زمان مطالعه: 5 دقیقه

اعلام مبلغ نهایی افزایش حقوق بازنشستگان در سال 1403 / همسان‌سازی حقوق بازنشستگان به کجا رسید؟

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس، خبرهای مهم و جدید درباره افزایش حقوق بازنشستگان اعلام کرده است.
13 دی 1402
شناسه : 102210
منبع:
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام گوگل پلاس
لینک
https://hadese24.ir/news/102210
224+
بالا
سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس، خبرهای مهم و جدید درباره افزایش حقوق بازنشستگان اعلام کرده است.

حادثه 24 - سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس، خبرهای مهم و جدید درباره افزایش حقوق بازنشستگان اعلام کرده است.

حقوق بازنشستگان مقدار پولی است که ماهیانه و تا آخر عمر به حساب بازنشستگان واجدین شرایط واریز می‌شود. حقوق بازنشستگان جز مسائل پر اهمیت در همه دنیا است. هر ساله دولت ها تدابیر خاصی برای رفاه و حقوق بازنشستگان در نظر می گیرند. در کشور ما نیز حقوق بازنشستگان مسلئه مهم و پربحثی است. در ادامه خبری جدید درباره حقوق بازنشستگان را میخوانید.

حقوق بازنشستگان حداقل بگیر در سال جاری ۲۷ درصد افزایش یافت اما با تورمی که در شروع سال به وجود آمد اثر افزایش حقوق بانشستگان به مرور خنثی شد و این موضوع اعتراض بازنشستگان را به همراه داشت. از این رو بازنشستگان تلاش‌هایی را برای افزایش مجدد حقوق خود در سال ۱۴۰۲ انجام دادند که این تلاش‌ها بی نتیجه ماند​.

خبر جدید مجلس درباره افزایش حقوق معلمان

همچنین معطل ماندن بحث همسان‌سازی حقوق بازنشستگان که از مطالبات جدی بازنشستگان است نیز باعث افزایش نارضایتی‌های این قشر از جامعه شد و این انتظار را ایجاد کرد که در سال آتی هم بحث افزایش حقوق آنها متناسب با میزان تورم پیگیری شود و هم همسان‌سازی حقوق بازنشستگان که در برنامه هفتم توسعه هم به آن تاکید شده است به نتیجه برسد.

میزان افزایش حقوق بازنشستگان در سال ۱۴۰۳

به تازگی سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس از موافقت اعضای این کمیسیون با افزایش ۲۵ درصدی متوسط حقوق شاغلان و بازنشستگان در لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ خبر داده‌ است.

حسین گودرزی اعلام کرد این موافقت در نشست عصر روز یکشنبه ۱۰ دی ماه کمیسیون اجتماعی مجلس پیرامون بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ حاصل شده است.

سخنگوی کمیسین اجتماعی مجلس اعلام کرده است: علاوه بر این و بر اساس لایحه بودجه سال ۱۴۰۳، به طور متوسط ۳ و نیم درصد حق عائله‌مندی به حقوق شاغلان اضافه خواهد شد که برای حقوق‌بگیران کف، بیشتر از حقوق‌بگیران سقف خواهد بود. این افزایش فارغ از ۴۰ درصد جبران متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان خواهد بود.

لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ در حال حاضر در کمیسیون‌های تخصصی و سپس در کمیسیون تلفیق لایحه بودجه بررسی می‌شود. پس از اتمام بررسی لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق، گزارش این کمیسیون در صحن مجلس شورای اسلامی بررسی خواهد شد و مصوباتی لازم‌الاجرا است که در صحن مجلس تصویب و سپس در شورای نگهبان تأیید شود.

همسان‌سازی حقوق بازنشستگان به کجا رسید؟

در مقطعی از سال جاری اخباری مبنی بر حذف همسان‌سازی حقوق بازنشستگان از برنامه هفتم توسعه منتشر شد که باعث ایجاد موجی از نگرانی در میان بازنشستگان شد. حسن صادقی، رییس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری در واکنش به این اتفاق گفت: در برنامه توسعه هفتم نه‌تنها چیزی را تحت عنوان همسان‌سازی حقوق نمی‌بینیم، بلکه ناهمسان‌سازی را مشاهده می‌کنیم.

با این حال مدتی بعد برخی از نمایندگان مجلس چنین موضوعی را رد کرده و گفتند همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در برنامه هفتم توسعه حذف نشده و در دست پیگیری است. قالباف، رئیس نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز وعده دارد بحث همسان‌سازی به طور جدی دنبال شود.

اکنون بررسی اصلاحیه لایحه بودجه نشان می‌دهد که در اصلاحیه لایحه بودجه منابع اجرای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان مشخص شده و مقرر شده است ۵۰ همت از منابع درآمدی از محل افزایش یک‌درصدی مالیات بر ارزش افزوده به همسان‌سازی حقوق بازنشستگان اختصاص یابد.

بر این اساس بررسی اصلاحیه لایحه بودجه نشان می‌دهد منابع لازم برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان از افزایش یک‌درصدی به نرخ پایه مالیات ارزش افزوده تأمین خواهد شد. افزایش یک‌درصدی نرخ پایه مالیات ارزش افزوده ۵۰ هزار میلیارد تومان منابع جدید ایجاد کرده بود

آخرین اخبار اقتصادی را در صفحه اخبار اقتصادی حادثه 24 بخوانید.

صفحه اینستاگرام حادثه 24 را در اینجا دنبال کنید.

ارسال نظر