‌الاقصی دیگری را این بار در کرانه باختری شاهد خواهیم بود؟

حادثه 24 - تازگی شاباک(سازمان امنیت داخلی اسرائیل) اعلام کرد که وضعیت در کرانه باختری به شکلی است که می‌تواند آن را بستر نبردی تمام عیار بین فلسطینیان و صهیونیست‌ها بکند. با این اوصاف سؤال این است که آیا طوفان‌الاقصی دیگری را این بار در کرانه باختری شاهد خواهیم بود؟

 اول خرداد ماه سال ۱۳۹۳ بود که رهبر معظم انقلاب طی گفتاری موضوع مسلح شدن کرانه باختری را مطرح ساختند:««این اعتقاد ما است که کرانه‌ی باختری هم مثل غزه باید مسلح بشود. دست قدرت [لازم است]. کسانی‌که علاقه‌مند به سرنوشت فلسطینند، اگر میتوانند کاری بکنند، کار این است؛ در آنجا هم باید مردم را مسلح کنند. تنها چیزی که ممکن است از محنت فلسطینی‌ها بکاهد، عبارت است از همین که دست قدرت داشته باشند، بتوانند قدرت‌نمایی بکنند؛ والا با برخورد رام و مطیع و سازش‌کارانه، هیچ کاری به نفع فلسطینی‌ها انجام نخواهد گرفت.»

از سنگ تا فشنگ
شاید زمانی که رهبری این موضوع را بیان کردند، چندان به نظر نمی‌رسید که روزی همین منطقه بستری برای فعالیت‌های جدی مقاومت ضد رژیم صهیونیستی اسرائیل خواهد شد. سیر وضعیت مقاومت در کرانه باختری رو به جلو بوده و کافی است نگاه کنیم که انتفاضه‌های فلسطینیان در این منطقه از قلاب‌سنگ و تیرکمان به سلاح گرم رسیده و حضور جدی مردم فلسطینی سرزمین‌های اشغالی در عرصه مقاومت نسبت به گذشته بیشتر شده است.

انتفاضه اول فلسطین به شکلی از مقابله مردم فلسطین علیه رژیم صهیونیستی بود که انتفاضه سنگ نیز نامیده‌ شد، چون سنگ، ابزار اصلی استفاده شده در آن توسط فلسطینیان برای دفاع از خود در مقابل صهیونیست ها بود. در اواخر سال ۱۹۹۹ نیز فلسطینی‌ها به خاطر عدم تعهد طرف اسرائیلی به توافق «اسلو»، روابط تشکیلات خودگردان با رژیم صهیونیستی، ترور اعضای مقاومت و بازداشت آنها و عدم آزادی اسرای گروه چهارم به شدت دچار ناامیدی شده بودند و در این اثنا بود که «آرییل شارون» نخست‌وزیر سابق رژیم صهیونیستی در ۲۸ سپتامبر ۲۰۰۰ به هتک حرمت گسترده مسجدالاقصی پرداخت. این اقدام خشم و عصبانیت شدید نمازگزاران فلسطینی را برانگیخت و این اولین جرقه انتفاضه‌ دوم بود که ۵ سال به طول انجامید. در انتفاضه دوم نیز علی رغم استفاده از ابزارهایی همچون کوکتل مولوتف و سلاح های گرم، فلسطینی‌ها کماکان به استفاده از سنگ بر علیه صهیونیست‌ها ادامه دادند.

کرانه باختری سرزمین جدیدی در جبهه مقاومت است
اما امروزه کشف رو به افزایش سلاح در کرانه باختری، اقبال مردم این بخش به گروه‌های مقاومت از جمله حماس، دست زدن به اقدامات استشهادی مثل آنچه که در رمضان سال ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ رخ داد و حتی تشکیل هسته‌های مقاومت که متشکل شده از نیروهای آموزش‌دیده هستند، همگی حاکی از آن است که برای صهیونیست‌ها آتشی زیر خاکستر کرانه باختری خوابیده است که به موقع شعله‌ور شدنش دامان آن‌ها را به شکل جدی خواهد گرفت. از شروع عملیات طوفان‌الاقصی که در ۱۵ اکتبر رخ داد و فاز جدیدی از تقابل با صهیونیست‌ها را به نمایش گذاشت، کرانه باختری هم در تاب و تب التهاب مبارزه است.

هزاران نفر بازداشتی و صدها تن شهید
«علی ابوشاهین»، عضو دفتر سیاسی جهاد اسلامی در این‌باره چندی پیش گفته بود:«اشغالگران صهیونیست احساس می‌کنند که کرانه باختری تبدیل به انبار باروت شده و خطر واقعی برای پروژه‌های صهیونیستی به شمار می‌رود به همین دلیل روزانه تعداد زیادی از فلسطینی‌ها را بازداشت کرده و آنها را به شهادت می‌رساند.» دقیقا در همین راستا، بخ نقل از الجزیره، باشگاه اسرای فلسطینی با اعلام بازداشت ۲۵فلسطینی دیگر در کرانه باختری که در میان آن ها دو خواهر شهید «صالح العاروری» معاون رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی (حماس) نیز به چشم می خورد، از افزایش شمار فلسطینیان بازداشت شده به ۵ هزار و ۸۷۵ نفر از آغاز تجاوز رژیم صهیونیستی ۷ اکتبر (۱۵ مهر) تاکنون خبر داد. همچنین تا کنون صدها نفر در کرانه باختری از عملیات ۱۵ مهرماه تا به حال به شهادت رسیدند که تا ماه قبل تعداد آن‌ها قریب به ۳۰۰ تن می‌رسید. این نشان می‌دهد کرانه باختری در این ۱۰۰ روز پابه‌پای غزه علیه صهیونیست‌ها درگیری جدی و مهمی داشته است.

آیا طوفانی دیگر در راه است؟
مضاف براینکه به تازگی شاباک(سازمان امنیت داخلی اسرائیل) اعلام کرد که وضعیت در کرانه باختری به شکلی است که می‌تواند آن را بستر نبردی تمام عیار بین فلسطینیان و صهیونیست‌ها بکند. با این اوصاف سؤال این است که آیا طوفان‌الاقصی دیگری را این بار در کرانه باختری شاهد خواهیم بود؟

 آخرین اخبار روز را در صفحه اخبار روز حادثه 24 بخوانید.

صفحه اینستاگرام حادثه 24 را در اینجا دنبال کنید.

ارسال نظر