زمان مطالعه: دقیقه

جزئیات جدید از برخورد هواپیمای آموزشی با کوه در ساوجبلاغ

سازمان هواپیمایی کشوری، گزارش اولیه خود را درخصوص سانحه هواپیمای آموزشی پایپر در منطقه ساوجبلاغ استان البرز منتشر و اعلام کرد هواپیما نزدیکی یکی از قلل مرتفع منطقه به کوه برخورد کرده و دچارآتش سوزی شده و متأسفانه در این سانحه هر دو سرنشین هواپیما جان خود را از دست داده اند.

مجید مهرابی دلجو

روزنامه نگار

21 دی 1402
شناسه : 102440
منبع:
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام گوگل پلاس
لینک
https://hadese24.ir/news/102440
130+
بالا
سازمان هواپیمایی کشوری، گزارش اولیه خود را درخصوص سانحه هواپیمای آموزشی پایپر در منطقه ساوجبلاغ استان البرز منتشر و اعلام کرد هواپیما نزدیکی یکی از قلل مرتفع منطقه به کوه برخورد کرده و دچارآتش سوزی شده و متأسفانه در این سانحه هر دو سرنشین هواپیما جان خود را از دست داده اند.

حادثه 24 به گزارش ایرنا به نقل از سازمان هواپیمایی کشوری در گزارش این سازمان آمده است: در پی کسب اطلاع از وقوع سانحه در تاریخ ۱۹ دی ۱۴۰۲ برای یک پرواز آموزشی در حوالی منطقه ساوجبلاغ استان البرز، هماهنگی های لازم با سایر نهادهای مربوط با فرایند تجسس و نجات انجام گردید.


در ادامه گزارش سازمان هواپیمایی کشوری تصریح شده است: پس از پیدا شدن لاشه هواپیما در کوهستانهای شمالی روستای وشکین ساوجبلاغ درتاریخ بیستم دی ماه، سریعا تیم بررسی سانحه به محل وقوع سانحه اعزام گردیدند که پس از انجام تحقیقات میدانی، گزازش اولیه صادر شد.

سازمان هواپیمایی در این گزارش به تشریح پرواز پایپر ساوجبلاغ پرداخته و آورده است: در روز سه شنبه نوزدهم دی ۱۴۰۲ یک فروند هواپیمای سبک پایپر ۲۸ متعلق به مرکز آموزش هوانوردی پارسیس با حضور معلم خلبان و دانشجو برای انجام پرواز آموزشی محلی از باند ۳۰ فرودگاه بین المللی پیام کرج به پرواز درآمده که پس از انجام ۶ مورد نشست و برخاست روی باند ۳۰ فرودگاه، درخواست پرواز به منطقه شمال فرودگاه در حوالی هشتگرد را نموده که مجوز پروا ز به این منظقه در ارتفاع ۶ هزار و ۵۰۰ پایی صادر شد.

«و پس از آن پرواز در ساعت ۱۳:۳۹ دقیقه ورود به منطقه را به واحد برج فرودگاه پیام گزارش اما به دنبال آن و در ساعت ۱۴:۳۵ دقیقه ، متصدی برج کنترل فرودگاه ، پرواز را صدا زده که پیامی دریافت نمی کند که پس از آن جویای پرواز از واحد دیسپچ مرکز شده که نتیجه ای دربرنداشت، لذا عملیات تجسس و نجات شروع می شود.»

در بخش دیگری از گزارش سازمان هواپیمایی کشوری آمده است: به طور همزمان پیامی از مرکز تجسس و نجات بین المللی به مرکز تجسس و نجات اداره کنترل ترافیک هوایی کشور مخابره شد که هشدار برخورد هواپیما به زمین در ساعت ۱۴:۱ در منطقه شلمزار شمال هشتگرد دریافت و به همین منظور یک فروند بالگرد و یک هواپیمای آموزشی به تجسس هوایی مشغول شده که با توجه به ارتفاع زیاد منطقه موفق به تعیین محل سقوط نشدند و بدلیل غروب آفتاب عملیات تجسس هوایی متوقف گردید.
در این گزارش همجنین آورده شده است: با توجه به آماده باش مدیریت های بحران استانهای البرز و قزوین ، نیروهای امدادی زمینی، هلال احمر، کوهنوردان در منطقه تقسیم شده و جستجوی زمینی شروع شده و از سوی دیگر سریعاً کمیته هدایت بحران در مرکز هلال احمر شهر کرج تشکیل وباحضور تیم بررسی سانحه در کمیته، اطلاعات ماهواره ای محل وقوع سانحه مرور شد.
سپس برنامه ریزی برای پرواز بالگرد اورژانس هوایی با قابلیت پرواز ارتفاع بالاتر از فرودگاه پیام انجام شد و یه ظور همزمان جستجو زمینی ادامه داشت.

بر اساس این گزارش، در ساعت ۸:۱۰ بوقت محلی صبح روز چهارشنبه بیستم دی ماه بالگرد اورژانس هوایی از فرودگاه پیام به سمت مختصات تعیین شده پرواز نموده و درحدود ساعت ۰۸:۴۰ بوقت محلی، محل سانحه مشخص گردید. سپس کلیه نیروهای امدادی، قضایی و انتظامی به سوی منطقه مشخص شده حرکت کرده و ضمن حضور در پائین دامنه کوه، تیم های کوهنوردی به محل لاشه هواپیما رفته و اجساد هر دو خلبان به جاده کنار دامنه کوه منتقل گردید.

سازمان هواپیمایی کشوری در ادامه افزود: همچنین تیم بررسی سانحه از محل سانحه بازدید بعمل آورده و مشخص گردید که هواپیما نزدیکی یکی از قلل مرتفع منطقه به کوه برخورد کرده و دچارآتش سوزی شده و متأسفانه در این سانحه هر دو سرنشین هواپیما جان خود را از دست داده اند.

در گزارش سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه محل وقوع سانحه خارج از منطقه پروازی تعیین شده، تصریح شده است: شواهد حاکی از آن است که هواپیما به سمت شمال و کوهستان پرواز را ادامه داده و با گذشتن از دره های کوهستان به مسیر خود ادامه و با مشاهده دامنه کوه مرتفع، قصد عبور از آنرا داشته ولی موفق به آن نشده و بطور افقی به دیواره قله برخورد کرده است.

سازمان هواپیمایی کشوری در این گزارش ارتفاع محل وقوع سانحه را حدود ۹ هزار پا از سطح دریا عنوان کرد و افزود: این گزارش اولیه فقط با هدف پیشگیری از سوانح مشابه صادر شده و عملا فاقد نتیجه گیری می باشد و فعالیت های کارشناسی تیم بررسی سانحه ادامه داشته و پس از تکمیل اطلاعات، مستندات و مدارک لازم، موضوع بررسی شده و متعاقباً گزارش نهایی بررسی سانحه منتشر خواهد گردید.

 

 

ارسال نظر